China krijgt voorrang. Het is intussen de grootste automarkt ter wereld en Chinese merken – met BYD op kop – maken het mooie weer, vooral als het over elektrische auto’s gaat. Geen wonder dat buitenlandse constructeurs zich haasten om dit publiek te verleiden en hun regels over te nemen. Het bewijs: terwijl andere autosalons aan belang verliezen, belooft deze editie in Shanghai een van de meest opvallende salons van het jaar te worden.
Voor BMW is dit hét moment om harten sneller te doen slaan, met de Vision Driving Experience (VDX), een prototype dat gebaseerd is op de Neue Klasse-architectuur. Het geeft een voorsmaakje van de toekomstige high-performanceberline van het merk. Deze studie sluit duidelijk aan bij de volgende generatie elektrische 3 Reeks, of i3.

Stijlbreuk
De VDX wordt voor het eerst zonder camouflage getoond en trekt meteen alle aandacht met zijn scherp silhouet, verbrede wielkasten, grote luchtinlaten en velgen met centrale bevestiging. Zijn design is uitgesproken eigenzinnig en bevestigt de radicale stijlbreuk die BMW momenteel doorvoert. Maar het meest indrukwekkende schuilt onder de fluorescerende carrosserie: een volledig elektrische aandrijflijn met een vermogen tussen 1.300 en 1.700 pk. Een absoluut record voor BMW, dat nog nooit zo’n krachtige wagen bouwde.

Deze krachtpatser wordt aangedreven door vier onafhankelijke elektromotoren en levert een verbijsterend maximumkoppel van 18.000 Nm. Zoveel koppel? Jawel, maar... dat is het totaal aan de wielen, niet aan de motoruitgang. Het gaat dus om de som van het koppel op de vier velgen. In zo’n scenario – een auto van 2 ton (1 ton per as), op grote wielen met extreem performante banden met een wrijvingscoëfficiënt van minstens 1,4 (zoals Michelin Pilot Sport Cup in 20 of 21 duim) – heb je effectief ongeveer 18.000 Nm nodig om beide assen naar het grensvlak van de grip te brengen. Vermoedelijk daarom voorziet BMW ook actieve aerodynamica, goed voor 1,2 ton neerwaartse druk en laterale krachten tot 3 g.
Rijplezier?
Volgens Jochen Goller, verkoopdirecteur van de groep, belichaamt de Vision Driving Experience “de ultieme vorm van rijplezier”. Deze technologische demonstratiewagen is niet bedoeld voor serieproductie, maar dient als rijdend laboratorium voor toekomstige oplossingen in de Neue Klasse-reeks. Tot de opvallendste innovaties behoort het BMW Dynamic Performance Control-systeem, aangestuurd door de Heart of Joy-boordcomputer, centraal in het dashboard geplaatst. Dit systeem past in real time de rijparameters aan voor een nog scherpere respons.
Tijdens een circuitdemo toonden testrijders Jens Klingmann en Elias Hountondji hoe extreem wendbaar en precies de VDX is, zelfs in de meest veeleisende omstandigheden. Hun demonstratie moest de ambities van BMW op vlak van elektrische prestaties tastbaar maken. De onthulling van dit prototype kadert dan ook in een bredere strategie om terrein te herwinnen op de Chinese markt – geen verrassing – ondanks een daling van 13,4% in 2024 (715.200 wagens) en 17,2% in het eerste kwartaal van 2025. Met deze gedurfde innovatie en radicale elektrificatie wil BMW zijn gamma nieuw leven inblazen.