Dit type flitspaal pakt Belgische chauffeurs het vaakst

© Gocar
door Gocar.be - David Leclercq
gepubliceerd op om

Zoals we onlangs schreven, heeft de FOD Justitie de verkeerscijfers voor 2024 bekendgemaakt. Eén ding springt eruit: het aantal snelheidsovertredingen is fors gestegen. In totaal werden 7.448.482 gevallen geregistreerd, 6,7% meer dan in 2023 goed voor 499.681 extra overtredingen.

Belgische automobilisten worden steeds vaker opgejaagd, zo blijkt uit het groeiend aantal automatische controles sommige ronduit irritant. Dat is niet zomaar de mening van een journalist van Gocar.be, maar de harde realiteit die Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) aanklaagt. Volgens haar breiden lokale besturen in Vlaanderen het aantal flitspalen ongecoördineerd en vooral op opportunistische wijze uit, zonder oog voor verkeersveiligheid en met één doel: de kas spijzen.

60043

Snelheid bovenaan de lijst

Snelheidsovertredingen blijven veruit de meest voorkomende boetes in België. Ze maken 93% uit van alle vastgestelde inbreuken. Opvallend, want te snel rijden is ook de grootste oorzaak van ongevallen en verkeersdoden op onze wegen.

radar FR
© SPF Justice

Bijna de helft van alle verkeersovertredingen in 2024 werd vastgelegd door trajectcontroles (24%) en mobiele flitsers (25%), aangevuld door vaste flitsers (28%) die het plaatje compleet maken. Semimobiele radars (zoals Lidar) waren goed voor 9% van de boetes. Alles samen zijn automatische controles dus goed voor maar liefst 61% van alle snelheidsovertredingen. En de politie? Die lijkt in dit digitale tijdperk steeds meer aan de zijlijn te staan.

Dat alles is natuurlijk het gevolg van het groeiende aantal flitsapparaten. De politie plukt nu de vruchten van investeringen die ze de afgelopen jaren heeft gedaan. Sinds 2023 is het aantal flitspalen op onze wegen met 10% toegenomen. En de aanpak is strenger dan ooit, want de tolerantiemargesbehalve de technische zijn afgeschaft. Ter herinnering: de technische marge bedraagt 6 km/u bij snelheden onder 100 km/u, en 6% van de toegestane snelheid bij snelheden boven 100 km/u. Daardoor wordt het steeds moeilijker om door de mazen van het net te glippen.

46609

Protesten in opmars

Ook het aantal betwistingen zit in de lift. In 2023-2024 werd 26 à 27% van de boetes aangevochten, vooral door bestuurders die door bedrijven waren aangeduid (goed voor 97% van de gevallen). Vergeleken met 2022 steeg het aantal betwistingen met 38%, wat niet verwonderlijk is gezien het stijgend aantal pv’s: 6.158.323 snelheidsovertredingen, om precies te zijn.

We moeten verder opmerken dat betwistingen op basis van feiten, zoals medische noodgevallen, zeldzaam blijven. In 2024 ging het om amper 1% van alle gevallen. Ook het betalingsbevel waarmee de FOD Financiën onbetaalde boetes kan innen zonder tussenkomst van een rechter wordt nauwelijks aangevochten: minder dan 1% of zon 5.300 keer per jaar. Kortom, beroepsprocedures worden weinig gebruikt. Maar toch: meer dan ooit blijft de Belgische automobilist maar beter op zijn hoede

Meer
© Gocar

TEST Skoda Kodiaq 1.5 TSI m-HEV 2025: gemaakt voor het gezin

De Skoda Superb, gefacelifte Octavia, Elroq, vernieuwde Enyaq… de Tsjechische constructeur lanceerde de afgelopen maanden een hele resem nieuwigheden. Ook de grote SUV ontsnapt niet aan een generatiewissel. De Kodiaq werd volledig hertekend, met als doel zijn voorganger waardig op te volgen. Die wist uiteindelijk meer dan 860.000 klanten te overtuigen. Een hele prestatie.Het is wellicht precies om die bestaande klanten niet te verliezen dat de vernieuwing visueel eerder voorzichtig blijft. De stijl is iets hoekiger en robuuster, maar het design blijft toch meteen duidelijk herkenbaar. Ook technisch blijft het vertrouwde MQB-platform behouden, al gaat het om de nieuwe E-versie (voor ‘Evolution’). Die biedt nu plaats aan een plug-inhybride aandrijving, maar geen volledig elektrische. Voor Recordruimte, veelzijdigheid, opbergvakken Afwerking en presentatie Comfortabel rijgedrag Zuinige 1.5 TSI Cons Traag reagerende DSG, nipte prestaties Niet zo geleidelijk rempedaal Kunstmatige stuurfeedback Hogere prijs RuimtewonderDe Skoda Kodiaq 2024 kreeg een aantal esthetische updates. De voorkant toont een bredere zeshoekige grille, geflankeerd door koplampen die optioneel Matrix LED zijn. De lichtsignatuur loopt nu van de hoofdkoplampen door naar de nevenlichten. De wielkasten zijn hoekiger en de gespierde motorkap benadrukt het stoere karakter. Aan de zijkant springt de D-stijl in het oog met contrasterende afwerking, beschikbaar in verschillende kleuren. Achteraan verbindt een horizontale lichtstrip de achterlichten, wat de breedte van de SUV benadrukt. Die grotere visuele présence is geen schijn. De nieuwe Kodiaq is 6 cm langer en meet nu 4,76 m. Die groei zit volledig in de wielbasis, en dat voel je binnenin. De ruimte voor de achterste inzittenden is ronduit indrukwekkend, net als op de optionele derde zitrij (1.100 euro, 40% van de verkoop van de vorige generatie). Op de achterste zitplaatsen is de hoofdruimte met 15 mm toegenomen, waardoor ook personen van meer dan 1,75 meter er kunnen zitten. Goed, het is nog altijd geen businessclass zoals in een A380, want de lage zittingen (omdat het om wegklapbare noodzitjes gaat) zorgen ervoor dat je met je knieën tegen je kin zit. Maar het is wel beter dan vroeger – ook het instappen gaat vlot en scoort zeker niet slecht in vergelijking met andere modellen in dit segment. Ook wat de koffer betreft, doet de Kodiaq het uitstekend. In vijfzitsconfiguratie heb je namelijk 845 liter bagageruimte, en met neergeklapte achterbank loopt dat op tot 2.105 liter – 40 liter meer dan voorheen. Het lijkt wel een bestelwagen. Goed nieuws: ook in de versie met zeven zitplaatsen blijft er 340 liter over. Dat is 80 liter meer dan bij de Kodiaq van 2016 en komt overeen met de koffer van een Renault Clio. Dankzij een verschuifbare tweede zitrij (18 cm) treedt de Kodiaq zo in de voetsporen van de klassieke monovolumes die jammer genoeg uit het straatbeeld verdwenen zijn door veranderende trends. Zoals steeds blijft de Kodiaq trouw aan de Skoda-traditie van slimme vondsten: een vlakke kofferbodem, een ruim opbergvak onder de vloer (tenzij je voor de plug-inhybride koos), een in drie delen neerklapbare achterbank, verstelbare rugleuningen op de tweede rij, en ga zo maar door. Kortom: als je een gezin hebt of vaak op pad gaat met sport- of vrijetijdsmateriaal, dan zul je er zeer blij mee zijn.Gezellige sfeerOok het interieur van de Kodiaq springt in het oog dankzij het verzorgde dashboard, dat boordevol handige opbergplekken zit. Dat komt doordat de versnellingshendel nu achter het stuur staat, waardoor de middenconsole helemaal vrij blijft. Ideaal om van alles kwijt te kunnen, zelfs twee grote smartphones naast elkaar op het draadloze oplaadvlak. Echt handig in dagelijks gebruik. De interface heeft een groot centraal scherm met een mooie resolutie, al is de beeldkwaliteit van de omgevingscamera’s teleurstellend. De menu’s zijn logisch opgebouwd, maar sommige functies (zoals de radio) vereisen nog altijd onnodig veel handelingen. Gelukkig zijn er ook slimme vondsten. Zo zijn er ronde knoppen onderaan de middenconsole waarmee je meerdere functies bedient. De middelste knop bijvoorbeeld laat je met één druk schakelen tussen het volume, de rijmodus of de ventilatie. Je kunt zelf kiezen welke functie je aan welke knop koppelt. Simpel en doeltreffend. De afwerking is verzorgd, zoals we gewend zijn van Skoda. Oké, de onderste delen van de deurpanelen en het dashboard halen nog niet het niveau van Audi, maar de harde kunststoffen zijn goed bestand tegen krassen en zien eruit alsof ze jarenlang zullen meegaan.Is 150 pk genoeg?Het motorengamma van de Kodiaq is overzichtelijk. De instapper is de 1.5 TSI met mild hybrid-technologie (150 pk). Daarnaast heb je keuze uit een 2.0 TSI met vierwielaandrijving (204 pk), twee diesels (150 en 193 pk) en een plug-inhybride die de 1.5 TSI combineert met een zestraps DSG, een elektromotor en een flinke batterij van 25,7 kWh (waarvan 19,7 netto), goed voor 124 km elektrisch rijbereik.Voor onze test reden we met de meest bescheiden versie: de 1.5 TSI mild hybrid, meteen ook de goedkoopste (135 g/km). Deze motor kan rekenen op mild hybrid-techniek, cilinderuitschakeling bij lage belasting en – zeldzaam bij benzinemotoren – een turbo met variabele geometrie, die een maximaal koppel van 250 Nm levert tussen 1.500 en 3.500 tr/min. Maar is dat genoeg in een SUV die leeg al 1.665 kg weegt? In de praktijk rijdt deze viercilinder soepel en aangenaam, maar je merkt wel dat hij sneller aan zijn limiet zit, zeker in vergelijking met een Superb, die ook veel weegt maar veel gestroomlijnder is. Zonder belading volstaat het vermogen prima, maar met passagiers en bagage wordt het verhaal minder overtuigend. Vooral bij hernemingen moet hij stevig in de toeren klimmen, wat hem minder vlot maakt in situaties zoals inhalen. Niets onoverkomelijks, maar grote gezinnen die vaak met een volle auto reizen, moeten hier wel rekening mee houden. De DSG 7 blijft snel schakelen, maar vertoont nog altijd een vervelende vertraging bij hernemingen – bijvoorbeeld als je een rotonde nadert. Je moet echt anticiperen en geduld hebben, wat op den duur op de zenuwen werkt. De hybridetechniek verandert daar niets aan, want de elektromotor ondersteunt alleen de benzinemotor. Hij is dus niet rechtstreeks verbonden met de voorwielen en kan zijn koppel niet onmiddellijk op de aandrijfassen zetten. Wel maakt de 1.5 TSI zijn beloften op het vlak van verbruik volledig waar. Tijdens onze testrit van bijna 1.000 km noteerden we een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km. Dat is erg knap voor een SUV met een turbomotor van dit formaat. Dankzij de 55 liter grote brandstoftank haal je daarmee een mooi rijbereik van meer dan 750 km.Comfort boven dynamiekEen forse auto met een lange wielbasis: dan weet je dat de Kodiaq geen sportieve bochtenridder is. Dat is gewoon een kwestie van bouw en proporties. En in de praktijk klopt dat ook, maar eigenlijk maakt het niets uit. Niemand koopt deze auto voor zijn dynamische kwaliteiten. Wat hij wel biedt, is een geruststellend en behoorlijk efficiënt rijgedrag, met een nauwkeurige besturing (al vertoont die wat inconsistenties, zelfs in Sport-modus) en een onderstel dat bij de limieten typisch onderstuurt, maar altijd voorspelbaar blijft. Kortom, een weggedrag dat we kennen van veel modellen binnen de Volkswagen-groep. Veel belangrijker is het comfort, en dat zit bijzonder goed. Al moeten we erbij zeggen dat onze testwagen uitgerust was met akoestisch gelaagde zijruiten (280 euro) en een adaptieve ophanging die erg soepel is – misschien zelfs iets té soepel, want in Comfort-modus merk je vrij veel koetswerk- en pompbewegingen. Skoda is niet meer zo goedkoopEen instapprijs van 42.015 euro (vijf plaatsen) kun je moeilijk democratisch noemen. Maar dat past in de strategie van Skoda: het merk klimt geleidelijk hogerop en dat voel je ook in je portefeuille. Zeker als je extra uitrusting wilt zoals adaptieve cruise control of bepaalde rijhulpsystemen. Dan moet je overstappen van de Family- naar de Business-versie, en dan tikt de prijs al aan tot 49.050 euro. Daar bovenop komen nog zaken als keyless entry (1.150 euro), verwarmde zetels (405 euro) of eventueel een trekhaak (860 euro). Zelfs voor het familiepakket (600 euro) – met vliegtuigtafeltjes, zonneschermen en extra opbergvakken – rekent Skoda een meerprijs aan. Echt goedkoop kun je het dus niet meer noemen.ConclusieDe nieuwe Kodiaq is niet (meer) goedkoop, dat is een feit. Maar hij blijft een sterke keuze voor gezinnen of voor wie op zoek is naar een grote, praktische auto. Achter zijn SUV-look schuilt nog altijd de veelzijdigheid die de monovolumes van vroeger zo geliefd maakte. Een verstandige keuze dus. De functionaliteit is echt uitstekend. De Skoda Kodiaq 1.5 TSI m-HEV (2025) in cijfersMotor: benzine, 4 cilinders, 1.498 cm³, 150 pk en 250 NmAandrijving: op de voorwielenVersnellingsbak: automatische 7-traps DSGL/b/h (mm): 4.758 / 1.864 / 1.679Leeggewicht (kg): 1.665Koffervolume (l): 267 – 1.8160 tot 100 km/u (sec): 9,7Topsnelheid (km/u): 207Verbruik (WLTP, l/100 km): 5,9CO₂: 135 g/kmPrijs: 40.915 euroBIV: Vlaanderen: 412,65 euro, Wallonië en Brussel: 867 euroVerkeersbelasting: Vlaanderen: 283,91 euro, Wallonië en Brussel: 340,30 euroEcomalus Wallonië: 0 euro

door David Leclercq
© Gocar

De compleet gekke auto van Elvis is teruggevonden in Frankrijk

Zanger en acteur Elvis Presley (1935-1977) had ook een zwak voor auto's. Hij bezat tientallen wagens en had vooral een voorliefde voor Cadillac, waarvan hij er naar verluidt een dertigtal cadeau gaf aan mensen in zijn entourage. In 1969, toen hij een reeks concerten gaf in het Las Vegas International Hotel, bedacht hij een originele stunt: hij wilde een opvallende auto laten bouwen om heel wat mediabelangstelling te wekken.Elvis Presley klopte daarvoor aan bij custom-specialist Jay Ohrberg, bij het grote publiek bekend als de man achter de eerste Batmobile, de KITT-wagen uit de serie Knight Rider en de legendarische Ford Grand Torino van Starsky & Hutch. Wie precies op het idee kwam om een auto in de vorm van een gitaar te bouwen – de zanger of de carrosseriebouwer – is niet duidelijk. Maar het doel was om op te vallen en dat is zelfs beter gelukt dan verhoopt. Ongelooflijk werkOhrberg vertrok van een Cadillac Eldorado uit 1970, die zonder pardon doormidden werd gezaagd.  Het voorste deel van de Amerikaanse bolide bleef grotendeels behouden, met de originele 8.2 V8-motor. Daarachter kwam een lange middensectie in de vorm van een gitaarhals, terwijl het achterste deel een polyester carrosserie kreeg die de klankkast van een gitaar voorstelt.Er werden heel wat details toegevoegd, zoals dikke snaren, machine heads om het instrument mee te stemmen en gigantische vinnen. In zijn totaliteit meet deze snoeproze Cadillac dus 12,50 meter. De bouw ervan zou twee jaar geduurd hebben. De bestuurdersplaats bevond zich trouwens helemaal achteraan in het midden. Terug op eBayHet lijkt erop dat Elvis zijn gitaarvormige Cadillac een paar keer heeft gebruikt, maar bewijzen daarvan zijn er niet. Geen enkele foto bevestigt het. Daarna verliep het minder glorieus: de auto verdween van de radar, stak de Atlantische Oceaan over en belandde in een loods van een Europese verzamelaar. In 1999 dook hij opnieuw op tijdens een expo in Cannes, maar daarna werd het opnieuw stil. Tot recent, toen hij plots verscheen op de Franse versie van eBay. Toch niet verkocht?De wagen van de King bevindt zich momenteel in het Franse departement Loiret en verkeert in erbarmelijke staat. Hij werd jarenlang aan zijn lot overgelaten en heeft dringend een volledige restauratie nodig. De roze verf is dof geworden, de goudkleurige bumpers zijn verweerd, de machine heads en de gitaarhals zijn verdwenen, net als de koepel die de bestuurderspost beschermde.Op een vrachtwagentrailer ziet de Cadillac er treurig uit. Hij werd aangeboden vanaf 10.000 euro, maar enkele dagen na de start van de veiling werd de advertentie plots verwijderd. Begrijpelijk: het lange restauratieproject is niet bepaald bemoedigend én de wagen mag sowieso niet op de openbare weg rijden in Europa...

door Maxime Hérion

Zo gaat de nieuwe Yugo eruitzien

Want weinig auto’s zijn zo vaak bespot als de Yugo. Het Joegoslavische karretje dat in de jaren 80 een plek veroverde op de Europese wegen, was gebouwd door Zastava, op basis van Fiat-techniek - een smakelijke cocktail voor dikke ellende. Al gauw reed het wagentje een reputatie van gebreken bij elkaar: slakkentrage motoren, roestgevoeligheid en een afwerking die zelfs in zijn tijd al beneden alle peil stond. RetrofuturismeIn februari kondigde de Servische professor Dr. Aleksandar Bjelić, die de merkrechten verwierf, de wedergeboorte aan. De Yugo maakt dus een comeback – niet als grap, maar als volwaardig autoproject met moderne ambities. Bjelić gaat ervan uit dat het verleden vergeten is, of toch geen belemmering vormt voor toekomstig succes. Wat ook het wordt, we kunnen er niet naast kijken dat retrofuturisme een hit is, getuige de VW ID. Buzz en de Renault 5 E-Tech. Samen met ontwerper Darko Marčeta werd een nieuw model ontwikkeld dat in München, op het Car Design Event 2025, voor het eerst aan het grote publiek werd getoond. Dat leverde veel weerklank op, al was de entree bescheiden: het gaat immers om een schaalmodel en dan niet eens op ware grootte maar op 1:5. Deze toont een niet onaardig ogende compacte driedeurshatchback, in babyblauw, met een vette knipoog naar het originele ontwerp. Maar dan met scherpe lijnen, een hint naar LED-verlichting en een moderne uitstraling. Volgens Bjelić staat het model symbool voor “betaalbaarheid en sportiviteit”. SportversieDe timing is alvast niet toevallig. De nieuwe Yugo moet opnieuw een budgetauto worden, klaar om de strijd aan te gaan met gevestigde namen. In tegenstelling tot eerder berichtgeving is een volledig elektrische versie niet uitgesloten. Maar het merk mikt in eerste instantie vooral op een duo dat benzine lust: eentje met een atmosferische beademing en eentje met een turbo – als sportieveling zal die laatste de handschoen opnemen tegen de straffere Mini’s. Het is maar de vraag hoe Yugo dat pretraketje op een rendabele manier gehomologeerd krijgt, want de huidige emissienormen hebben geen uitstaans meer met de jaren 80 … In ieder geval, een voorbeeld van de sportversie wordt nog dit jaar in september verwacht. Yugo mikt ook op zowel handgeschakelde als automatische transmissies.Beloven is natuurlijk altijd gratis en daarom lijkt enige voorzichtigheid geboden. Wat er vandaag te zien is, blijft voorlopig beperkt. Pas in 2027 zou het eerste rijdende prototype worden voorgesteld op de Expo Belgrade. En hoe gaat Yugo de productie aanpakken? Daarvoor is het merk nog op zoek naar een industriële partner met een bestaand platform, om de ontwikkelingskosten te drukken. Hoewel de naam van deze partner nog niet bekend is, wordt gespeculeerd over samenwerking met een gevestigde Europese, en geen Chinese, autofabrikant. De nieuwe Yugo mikt op het Europese continent, waar het merk een positie hoopt te verwerven op de getroebleerde markt van betaalbare stadswagens, waarvan de bazen van Renault en Stellantis onlangs nog stelden dat deze met uitsterven is bedreigd. Maar het merk ziet er brood in: “Als mensen met Che Guevara-T-shirts rondlopen, waarom zouden ze dan geen Yugo willen rijden?” Om de herlancering kracht bij te zetten, plant het team een promotionele rit van Kragujevac, Servië, naar de Kilimanjaro in Afrika, met een vloot … klassieke Yugo’s. Een afvalrace?

door Piet Andries
© Gocar

Rijbewijs verlengen in België? Let op deze valkuil in 2025!

Sinds 2013 hebben rijbewijzen het kredietkaartformaat. Handig, maar er zit een addertje onder het gras: dit type moet elke tien jaar vernieuwd worden. Sinds 2023 moeten Belgische automobilisten dus opnieuw langs het gemeentehuis, mét recente foto, om een nieuw exemplaar op te halen. In 2025 zijn er naar schatting zo’n 400.000 die hun rijbewijs moeten vernieuwen.Ook voor identiteitskaarten geldt nu hetzelfde systeem. Sinds 2015 zijn ze, net als rijbewijzen, tien jaar geldig in plaats van vijf. Waarom is dat belangrijk? Simpel: 2015 + 10 = 2025. Dat betekent dat de eerste identiteitkaarten met een looptijd van 10 jaar binnenkort moeten worden vernieuwd. En dat zorgt voor extra druk op de administratieve diensten.FilesIn 2023 wisselden zo’n 608.000 Belgen hun identiteitskaart in. In 2024 liep dat op tot 1,2 miljoen, en in 2025 worden dat er liefst 2,07 miljoen. Die stijgende storm aan aanvragen zorgt ervoor dat veel gemeenten nu al overspoeld zijn – met als directe gevolg: langere wachttijden, ook voor wie zijn rijbewijs wil vernieuwen.De FOD Binnenlandse Zaken roept burgers op om op tijd in actie te komen. Niet omdat het maken van identiteitskaarten langer duurt, maar omdat er simpelweg te weinig afspraakmomenten zijn bij de gemeenten. Een wachttijd van een maand is geen uitzondering. Dat geldt ook voor rijbewijzen. Wie niet tijdig plant, riskeert straks rond te rijden met een ongeldig document.Volgens Het Belang van Limburg hebben sommige gemeenten hun openingsuren aangepast en extra personeel ingezet. Maar lang niet elke gemeente heeft daar de middelen voor. Oplossingen, maar ook zware boetesKortom: denk op tijd vooruit en maak meteen een afspraak zodra je de brief in de bus krijgt. De vervaldatum staat gewoon op je rijbewijs, dus je kunt perfect zelf plannen en ruim op voorhand een afspraak vastleggen.Gelukkig zijn er ook oplossingen. Sinds 1 oktober 2024 kun je je A- of B-rijbewijs in bankkaartformaat online verlengen via het BelDrive-platform van de FOD Mobiliteit. Alleen voor het afhalen moet je nog langs bij de gemeentediensten, en daarvoor blijft een afspraak nodig.Wie zonder geldig rijbewijs rijdt, riskeert veel: een boete van 1.600 tot 16.000 euro, een rijverbod van acht dagen tot vijf jaar en zelfs een celstraf van acht dagen tot twee jaar. Komt het tot een ongeval en blijkt je rijbewijs verlopen, dan kan dat ook zware gevolgen hebben voor je verzekering. Laten we eerlijk zijn: dat risico neem je beter niet.

door David Leclercq
© Gocar

Weer een klap voor de Europese batterijplannen: Volvo-dochter Novo Energy ontslaat helft personeel

Het faillissement van Northvolt laat diepe sporen na. Fabrikanten moesten hun contracten opzeggen en naar nieuwe leveranciers zoeken. Door geldproblemen kon Northvolt ook zijn dochters niet meer steunen, zoals recyclingbedrijf Revolt of de industriële tak Northvolt Industrial. Dat was ook het geval voor Novo Energy, de joint venture met Volvo voor lithium-ionbatterijen.In januari klaagde Volvo over een schending van de aandeelhoudersovereenkomst en kondigde het aan dat het alle aandelen van Novo Energy wilde overnemen om batterijen te kunnen leveren voor zijn elektrische auto’s en die van zustermerk Polestar. Maar de overname verloopt moeizamer dan gedacht: de groei van de EV-markt blijft achter. Daardoor ziet Volvo zich nu – nog voor de deal rond is – genoodzaakt harde keuzes te maken. Eén daarvan: de helft van het personeel bij Novo Energy ontslaan om snel kosten te besparen.Helft van personeelDit is opnieuw een tegenslag voor de projecten rond een Europese batterijproductie, nadat de bouw van de ProLogium-fabriek voor semi-vastestofbatterijen bij Duinkerken met een jaar is uitgesteld. De productie start nu ten vroegste in 2028, in plaats van 2027. Aanvankelijk wilde Novo Energy in Zweden een fabriek bouwen die jaarlijks 50 GWh aan batterijen zou produceren – goed voor 500.000 elektrische auto’s. Maar dat plan is van tafel. Volgens de CEO “hebben de huidige economische uitdagingen en marktomstandigheden het onmogelijk gemaakt om onze activiteiten op de huidige schaal voort te zetten, ondanks al onze inspanningen om deze activiteiten veilig te stellen en een voortdurende, diepgaande zoektocht naar een geschikte nieuwe technologiepartner.” De realiteit: de vraag is te zwak om het oorspronkelijke plan vol te houden. Dus wordt er gesneden in de kosten – en dat betekent, zoals zo vaak, een stevige ontslagronde.De mogelijkheid van Europese batterijen?De vraag dringt zich op: kan Europa zijn batterijproductie ooit echt lokaal opschalen? Politici praten graag over strategische autonomie, zeker tegenover China. Maar die bereik je natuurlijk niet door projecten af te blazen, uit te stellen of te schrappen.Kunnen we nog geloven in het project van een Zweedse fabriek in Torslanda? Volgens het management wel. Ze houden vol dat er nog altijd ruimte is om 150 banen te creëren voor de productie van Volvo’s elektrische auto’s. Dat was ook het oorspronkelijke plan: vanaf 2026 Europese batterijen gebruiken voor auto’s die in Europa van de band rollen. Maar of die deadline nog haalbaar is, valt te betwijfelen. Håkan Samuelsson, Volvo Cars chief executive Novo Energy blijft voorlopig actief, zij het op kleinere schaal, en zegt de eerste bouwfase van de fabriek te willen afmaken. Tegelijk waarschuwt Volvo-topman Håkan Samuelsson – aangesteld om het verlieslatende merk weer op koers te krijgen – dat Volvo op lange termijn niet genoeg productievolume heeft om Novo Energy alleen draaiende te houden. Er zullen dus andere klanten nodig zijn, met als eerste kandidaat moederbedrijf Geely, dat ook een deel van zijn auto’s in Europa wil bouwen.

door David Leclercq

DreamCollector: de passie voor oldtimers is terug in Eigenbrakel

Elk jaar verandert DreamCollector de parking van de Kinepolis in Eigenbrakel in een waar openluchtmuseum. Van mei tot oktober komen liefhebbers van oldtimers en prestigieuze auto’s er elke maand samen om hun passie voor unieke voertuigen te delen. Deze bijeenkomsten staan open voor iedereen en vormen een unieke ontmoetingsplek waar eigenaars, liefhebbers en gezinnen samenkomen om zeldzame modellen te bewonderen en ideeën uit te wisselen rond hun gedeelde passie.Meer dan een klassiek treffenDreamCollector draait om meer dan alleen auto’s tonen. Tijdens het evenement worden ook getalenteerde vaklui in de kijker gezet en staan er allerlei activiteiten rond de autowereld op het programma. Je vindt er stands met wisselstukken, verzamelobjecten, themakleding en nog veel meer. Ook de partners en sponsors spelen een belangrijke rol en zorgen met hun kwalitatieve producten en diensten mee voor het succes van elk event. © DreamCollector Warme familiesfeerOf je nu zelf een oldtimer hebt of gewoon nieuwsgierig bent: de DreamCollector-bijeenkomsten zijn een aanrader, vooral dankzij hun gezellige en toegankelijke sfeer. Kom gerust langs met vrienden of familie, proef van het lekkere eten, drink iets en dompel je onder in een warme sfeer. De passie voor auto’s staat centraal. Leden genieten van exclusieve voordelen, zoals de kans om hun voertuig tentoon te stellen en korting bij partners. Ook is er een speciale consumptiebon van 10 euro op vertoon van je oude lidkaart. © DreamCollector Komende evenementenDe DreamCollector-bijeenkomsten vinden elke maand plaats (altijd op een zondag), van april tot oktober, op de parking van de Kinepolis in Eigenbrakel, vlak bij de Leeuw van Waterloo. Voor data en inschrijvingen, surf naar de officiële DreamCollector-website: www.dreamcollector.be/event.

© Gocar

Zoute Grand Prix wordt Zoute Grand Prix Car Week: een nieuw tijdperk start

Al meer dan een decennium is de Zoute Grand Prix een vaste afspraak voor liefhebbers van oldtimers en luxewagens. Het autofestival begon in 2010 in Knokke en combineert sindsdien autopassie met lifestyle. Ondanks een moeilijke periode tijdens corona kreeg het event in 2024 een nieuwe impuls, toen ondernemer Marc Coucke – al actief in sport en entertainment – mee instapte als investeerder. Het doel: van de Zoute Grand Prix een Belgisch equivalent maken van de beroemde Monterey Car Week in Californië, met onder meer het iconische Concours d’Elegance van Pebble Beach. En die ambitie is nu realiteit. In 2025 duurt het evenement vijf dagen en krijgt het een nieuwe naam: Zoute Grand Prix Car Week.“We hebben vorig jaar bewezen dat vernieuwing en respect voor het DNA van het evenement perfect samengaan. Dat succes nemen we mee naar 2025, met meer ruimte voor beleving, ontmoeting, innovatie, en vooral pure passie voor kunst op vier wielen”, zegt Koen Van Hout, CEO van de Zoute Grand Prix Car Week. Uitgebreid programmaVan woensdag 8 tot zondag 12 oktober staat Knokke-Heist opnieuw volledig in het teken van luxewagens. Dankzij de extra dag wordt ook een gloednieuwe rally gelanceerd: de Zoute Iconic Rally. Deze eendaagse rit is bedoeld voor wagens die tussen 1976 en 2005 voor het eerst ingeschreven werden – iconen zoals de Ferrari F40, Bugatti Veyron of BMW Z8. Deze generatie auto’s werd nog nauwelijks in dit soort topcompetities opgenomen, en krijgt nu eindelijk een eigen podium.Ook de Zoute GT Tour (voor luxewagens vanaf 2006) evolueert. Voor het eerst kunnen deelnemers kiezen tussen een formule van één of twee dagen. De tweedaagse versie wordt een volwaardige rally binnen het vijfdaagse programma, met nog meer rijplezier en ontmoetingen tussen de deelnemers. Wie voor het parcours van twee dagen kiest, overnacht onderweg in Antwerpen. Prestigieus Concours keert terug, Gallery blijftOok het Zoute Concours d’Élégance maakt een grote comeback. Op zaterdag 11 en zondag 12 oktober wordt het golfterrein van Approach, vlak bij het Albertplein, opnieuw het toneel van een selectie uitzonderlijke klassiekers, beoordeeld door een internationale jury. De apotheose blijft zoals altijd de uitreiking van de felbegeerde Best of Show-trofee. De Zoute Grand Prix Gallery met strandpaviljoen blijft uiteraard op het programma.Met een extra dag, drie aparte rally’s en de sterke comeback van het Concours d’Élégance willen de organisatoren van de Zoute Grand Prix Car Week hun dubbele ambitie kracht bijzetten: meer hoogwaardige belevingen aanbieden én tegelijk de toegankelijkheid voor het brede publiek vergroten. Gratis zones, meer auto’s in het straatbeeld en open activiteiten moeten van Knokke-Heist dé place to be maken voor elke autoliefhebber. Afspraak van 8 tot en met 12 oktober 2025 in Knokke-Heist.

door David Leclercq
© Gocar

Van auto’s naar een eiland: Brabus denkt groots

Honderd villa’s en vier woontorens op een totale oppervlakte van 100.000 m²: dat is het megalomane project van Brabus, dat zich wil storten op vastgoed in het absolute topsegment. Niet ergens aan de Rijn, maar in Abu Dhabi, meer bepaald in de wijk Al Seef District. De locatie is niet toevallig gekozen: ze ligt vlak bij de snelweg naar Dubai en dicht bij de internationale luchthaven van Zayed.In de onderstaande promotievideo krijg je een voorproefje van het ambitieuze project van Brabus. Verwacht volledig personaliseerbare woningen en – uiteraard – een overvloed aan hoogwaardige materialen. De vastgoedontwikkelaar spreekt over 100 huizen en 350 appartementen. Er wordt geen half werk geleverd: de oppervlakten variëren van 100 tot 500 m² voor de duurste units. De prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar reken maar dat het budget past bij de torenhoge ambities van Brabus. Veel meer dan alleen wonenDeze exclusieve eilandwijk is uitsluitend bedoeld voor ultrarijken. De bouw is nog niet begonnen, maar het project belooft voorzieningen zoals exclusieve jachthaven voor je privéjacht, een privé-spa met een uitgebreid aanbod aan behandelingen en als kers op de taart: een conciërgeservice die elke wens weet in te willigen.In al die luxe zijn er ook talloze privégarages voorzien, perfect uitgerust om de supercars van de bewoners in alle comfort onder te brengen. Brabus zou zelfs een eigen atelier kunnen openen voor verkoop en onderhoud van zijn gepersonaliseerde modellen. Kortom, deze nieuwe woonwijk ademt de filosofie van Brabus: exclusieve voorzieningen voor wie zich graag omringt met mensen met een vergelijkbare levensstijl. Porsche Design gaf het voorbeeldHet is trouwens niet de eerste keer dat een grote autonaam zich waagt aan een vastgoedavontuur. In 2023 kondigde Bentley de bouw aan van een toren met 61 verdiepingen in Miami, goed voor 216 appartementen. Die moet klaar zijn in 2027 en krijgt een interieur dat geïnspireerd is op de materialen uit de autowereld van het merk zelf.Dit jaar ging ook de werf van de Porsche Design Tower in Bangkok van start. Het gaat om een ultramodern gebouw van 95 meter hoog, met 21 verdiepingen. Er komen onder meer duplex- en quadruplexappartementen met oppervlaktes van 525 tot 1.135 m². De gemiddelde prijs van deze Sky Villas ligt tussen 15 en 40 miljoen dollar.Van alle grote merken die zich in het vastgoed hebben gestort, was Porsche Design de pionier: in 2017 bouwde het merk al een eerste toren in Miami. Die werd in 2020 gevolgd door een nieuwe toren in Stuttgart, met onder andere kantoren en een Radisson-hotel.

door Maxime Hérion
© Gocar

Wist jij dat een elektronische handrem ook een tweede functie heeft?

Je zou het eens kunnen uittesten, maar zoek daarvoor maar beter een groot en afgesloten terrein uit, zonder medeweggebruikers. Trek je tijdens het rijden aan pakweg 60 km/u immers enkele seconden aan de elektronische handrem (in sommige gevallen is het een drukknop), dan interpreteert je auto dit als een noodstop en gooit hij ‘alles dicht’. Gecontroleerde manierHet bijzondere is dat de elektronica dit op een gecontroleerde manier laat gebeuren. Anders dan een klassieke handrem, die gewoon de (quasi altijd) achterwielen blokkeert, schieten dan immers alle systemen in werking om de auto zo snel mogelijk tot stilstand te brengen.Het ABS-systeem gaat dan pulserend remmen op allevier de wielen, en het ESP gaat de remkracht zo verdelen dat de auto stabiel tot stilstand komt. Vaak zullen de knipperlichten van de auto ook geactiveerd worden om medeweggebruikers te waarschuwen voor de noodstop.De functie is bijvoorbeeld voorzien voor situaties waarin de bestuurder onwel is geworden, zodat de inzittenden kunnen ingrijpen om veilig tot stilstand te komen. De knop zit doorgaans op de middentunnel en is dus voor iedereen bereikbaar, al geldt dit niet voor alle fabrikanten. Bij Mercedes zit deze bijvoorbeeld linksonder het stuur.Van zodra de auto sneller rijdt dan wandeltempo wordt die elektronische handrem een noodrem. Welke snelheid dit is, staat soms beschreven in de handleiding. Mechanische handrem verdwijntHet klassieke handremsysteem, waarbij de rem wordt aangespannen via een kabel, verdwijnt stilaan.Er zijn twee elektronische systemen in omloop, hetzij geïntegreerd in de remklauw, hetzij via een aparte actuator op de achteras, die op beide klauwen inwerkt.Al in de jaren 80 experimenteerden verschillende autobouwers met elektronische handremmen. Die hebben het grote voordeel dat ze veel minder ruimte inpalmen in het interieur, en dat er ook geen mechanische verbinding naar de achteras moet aangelegd worden.Het duurde echter tot 2001 om de technologie op punt te zetten en voldoende betaalbaar te krijgen. Het eerste productiemodel met een elektronische handrem was de Lancia Thesis, de laatste grote berline van het Italiaanse luxemerk. BMW volgde in datzelfde jaar met de 7 Reeks, net als Renault met de Vel Satis.Voor- en nadelenHet systeem kent ook nadelen, en vraagt vooral gewenning voor automobilisten die vaak op een helling moeten vertrekken en hun koppeling willen sparen. Van oudsher kon je dit doen door langzaam de mechanische handrem los te laten, maar vandaag moet je rekenen op de elektronica.Gaandeweg kregen hedendaagse auto’s evenwel een automatische functie die de remmen dicht knijpt en de auto vast zet tot de koppeling is losgelaten. Voor zover dit laatste nog gebeurt, want steeds meer auto’s komen dezer dagen met een automatische of gerobotiseerde versnellingsbak.Het grote voordeel van een elektronische handrem is echter dat die zichzelf kan bijstellen wanneer de eigenlijke rem slijt. Bij een mechanische handrem is dat niet het geval; die moet af en toe opnieuw afgeregeld worden.Anno 2025 is de mechanische handrem aan het uitsterven. Enkel kleine en betaalbare auto’s als de Dacia Sandero of Toyota Aygo X, waar in de ontwikkeling en productie elke euro tot op een duizendste van een cent uitgeteld wordt, hebben er nog een.

door Hans Dierckx
© Gocar

CATL lanceert een batterij die niet kan ontploffen of in brand vliegen

Elektrische auto’s kunnen in brand vliegen — daar zijn genoeg filmpjes van te vinden op sociale media. Vaak is het te wijten aan een kleine kortsluiting, maar dat is genoeg om een onstuitbare kettingreactie van hitte te veroorzaken. China heeft onlangs beslist: elektrische autobranden mogen in de toekomst niet meer gebeuren, zelfs niet bij een harde klap tijdens een ongeluk.Vanaf juli 2026 geldt in China de norm GB38031-2025: batterijen mogen niet ontploffen of in brand vliegen, zelfs niet bij thermische ontsporing (thermal runaway). Daarmee maakt China duidelijk dat het de lat wereldwijd wil bepalen — logisch, aangezien de meeste batterijcelfabrikanten Chinees zijn.CATL blijft niet achterEerst leek het erop dat CATL nadeel zou ondervinden van de nieuwe norm, omdat het vooral werkt met NMC- en NCA-batterijen, die gevoeliger zijn voor hitte dan de LFP-pakketten van rivaal BYD.Maar CATL verrast vriend en vijand: het is als eerste geslaagd voor de nieuwe “No Fire, No Explosion”-norm. Met andere woorden, de Chinese batterijreus is er al klaar voor. CATL deed dat met een aangepaste versie van zijn Qilin-batterij (gebaseerd op CTP-technologie, waarbij cellen direct in het pack zitten, zonder modules), die al in juni 2022 werd voorgesteld. Met een energiedichtheid van 255 Wh/kg doorstond de batterij zware crashtests zonder te ontploffen of vlam te vatten. Volgens CATL is dat te danken aan een stabiel dragend ontwerp en betere bescherming tegen thermische ontsporing. Meer details zijn er voorlopig niet — bedrijfsgeheim, ongetwijfeld. De aankondiging van CATL is geen marketingpraatje. De tests zijn gecertificeerd door het China Automotive Technology & Research Center (CATARC), dé autoriteit op het gebied van autoveiligheid in China. Daarmee bewijst CATL opnieuw dat het technologisch een stap voorloopt in de batterijsector.Langdurige betrouwbaarheidHet is geruststellend dat de Qilin-batterij geen onbekende is: wereldwijd rijden al meer dan 18 miljoen auto’s van merken als Zeekr, Li Auto, Xiaomi, Neta, Aito en Lotus ermee rond. Terwijl andere fabrikanten zich nog zullen moeten aanpassen, is de verwachting dat ook de Europese Unie straks vergelijkbare veiligheidsnormen als China zal invoeren.

door David Leclercq
© Gocar

Waarom Elon Musk niet ontslagen wordt bij Tesla

Al enkele weken draait Tesla minder goed. Dat is geen geheim. Nochtans kende het merk in 2024 sterke verkoopcijfers en eindigde het zelfs als marktleider onder de constructeurs van elektrische auto’s, vóór BYD (al doet die het Chinese merk wel beter qua omzet). De markt en beleggers waren hoopvol dat Elon Musk een rol zou krijgen binnen de Amerikaanse regering, om daar zijn succesformule toe te passen.Intussen is de situatie helemaal gekeerd. Musk, die zich al ongenaakbaar waande, haalde steeds vaker uit met provocerende uitspraken en opvallend gedrag. Gevolg: dalende verkopen en een kelderende beurskoers. Terwijl het bedrijf eind december 2024 nog 1.500 miljard dollar waard was, stond de teller begin mei 2025 op... 880 miljard dollar. Een stevige klap.Musk ontslaan?In die context bereikte een opvallend bericht de redactie van The Wall Street Journal: de raad van bestuur zou overwegen om Elon Musk te vervangen als CEO. Er zouden zelfs al headhunters gecontacteerd zijn. Maar al snel verscheen er een post op X (het vroegere Twitter), ondertekend door Robyn Denholm, voorzitter van de raad van bestuur: “De CEO van Tesla is Elon Musk en de raad heeft er alle vertrouwen in dat hij zijn groeiplan verder zal realiseren.” Earlier today, there was a media report erroneously claiming that the Tesla Board had contacted recruitment firms to initiate a CEO search at the company.This is absolutely false (and this was communicated to the media before the report was published). The CEO of Tesla is…— Tesla (@Tesla) May 1, 2025 Einde verhaal? Dat valt nog te bezien. Want opnieuw volgens The Wall Street Journal vroegen meerdere leden van de raad van bestuur – waartoe ook Musk behoort – dat hij publiek zou erkennen dat hij tegenwoordig meer tijd spendeert aan DOGE (het ministerie van overheidsefficiëntie) dan in zijn kantoor bij Tesla.Klopt het verhaal nu of niet? Eigenlijk is dat de verkeerde vraag. Waar rook is, is meestal vuur. Het staat vast dat Elon Musk steeds meer mensen tegen de borst stuit. Het is dus niet meer dan logisch – want dat is nu eenmaal de taak van een raad van bestuur – dat er vragen rijzen bij de rampzalige resultaten, en dat men koste wat het kost probeert om het bedrijf op koers te houden. Alleen ligt dat bij Tesla een pak moeilijker. De bestuurders zijn deels met handen en voeten gebonden. Vergeet niet: Elon Musk zit zelf in de raad als aandeelhouder en bezit in zijn eentje 12% van de Tesla-aandelen, goed voor zo’n 98 miljard dollar. Een strategische beslissing nemen zonder hem? Onmogelijk. En dat is bij SpaceX niet anders, want daar bezit de miljardair zelfs 42% van het bedrijf, met een geschatte waarde van 147 miljard dollar. Zit Musk stevig op zijn stoel? Niet helemaal. Als deze situatie blijft duren, zou het misschien zelfs voor Musk zelf beter zijn om het roer door te geven aan iemand anders. Iemand die het merk minder blootstelt aan politieke risico’s. De markten en investeerders zouden daar wellicht opgelucht op reageren, al blijven hardnekkige aandeelhouders zweren bij Musk.AI in plaats van auto’s?Maar moeten we de zaken wel bekijken met de blik van vandaag? De echte vraag is of Tesla een producent van elektrische auto’s blijft zoals we die in 2025 kennen. Het bedrijf staat namelijk op een kantelpunt: ofwel kiest het voor de klassieke weg en gaat het de strijd aan met de wereldwijde (en vooral Chinese) concurrentie, ofwel stort het zich volledig op artificiële intelligentie, met zelfrijdende taxi’s en humanoïde robots als nieuwe paradepaardjes. Als die tweede piste werkelijkheid wordt, dan transformeert Tesla in een AI- en robotbedrijf. En dat zou Elon Musk best wel kunnen bekoren, want traditioneel kun je hem moeilijk noemen. Het verklaart trouwens ook zijn politieke stappen, die net een nieuwe wending kregen: de Amerikaanse federale overheid heeft zopas de regels versoepeld voor tests met zelfrijdende voertuigen. En kijk: het Tesla-aandeel veerde meteen op. Alles hangt met alles samen…

door David Leclercq
© Gocar

Subaru ontwikkelt airbag voor fietsers

Het Japanse merk Subaru speelt in België een eerder bescheiden rol, maar het staat wel bekend om zijn boxermotoren en permanente vierwielaandrijving, twee technische keuzes die bij de meeste modellen terugkeren. De constructeur levert inspanningen om de veiligheid van zijn wagens te verbeteren, onder meer met het Eyesight-systeem dat ook in België verkrijgbaar is. De nieuwste innovatie is voorlopig alleen beschikbaar op de Japanse markt en uniek in zijn soort: een airbag die fietsers moet beschermen bij een frontale aanrijding.Bij een botsing met een auto worden fietsers vaak richting de voorruit gekatapulteerd. Om dat te voorkomen, ontwikkelde Subaru een U-vormig kussen dat zich opblaast rond de voorruit, onder het glas en langs de A-stijlen die bijzonder stevig zijn. De technologie is momenteel beschikbaar op de Forester SUV, maar alleen op de Japanse markt. Volgens Subaru werkt het systeem doeltreffend, zoals je ziet in de onderstaande video. Ook naar Europa?Voorlopig is er geen enkele aanwijzing dat deze ‘fietsersairbag’ naar de Europese versie van de Forester komt. Intussen zijn steeds meer auto’s uitgerust met motorkappen die bij een botsing automatisch omhoogkomen om voetgangers beter te beschermen. Die techniek vermindert het risico op zware hoofdletsels.In België biedt Subaru momenteel vier modellen aan: de Crosstrek, de Forester, de Outback en de Solterra. De eerste twee zijn voorzien van een atmosferische 2.0-boxermotor met 136 pk en lichte hybridetechniek. De derde heeft een 2.5-motor van 169 pk en gebruikt dezelfde hybridetechniek. Alle drie combineren ze een continu variabele CVT-versnellingsbak met vierwielaandrijving.Tot slot is de Subaru Solterra in feite een kloon van de Toyota bZ4X. Hij bestaat in slechts één versie, met twee elektromotoren die samen 218 pk leveren. De batterij van 71,4 kWh geeft hem een maximaal WLTP-rijbereik van 465 km. Beperkte verkoopVoor deze uitzonderlijke technische keuzes betaalt Subaru een hoge prijs in Europa. De boxermotoren stoten relatief veel CO₂ uit en verbruiken vrij veel brandstof, waardoor de modellen hier in beperkte aantallen verkocht worden. In België waren er in 2024 slechts 268 nieuwe inschrijvingen, verdeeld over 18 concessiehouders.

door Maxime Hérion
© Gocar

WEDSTRIJD: win tickets voor het New Race Festival 2025 op Circuit Zolder

Het prachtige Limburgse circuit van Zolder vormt opnieuw het decor voor stevig racewerk tijdens het New Race Festival in het weekend van 17 en 18 mei. De drie Belcar-kampioenschappen starten het seizoen in stijl op hun thuiscircuit. De eerste manche van het Belcar Endurance Championship – dé uithoudingswedstrijd bij uitstek – warmt het asfalt op, afgewisseld met de sprints van de Belcar Skylimit Sprint Cup. Dat is een succesvolle formule voor amateurs die het tegen elkaar opnemen in verschillende klassen – van Peugeot 206 tot BMW M3 – en dat telkens voor een vol huis. En wanneer de Toyota Celica’s, Ford Capri’s en GT40’s uit de Belcar Historic Cup brullen, lijkt het alsof je dertig jaar terug in de tijd gaat. In deze competitie voor klassiekers en youngtimers tot bouwjaar 2000 wordt er volop gestreden. Ook Mazda MX-5 en Ford FiestaOok de Mazda MX-5 Cup strijkt dit weekend neer in Zolder. Dat is een monomerkencup waarin elke piloot een aangepaste MX-5 van 184 pk en 960 kg bestuurt. De races vinden vooral in Nederland plaats, al doen ook enkele Belgen mee. Verder staat er een manche op het programma van de Ford Fiesta Sprint Cup (BE & NL): een sprintwedstrijd waarin jonge debutanten elkaar geen duimbreed toegeven.Zin om dit spektakel van dichtbij te beleven tijdens het New Race Festival op Circuit Zolder op 17 en 18 mei, samen met Gocar.be?Neem deel aan onze wedstrijd, vul het formulier in en win twee gratis toegangstickets!

door Maxime Hérion
© Gocar

Porsche 911 Carrera Coupé Reimagined by Singer: eerbetoon aan de stijl van de jaren 80

In de jaren tachtig kon je een Porsche 911 bestellen met de looks van een Turbo – brede wielkasten en een forse achterspoiler – maar dan met een atmosferische zescilinder. Die uitvoering heette SuperSport Equipment, kortweg SSE. Net die bijzondere variant van de iconische sportwagen, destijds razend populair bij wie graag gezien werd met een opvallende bolide, vormt de inspiratiebron voor deze Singer-versie.De Porsche 911 Carrera Coupé Reimagined by Singer is gebaseerd op een 911 van het type 964, geproduceerd tussen 1989 en 1994. Eerst wordt de auto volledig gestript, waarna de carrosserie tot in de puntjes wordt gerestaureerd. Voor de lak erop gaat, wordt het geheel verstevigd om het vermogen van de moderne motor te kunnen opvangen. Bovendien worden er onderdelen van composietmateriaal toegevoegd. Retrolook met moderne techniekDe originele motor maakt plaats voor een hedendaagse atmosferische krachtbron met een cilinderinhoud van vier liter. Cosworth nam de ontwikkeling op zich en zorgde voor een grondige herwerking. De cilinderkoppen worden met water gekoeld (de cilinders zelf blijven luchtgekoeld) en er is variabele kleptiming. Het resultaat: 414 pk en een rode zone die begint bij 8.000 tr/min. De uitlaat is van titanium en het vermogen gaat via een manuele zesversnellingsbak naar de achterwielen.Ook het onderstel werd onder handen genomen en komt uit de 911 Turbo die eerder al door Singer werd aangepakt. De schokdempers zijn instelbaar en worden elektronisch aangestuurd voor meer gebruikscomfort. De optielijst is zeer lang en bevat onder meer koolstofkeramische remmen, een elektrisch liftsysteem voor de neus, centrale wielmoeren op de 18-duimsvelgen, een vaste of wegklapbare spoiler en zelfs extra verstralers op de motorkap. Stevige prijsEr worden slechts honderd exemplaren van deze Porsche 911 Carrera Coupé Reimagined by Singer gebouwd. Hij is dan ook bedoeld voor verzamelaars met een stevig budget. Een prijs is niet meegedeeld, maar een ‘gewone’ Singer 911 start al bij 500.000 euro, zonder opties. Dit rijdende kunstwerk benadrukt alweer het zeer hoge niveau van het Amerikaanse bedrijf, dat de legendarische 911 nog beter maakt.Singer is wereldwijd gerenommeerd en werd al vaak gekopieerd, maar nooit geëvenaard. Dat blijkt ook uit de waardevastheid van hun creaties: een 911 Singer verliest zelden waarde, wellicht omdat hij het beste van twee werelden combineert: een heerlijk retro-uiterlijk en sportwagenprestaties van vandaag. Het roept de vraag op waarom Porsche hier zelf eerder aan gedacht heeft…

door Maxime Hérion

Studie: SUV’s vormen echt een dodelijke dreiging op de weg

SUV’s krijgen vaak kritiek om hun milieu-impact, maar blijken ook gevaarlijker dan andere auto’s bij ongevallen met kwetsbare weggebruikers. Dat blijkt uit onderzoek van het Imperial College in Londen en de London School of Hygiene & Tropical Medicine (LSHTM). De onderzoekers analyseerden bijna 680.000 verkeersongevallen uit de voorbije 35 jaar en stelden vast dat SUV’s het overlijdensrisico voor voetgangers met 44% verhogen.Voor jonge kinderen is die vaststelling zelfs nog alarmerender. Kinderen onder de tien jaar lopen 130% meer kans om te overlijden bij een aanrijding met een SUV dan wanneer een klassieke auto hen treft. Over het algemeen stijgt de kans op een zwaar of dodelijk letsel in plaats van een licht letsel met 24% bij volwassenen en 28% bij kinderen als er een SUV of een lichte bestelwagen betrokken is bij het ongeval. De schuld van het SUV-ontwerpVolgens de onderzoekers ligt de oorzaak bij het ontwerp van SUV’s en hun specifieke ontwerp. Hun voorkant is hoger dan die van gewone auto’s, waardoor de impactzone op het lichaam verschuift. Volwassenen worden geraakt ter hoogte van het bekken in plaats van de benen, en kinderen aan het hoofd in plaats van de borst. Dat leidt tot zwaardere verwondingen, zeker omdat voetgangers en fietsers vaker naar voren worden gekatapulteerd – met meer risico om daarna onder het voertuig terecht te komen. © EuroNCAP Voorstanders van zachte mobiliteit hekelen die imposante bouw van SUV’s al langer. In Brussel, Antwerpen en Gent lieten actievoerders zelfs de banden van geparkeerde SUV’s leeglopen. Volgens hen zijn die voertuigen te groot, te vervuilend en ongeschikt voor de stad. Zulke acties zijn echter niet gerechtvaardigd: iedereen is vrij om de auto te kopen die hij wil of nodig heeft. Het is aan de politiek om het mobiliteitsbeleid te sturen, eventueel via de fiscaliteit.Verontrustende trend?Tot nu toe temperden sommige analyses, zoals die van verkeersinstituut VIAS op basis van Belgische ongevalscijfers tussen 2015 en 2020, die bezorgdheid. Volgens VIAS hadden kwetsbare weggebruikers ongeveer evenveel kans om te overlijden bij een ongeval met een SUV (10,1%) als met een gewone auto (10,2%). Toch erkende VIAS dat SUV’s door hun gewicht en hoogte zwaardere letsels veroorzaken, ook bij botsingen met kleinere voertuigen.De Britse studie verandert het plaatje. Volgens de onderzoekers zou het vervangen van alle SUV’s door gewone auto’s het aantal dodelijke slachtoffers onder voetgangers en fietsers met 17% doen dalen in de VS en met 8% in Europa. Voor kinderen zou de daling zelfs 27% bedragen in de VS en 14% in Europa. Het debat over SUV’s is dus nog lang niet voorbij.

door David Leclercq

Deze in België populaire plug-inhybride mag niet meer opladen wegens brandgevaar

“Laad je auto niet meer op”: het klinkt als een bizarre boodschap voor een plug-inhybride, en toch is dat precies het officiële advies van Ford aan 5.369 eigenaars in België en ruim 7.500 in Frankrijk. Het gaat om de Kuga PHEV, een SUV die erg populair is op de markt, maar die mogelijk een ernstig probleem heeft met zijn hoogspanningsbatterij.De getroffen modellen werden gebouwd tussen augustus 2019 en november 2023 en maken deel uit van een grote terugroepactie. Concreet heeft Ford vastgesteld dat sommige lithium-ioncellen in de batterij kortsluiting kunnen veroorzaken. Dat kan leiden tot plots vermogensverlies en – in de ergste gevallen – tot brand. De boodschap is dan ook duidelijk: laad de auto niet meer op en gebruik alleen de automatische hybridemodus. De elektrische rijmodus mag je niet meer gebruiken.Beperkte ingrepenFord probeert zijn klanten gerust te stellen: naar schatting zou maar 0,1% van de getroffen auto’s een volledige vervanging van de batterij nodig hebben. Voor de grote meerderheid blijft het bij een software-update voor het batterijbeheersysteem. Die correctie wordt eind mei verwacht en maakt het mogelijk om problemen sneller op te sporen, al verdwijnt het basisprobleem er niet mee. Met deze strategie voorkomt Ford dure en grootschalige vervangingen, maar het neemt de oorzaak niet weg. Bij een bevestigde fout wordt het batterijpakket van 14,4 kWh vervangen – een ingrijpende operatie, maar volledig ten laste van de constructeur. Voorlopig is er geen schadevergoeding voorzien. Alleen als de auto effectief niet meer kan rijden, voorziet Ford volgens HLN een vervangwagen. Elk geval wordt individueel onderzocht, zo bevestigt Ford.Imagoschade voor succesvol modelHet slechte nieuws komt op een ongelukkig moment voor Ford: de Kuga PHEV was in 2023 voor het derde jaar op rij de bestverkochte plug-inhybride SUV in Europa. In België zijn er inmiddels meer dan 700.000 hybride en 254.000 elektrische voertuigen ingeschreven. De markt groeit snel, en zulke incidenten kunnen het vertrouwen van automobilisten flink schaden. Het is trouwens niet de eerste keer dat dit model in opspraak komt. Al van bij de lancering had de Kuga plug-inhybride te kampen met soortgelijke technische problemen, wat toen leidde tot een tijdelijke stop van de leveringen. Dit is dus opnieuw een tegenvaller, en dat op een moment dat de Amerikaanse constructeur het financieel al niet gemakkelijk heeft.Juridische gevolgen?De situatie is ook juridisch delicaat. In zijn eigen communicatie erkent Ford immers een verborgen gebrek: een fabricagefout die de consument niet zelf kon vaststellen, maar die de werking van het voertuig aantast. Volgens de Europese regels voldoet een wagen met een onbruikbare batterij niet meer aan de homologatiecriteria, zeker niet qua CO₂-uitstoot. Kortom: zulke auto’s zijn niet meer volledig conform de regelgeving. De vraag is hoe klanten hierop zullen reageren. Ford is in ieder geval duidelijk: als er een foutmelding verschijnt over de batterij, dan moet de wagen meteen worden stilgezet en moet je hem onmiddellijk verlaten.

door David Leclercq

Audi A6 e-hybrid quattro: meer dan 100 km zonder benzine

De nieuwe Audi A6 was al beschikbaar als TFSI (204 of 368 pk), TDI (204 pk) en als elektrische e-tron in verschillende batterijversies. Wat nog ontbrak, was een plug-inhybride – zeker nu de Arizona-regering de fiscale aftrekbaarheid van dit type modellen opnieuw toelaat tot 2030.Conform het beleid van de Volkswagen-groep heeft Audi alles uit de kast gehaald voor deze e-hybrid quattro-versies. Vooral het elektrische luik maakt indruk. Met een rijbereik tot 106 km op één batterijlading komt hij dicht bij het record in dit segment, net achter de Mercedes E (tot 109 km met 4Matic en tot 115 km in achterwielaandrijving). BMW’s 5 Reeks PHEV komt met zijn batterij van 22,1 kWh (19,4 kWh netto) aan 82 tot 98 km. Deze prestatie dankt de Audi aan een grote batterij van 25,9 kWh, waarvan 20,7 kWh effectief bruikbaar is. Er zijn twee versies: één met 299 pk en 450 Nm, en één met 367 pk en 500 Nm. Die laatste moet het wel stellen met een iets korter elektrisch rijbereik (103 km). Dit gaat over de berline. De break (Avant) haalt afhankelijk van de motorisering tussen 100 en 104 km. De plug-inhybride A6 blijft gebaseerd op het PPC-platform (Premium Platform Combustion). De aandrijving combineert een 2.0 TFSI viercilinder turbobenzine van 252 pk met een elektromotor van maximaal 105 kW. Qua prestaties accelereert de versie met 299 pk van 0 naar 100 km/u in 6 seconden, terwijl de krachtigere variant de klus in 5,3 seconden klaart. De topsnelheid is in beide gevallen elektronisch begrensd op 250 km/u. Geen snelladerAudi rust de A6 e-hybrid quattro uit met een boordlader van 11 kW. Dat is een verbetering ten opzichte van de vorige versie (7,4 kW), maar snelladen is niet mogelijk. En dat is jammer, want concurrenten zoals Volkswagen (Passat: 50 kW) en Mercedes (E-Klasse: 60 kW) bieden deze functie wel. Je moet dus 2,5 uur geduld oefenen om volledig te laden, wat vandaag aan de trage kant is.De integratie van de batterij knabbelt ook aan het koffervolume. De sedan houdt nog 354 liter over in vijfzitsconfiguratie, terwijl dat bij de thermische versies 492 liter is. De Avant blijft praktischer, met een inhoud van 404 tot 1.423 liter, afhankelijk van de uitvoering. Maar ook dat is een daling met 99 tot 111 liter. Ter vergelijking: bij de BMW 5 Reeks blijft de kofferruimte wél identiek aan die van de thermische modellen (570 tot 1.700 liter in de Touring). Fijn om te rijden, maar duur?Audi belooft een aangename en efficiënte rijervaring, onder meer dankzij flippers achter het stuurwiel waarmee je de remenergierecuperatie in drie standen kunt instellen. Of dat in de praktijk overtuigt, moeten we nog testen.In België begint de prijs voor de A6 berline e-hybrid quattro bij 68.750 euro voor de versie met 299 pk, en loopt die op tot 80.250 euro met 367 pk. Voor de Avant betaal je 2.400 euro extra. De eerste leveringen staan gepland voor eind zomer 2025.

door David Leclercq
© Gocar

Elektrisch zit in de lift in Europa, maar Belgische autoverkoop blijft dalen in april 2025

De rode cijfers worden almaar feller op de Belgische automarkt. In april 2025 ging de markt voor nieuwe wagens opnieuw onderuit. Volgens cijfers van FEBIAC en de FOD Mobiliteit & Vervoer werden er in totaal 37.812 nieuwe wagens ingeschreven, een daling van 4,7% tegenover april 2024. Voor de eerste vier maanden van 2025 komt het totaal op 158.751 nieuwe inschrijvingen, 16.088 minder dan in dezelfde periode van 2024. Dat betekent dus een achteruitgang van 9,2%.Zoals al sinds begin dit jaar is het vooral de fleetmarkt die klappen krijgt. In april noteerde die opnieuw een forse terugval van 12,1%. Zoals ook al bleek uit de balans van het eerste kwartaal van 2025, blijven bedrijven voorzichtig. Ze verlengen hun contracten en kiezen vaker voor een tweedehandswagen. Bovendien lijken ze nog geen knopen doorgehakt te hebben over hun car policy, ondanks de wetswijziging waarbij plug-inhybrides opnieuw fiscaal aftrekbaar worden. Mogelijk wachten ze op de concrete impact van de nieuwe Europese regels, die vanaf 2026 de CO₂-uitstoot van die wagens zullen laten stijgen door een aangepaste meetmethode.Particulieren krijgen weer vertrouwenDe fleetmarkt mag dan wel in het slop zitten, bij de particuliere kopers is het een ander verhaal. Die markt noteerde in april 2025 een nieuwe stijging van 7,7%. Goed nieuws, want het wijst op een herstel van het consumentenvertrouwen. Het Autosalon heeft daar ongetwijfeld toe bijgedragen, al moeten we nog wachten op de cijfers van mei en juni (dan worden de meeste van die bestellingen effectief geleverd en ingeschreven). Elektrisch opmars in EuropaOok in Europa is de automarkt tijdens het eerste kwartaal van 2025 gedaald (-1,9%). De cijfers voor april zijn nog niet bekend, maar goed nieuws is dat de daling in maart al veel minder uitgesproken (-0,2%) was tegenover januari en februari (respectievelijk -2,6% en -3,4%).Wat wel opvalt, is de sterke opmars van elektrische auto’s in bijna alle markten. In totaal werden er in de Europese Unie 412.997 elektrische wagens ingeschreven, een stijging van 23,9% tegenover vorig jaar. Niet slecht, al was 2024 natuurlijk een zwak jaar. Elektrische auto’s nemen nu 15,2% van de markt in op het oude continent. Drie van de vier grootste markten van de EU (goed voor 63% van alle EV-inschrijvingen) boekten vooruitgang: Duitsland (+38,9%), België (+29,9%) en Nederland (+7,9%). In Frankrijk was er een daling met 6,6%. Tesla volledig onderuitDat de verkoop van elektrische auto’s stijgt in Europa, geldt echter niet voor Tesla. Dat ziet zijn cijfers nog altijd kelderen. In België werd de verkoop zelfs gehalveerd, terwijl Volkswagen een groei van 157% liet optekenen. In maart was de daling bij Tesla nog ‘maar’ 30%, mogelijk omdat Elon Musk zich de laatste tijd wat meer op de achtergrond houdt...Tweedehandswagens doen het uitstekendDe cijfers van april 2025 bevestigen een heel andere trend voor de tweedehandsmarkt: die gaat omhoog. In totaal werden er deze maand 63.710 tweedehandswagens ingeschreven in België, dat zijn er 1.105 meer dan in april 2024 (+1,8%) en 10.035 meer dan in april 2023 (+18,7%). Die gestage groei toont hoe sterk deze markt is, vooral dankzij de blijvende interesse van particulieren. Die waren in april goed voor 90,4% van alle inschrijvingen. Bij de populairste merken zien we Volkswagen en BMW bovenaan. Mercedes vervolledigt de top drie, gevolgd door Peugeot. Opel staat op de vijfde plaats.Opvallend is dat het Belgische wagenpark blijft verouderen. In april 2025 lag de gemiddelde leeftijd van de ingeschreven tweedehandswagens op 9 jaar en 6 maanden. De mediaan bedroeg 7 jaar en 6 maanden. Interessant detail: 27% van de wagens is tussen 5 en 9 jaar oud, terwijl 34,1% minder dan 5 jaar oud is, een daling van 1,6% tegenover vorig jaar.

door David Leclercq
© Gocar

Renault en Stellantis willen speciale wetgeving voor kleine auto’s

De grote bonzen van Renault en Stellantis slaan de handen in elkaar en trekken aan de alarmbel. In een ongezien gezamenlijk interview met het Franse dagblad Le Figaro uiten Luca de Meo en John Elkann hun diepe bezorgdheid over de toekomst van de Europese auto-industrie. De twee leiders waarschuwen voor de vernielende impact van de almaar uitdijende Europese regelgeving. Volgens hen maakt deze het bouwen van betaalbare auto’s onmogelijk. Ze zal zelfs de industriële basis van Europa ondermijnen.Enkel bezig met regelgevingAl vijf jaar op rij is de Europese automarkt aan het krimpen, zeggen beide toplui. Waar er in 2019 nog zo’n 18 miljoen voertuigen verkocht werden in de EU, het VK en Zwitserland samen, waren dat er vorig jaar nog amper 15 miljoen. Als het beleid niet verandert, voorspelt Elkann een halvering van de automarkt tegen 2035. “Dat zou catastrofaal zijn,” zegt hij in het dubbelinterview. De Meo vat het kernprobleem van de elektrische omslag als volgt samen: “De Europese klant koopt niet wat Europa hem wil laten kopen.” Centraal in hun kritiek staat de complexiteit en de snelheid waarmee nieuwe regelgeving wordt ingevoerd. “We zitten in een situatie waarin een kwart van onze ingenieurs enkel nog bezig is met regelgeving,” vervolgt Elkann. “Tegen 2030 komen er honderd nieuwe regels bij die de kostprijs van onze wagens nog met 40 procent zullen verhogen.” En dat heeft vooral gevolgen onderaan het gamma. Kleine, betaalbare modellen, zoals de Renault Clio, winstgevend produceren wordt steeds moeilijker. “Dat is voor 92,5 procent te wijten aan regelgeving,” aldus De Meo. Nog geen klein beetje dus.Drie landenHet probleem is dat de regels voor alle modellen gelden, ongeacht hun grootte. Dat zorgt voor frustratie. “Een stadswagen van 3,80 meter moet voldoen aan dezelfde eisen als een luxesedan van 5,5 meter,” aldus De Meo. “Dat is niet werkbaar.” Hij hekelt ook veiligheidsverplichtingen die weinig zin hebben in de praktijk. “Waarom moet een stadswagen die 95 procent van zijn tijd in de stad rijdt, verplicht rijstrookassistentie hebben?” Volgens De Meo en Elkann moet er daarom in de eerste plaats een herwaardering van de kleine auto komen. Ze willen een gedifferentieerde regelgeving, een die deze voertuigen van de grotere scheidt.Het is geen toeval dat de beiaard niet vanuit Duitsland wordt geluid. Een Europees beleid dat beter op stadswagens is afgestemd komt vooral ten goede aan landen zoals Frankrijk, Spanje en Italië. Niet alleen shoppen de consumenten daar trouw in de lagere categorieën, ze worden er ook geproduceerd. Nu, samengeteld stellen deze drie landen meer voor op het vlak van productie dan Duitsland. Maar de topmannen pleiten ook voor een koerswijziging. De focus op volledig elektrische voertuigen is volgens hen te beperkend. “De uitstoot moet bekeken worden over de hele levenscyclus van een voertuig, niet enkel van tank tot wiel,” zegt De Meo en vervolgt: “De sprong van Euro 3 naar Euro 6 bij verbrandingsmotoren heeft meer voor het klimaat gedaan dan de overstap naar elektrisch.” Citroën ë-C3 De ban openbrekenZe stellen daarom alternatieven voor zoals “range extenders” — kleine verbrandingsmotoren die batterijen opladen en zo de batterijgrootte beperken zonder in te boeten op autonomie. Maar door het huidige verbod op niet-zero-emissievoertuigen in 2035 wordt deze oplossing uitgesloten. Volgens de Meo en Elkann moet Europa technologieneutraal zijn: het doel is CO₂-reductie, de technologie is het middel.Hoe nijpend de situatie is? Dringend, stellen ze. “Overal ter wereld zien we sterke industriële beleidskeuzes: de VS met hun subsidies, China met zijn staatsplanning,” zegt Elkann. “Alleen Europa twijfelt.” Het risico? Dat de EU binnen enkele jaren niet langer een productielocatie is, maar enkel nog een afzetmarkt.Ze roepen daarom op tot politieke duidelijkheid in 2025. “Dit is een kanteljaar,” besluit Elkann. “We moeten nú beslissingen nemen. Als we blijven talmen, is het binnen vijf jaar te laat.” De Meo sluit af: “We zijn geen nostalgici van de 20ste eeuw. We zijn industriëlen van de 21ste. Geef ons de ruimte, en wij leveren propere, betaalbare auto’s voor iedereen.” Desondanks hebben beide autogroepen voorbeelden in hun respectieve gamma’s van lokaal geproduceerde, toegankelijke batterij-auto’s, zoals de Renault 5 E-Tech of de Citroën ë-C3.

door Piet Andries
© Gocar

In dit land kostte een gepersonaliseerde nummerplaat meer dan een hypercar

Dubai staat bekend om zijn ostentatieve luxe. Dat werd nog maar eens bevestigd bij een recente veiling van nummerplaten. De plaat ‘CC22’ ging daar onder de hamer voor 8,35 miljoen dirham, of omgerekend zo’n 2 miljoen euro. De veiling werd georganiseerd door de Roads and Transport Authority (RTA) van Dubai.Maar hoe komt het dat een nummerplaat zo’n gigantisch bedrag opbrengt? Dat heeft alles te maken met de symboliek en zeldzaamheid van korte nummerplaten. Ze worden gezien als een statussymbool en een teken van prestige. Voir cette publication sur Instagram Une publication partagée par MiniTiny (@minitiny.be) Duurder dan een hypercarWat opvalt: de plaat was duurder dan een hypercar zoals de Pininfarina Battista, die nieuw 1,95 miljoen euro kost. Nochtans is dat type wagen een technologisch hoogstandje met een motor die 1.900 pk en 2.300 Nm levert. Deze hybride hypercar accelereert in minder dan twee seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 350 km/u. Bovendien is hij ook exclusief: er zijn maar 150 exemplaren van gebouwd. Dat maakt het extra opmerkelijk dat een stukje bedrukt metaal voor een hoger bedrag verkocht werd. Ook groeiend succes in BelgiëBelgen zijn trouwens ook dol op gepersonaliseerde nummerplaten. Die winnen bij ons jaar na jaar aan populariteit. In 2023 werden 13.286 aanvragen geregistreerd, tegenover 11.314 in 2022 – een stijging van 17,4%. Sinds deze mogelijkheid in 2014 werd ingevoerd, zijn er ongeveer 86.330 gepersonaliseerde platen uitgegeven. Elke plaat kost 1.000 euro, wat de Belgische staat een stevige inkomstenbron oplevert.De beweegredenen van eigenaars zijn uiteenlopend: sommigen kiezen voor combinaties die verwijzen naar hun beroep, anderen gaan dan weer voor een persoonlijke of humoristische boodschap. Misbruik vermijdenOndanks de populariteit gelden er strikte regels voor gepersonaliseerde nummerplaten. Combinaties die aanstootgevend, politiek geladen of verwarrend zijn met officiële platen, worden geweigerd. In 2023 werd ongeveer 1,3% van de aanvragen om die reden afgekeurd. Toch glipt er soms eentje door de mazen van het net, zoals de plaat ‘HH88’, die verwees naar het nazisme. Die werd uiteindelijk geschrapt. Gepersonaliseerde platen blijven een reflectie van status, passie of humor, maar er zijn duidelijk grenzen aan.

door David Leclercq
© Gocar

Deze autovandaal is een heel rare vogel 

In het anders zo rustige kustplaatsje Rockport in de Amerikaanse staat Massachusetts is een opmerkelijke commotie ontstaan. Sinds maart werden er 25 voertuigen beschadigd. De zoveelste actie van activisten tegen Tesla? Nee, er bleek geen verband tussen de voertuigen, alleen dat het telkens om vernielde autospiegels of bekraste autoruiten ging. Woody WoodpeckerWat begon als een mysterie, werd uitgeklaard toen een van de inwoners, Janelle Favaloro, de vandaal op heterdaad betrapte terwijl hij op de ruitenwissers van een geparkeerde camper zat en zich agressief gedroeg tegenover zijn spiegelbeeld. Wat bleek? Het ging om een Helmspecht, een van de grootste spechtensoorten van Noord-Amerika, waar hij pileated woodpecker wordt genoemd. Favaloro postte haar observatie op Facebook met een knipoog: “Er loopt hier een vandaal rond in zwart-wit met een rode hoed.” De reacties stroomden binnen. Steeds meer buurtbewoners herkenden de schade en gaven aan dat hun auto’s ook slachtoffer waren geweest.De vogel is geen kleintje, want hij meet zo’n 60 centimeter (het is ook de inspiratiebron voor het cartoonfiguurtje Woody Woodpecker). Maar wat bezielt het beestje dat het zijn woede ventileert op auto’s? De gevederde vandaal blijkt zijn territorium te verdedigen. Biologen verklaren het gedrag als typisch voor het broedseizoen. “In deze periode zijn vogels extreem territoriaal,” zegt Ron Magill van Zoo Miami tegen lokale media. “Ze herkennen hun spiegelbeeld niet en denken dat het een indringer is. De specht probeert hem weg te jagen, maar valt dus zijn eigen reflectie aan.” Indrukwekkend is de kracht van de vogel die volstaat om autoglas te kraken. Maar nog volgens Magill staat de tik van zo’n specht gelijk aan de slag van een klauwhamer.Doen wat je kuntHoewel de schade voor bewoners oploopt – ruiten en spiegels moeten vervangen worden – blijft de toon in het dorp opvallend luchtig. Er heerst geen wrok tegenover het dier. “Iedereen probeert gewoon creatief te zijn om hun auto’s te beschermen,” zegt Favaloro. “Buren bedekken hun spiegels met sjaals of plastic zakken, of klappen ze in. Je doet wat je kunt.” Rocky, zoals de pileated woodpecker ondertussen heet, is voor velen een dorpsfenomeen geworden. “Het is een bizarre situatie, maar het brengt ook leven in de brouwerij,” zegt Favaloro. “In deze buurt is dit waarschijnlijk de grootste misdaad van het jaar. En eerlijk? We kunnen er wel om lachen.”Of de specht nog lang blijft huishouden, is onduidelijk. Het broedseizoen loopt tot juni, dus voorlopig blijven de spiegels ingeklapt – en de camera’s in de aanslag. Alhoewel in België kraaisoorten een gelijkaardig  gedrag vertonen, maar dan vooral door op de ramen van huizen te tikken, zijn er nog geen gelijkaardige gevallen met auto’s gerapporteerd, of aanschouwd. In onze streek moeten automobilisten vooral uitkijken voor marterschade.

door Piet Andries

Jeep Compass: de Peugeot 3008 in wandeloutfit

Je zou het niet zeggen, maar dit is al de derde generatie van de Jeep Compass. Deze nieuwe versie staat op het STLA Medium-platform van de Stellantis-groep, dat ook gebruikt wordt door de Peugeot 3008, de Citroën C5 Aircross en de Opel Grandland. Jeep kleedt hem aan als een echte avonturier, maar onder de ruige look zit een klassieke gezins-SUV. Zijn familiegelijkenis met andere modellen van het merk is geen toeval. Het design verrast niet, maar ziet er best geslaagd uit met zijn hoekige wielkasten, robuuste kunststof beschermdelen onderaan het koetswerk en een stoere grille met zeven sleuven.De Compass is meer dan zomaar een stads-SUV. Dankzij aan- en afrijhoeken van 28 en 30° heeft hij wel degelijk capaciteiten voor offroadgebruik. Met een lengte van 4,55 m biedt hij comfortabel plaats aan vijf inzittenden en beschikt hij over een koffer van 550 liter. De achterbank is in 40:20:40-verhouding neerklapbaar. Binnenin krijg je een modern en strak dashboard met een instrumentenpaneel van 10 duim en een centraal scherm van 16 duim. Er zijn ook veel opbergvakken voorzien. Ruim motoraanbodDe basisversie van de Compass is de e-Hybrid met 48V-milde hybridetechnologie. Die levert 145 pk en 230 Nm. Daarnaast is er een plug-inhybride met 195 pk en 350 Nm, inclusief vierwielaandrijving. Ten slotte brengt Jeep ook een volledig elektrische versie uit: met 213 pk in voorwielaandrijving of 230 pk als 4x4. Er zit zelfs een variant van 375 pk in de pijplijn, speciaal gericht op offroadgebruik. De batterijen hebben een capaciteit van 73 of 98 kWh, goed voor een maximaal WLTP-rijbereik van 650 km met het grotere batterijpakket.Opladen gebeurt via gelijkstroom met een maximumvermogen van 160 kW, waarmee de batterij van 20 tot 80% geladen wordt in 30 minuten. Bij wisselstroom rekent de Compass op zijn boordlader van 22 kW. Tegen het einde van het jaarDe eerste leveringen van de Jeep Compass worden verwacht tegen het einde van dit jaar. Ter gelegenheid van de lancering brengt het Amerikaanse merk een speciale First Edition uit, met een instapprijs van 39.650 euro voor de milde hybride. De Compass wordt gebouwd in Italië, in de fabriek van Melfi, en biedt een rijke standaarduitrusting met onder meer matrix-ledkoplampen, 20-duimsvelgen, verwarmde voorzetels, 360°-camerasysteem, een elektrische kofferklep en semiautonoom rijden van niveau 2.

door Maxime Hérion
© Gocar

Dit trucje houdt het rijplezier in de elektrische Mazda MX-5 hoog 

De legendarische Mazda MX-5, al meer dan drie decennia het toonbeeld van lichtvoetig rijplezier, lijkt zich stilaan voor te bereiden op een elektrische toekomst. Goed nieuws, want er bestaan amper roadsters met een stekker, de elektrische MG Cyberster, straks ook verkrijgbaar als coupé, niet te na gesproken. Over de al zo vaak beloofde en nog vaker uitgestelde Tesla Roadster durven we zelfs niet meer beginnen, ook al begon het voor het Amerikaanse merk indertijd allemaal in dit genre met een omgebouwde Lotus Elise.   © US Patent and Trademark Office Geen naam maar weinig twijfelOfficieel heeft Mazda nog niets bevestigd, maar er zijn patenttekeningen opgedoken die duidelijk in deze richting wijzen, zonder het bekende model bij naam te noemen. De vorm laat er weinig twijfel over bestaan: dit is een elektrische interpretatie van de iconische MX-5. Opvallend: Mazda’s tekeningen tonen een compacte roadster met uitgekiende batterij-indeling.De cellen zijn namelijk slim geplaatst. Het zwaartepunt van de wagen wordt verlaagd door een groot deel van het accupakket in een middentunnel in de vloer te integreren. Aanvullende batterijmodules zijn strategisch gepositioneerd: achter de stoelen en onder het dashboard aan passagierszijde. Zo blijft niet alleen de bmi zo laag mogelijk, het optimaliseert ook de balans tussen links en rechts. Zelfs als er slechts één persoon in de auto zit, want in dat geval kan een extra accupakket onder de passagiersstoel handmatig worden verschoven voor een perfecte gewichtsverdeling. © US Patent and Trademark Office Volgens Mazda is dat geen technische spielerei, maar essentieel voor de rijbeleving. “Het is belangrijk om het yaw moment van de inertie te minimaliseren,” klinkt het in het patent – of in mensentaal: de wagen moet net zo wendbaar en levendig aanvoelen als zijn benzinebroertje. En daarin spelen zwaartepunt en de massa-indeling een sleutelrol.Voor- of achterwielaandrijvingMazda houdt overigens nog verschillende pistes open. De elektrische motor wordt centraal achter de voorstoelen geplaatst en stuurt, zoals het een echte MX-5 betaamt, de achterwielen aan. De documenten vermelden zowel voor- als achterwielaandrijving als mogelijke varianten. De carrosserie zou een dak krijgen dat vast, afneembaar of opvouwbaar is, wat suggereert dat Mazda zowel een klassieke cabrio als een hardtopversie overweegt – zoals vandaag het geval is met de MX-5 RF. Mazda Iconic SP Concept Deze patenten mogen we echter niet lezen alsof de verbrandingsmotor meteen wordt afgeserveerd. De volgende generatie van de MX-5 – vermoedelijk NE genaamd – krijgt eind dit decennium een nieuwe 2.5 Skyactiv-Z-benzinemotor, die ook in de CX-5 van 2027 zal debuteren. Die recordzuinige krachtbron biedt ruimte voor mildehybride of plug-inhybridetechnologie. Volgens kenners lijkt een lichte hybride de meest logische keuze, gezien dat cruciale belang van een laag gewicht.Hoewel Mazda zich de voorbije jaren terughoudend opstelde tegenover de elektrificatie van zijn roadster, lijken de Japanners nu toch steeds verder de mogelijkheden te verkennen. In tegenstelling tot sommige concurrenten wil het merk echter niet blindelings meesurfen op de stroom van enkel zware SUV’s met duizelingwekkende acceleratiecijfers. Bij Mazda draait het nog steeds om bochtenwerk, feedback, balans én merkimago. Omdat elektrificatie en digitalisering merken en hun producten anoniemer dreigt te maken, wordt onderscheid belangrijker. Of en wanneer de roadster effectief in productie gaat, blijft onduidelijk. Maar het signaal is dat allerminst: ook Mazda beseft dat de toekomst elektrisch is.

door Piet Andries
© Gocar

Op vakantie in Frankrijk? Let op voor deze 30 nieuwe steden met LEZ in 2025

Frankrijk heeft sinds 2016 lage-emissiezones ingevoerd in het centrum van verschillende steden. Het doel is hetzelfde als bij ons: de luchtvervuiling in stedelijke gebieden beperken. Daarbij wordt het aantal gemotoriseerde voertuigen in die zones aan banden gelegd met de introductie van een milieuvignet, het Crit’Air-vignet, dat ook luchtkwaliteitscertificaat of ecovignet wordt genoemd.Het Franse systeem is niet altijd even eenvoudig, want de emissiezones kunnen verschillen. In sommige steden of gemeentes zijn ze permanent, wat betekent dat je verplicht een vignet op je voorruit moet kleven om boetes te vermijden. Er bestaan in totaal vier soorten zones. Je hebt de ZFE, die de toegang beperkt voor de meest vervuilende voertuigen. Dat is de basis. Daarnaast heb je de ZFE-m (Zone à Faibles Émissions mobilité), een uitbreiding van de ZFE, die ook regels oplegt aan andere vervoersmiddelen zoals het openbaar vervoer. Verder zijn er de ZCR (Zones de Circulation Restreinte) en de ZPA (Zones de Protection de l’Air). Het verschil is dat die tijdelijk van aard zijn, in tegenstelling tot de permanente ZFE en ZFE-m. Wie zich niet aan de regels van een ZFE houdt, riskeert een boete. Voor lichte voertuigen gaat het om een boete van de derde klasse (of 68 euro), voor vrachtwagens is dat een boete van de vierde klasse (of 135 euro). Motorrijders en bestuurders van kampeerwagens vallen ook onder die regels.30 nieuwe steden in 2025In 2025 heeft Frankrijk het aantal lage-emissiezones fors uitgebreid. Maar liefst dertig steden zijn toegetreden tot het systeem. Ze liggen verspreid over het hele land, wat betekent dat alle reizigers in Frankrijk hiermee rekening moeten houden. Het gaat om de steden Duinkerke, Rijsel, Douai, Lens, Valenciennes, Amiens, Metz, Nancy, Mulhouse, Dijon, Annemasse, Annecy, Chambéry, Toulon, Avignon, Nîmes, Perpignan, Pau, Bayonne, Bordeaux, Limoges, Orléans, Tours, Angers, Nantes, Le Mans, Brest, Rennes, Caen, Le Havre en Béthune. Opmerkelijk: de stad Rijsel breidt haar lage-emissiezone uit naar de omliggende gemeentes, waardoor in totaal 95 gemeenten onder het systeem vallen. Concreet betekent dit dat wie door deze steden rijdt – zelfs op de autosnelweg – verplicht een Crit’Air-vignet moet hebben. Dat vignet wordt toegekend op basis van de milieuscore van je voertuig.Niet duur, maar anticipeerMeer dan ooit is het dus raadzaam dat Belgische bestuurders zo’n milieuvignet kopen. Het geldt voor alle lage-emissiezones in Frankrijk en kost bovendien niet veel: 4,91 euro (inclusief verzendkosten) voor buitenlandse voertuigen. Je kunt het online aanvragen, maar hou er rekening mee dat de levering vijftien dagen kan duren. Ga je binnenkort naar Frankrijk, dan bestel je het vignet dus best op tijd. Let ook op voor frauduleuze websites die valse vignetten aanbieden (die je vaak nooit ontvangt). Bestel je vignet via de officiële site van de Franse overheid: www.certificat-air.gouv.fr/certificat. © Ville de Lyon

door David Leclercq

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.