De Ferrari F2001 speelde een bijzondere rol in de indrukwekkende carrière van Michael Schumacher en van Ferrari zelf, dat rond de eeuwwisseling meerdere wereldtitels veroverde. Chassis 211 is de enige Ferrari waarmee de Duitser zowel de Grote Prijs van Monaco als de wereldtitel bij de rijders wist te winnen in hetzelfde jaar. De Scuderia kaapte toen ook de constructeurstitel weg. Met twee overwinningen en twee wereldtitels op zijn naam behoort chassis 211 tot de meest iconische racewagens van de afgelopen dertig jaar.

Legendarische Grand Prix
In 2001 gaf Schumacher alles om de Grote Prijs van Monaco te winnen, na een fel gevecht met Mika Häkkinen en Rubens Barrichello, zijn teamgenoot bij Ferrari. Toen hij aan de leiding reed en het tempo domineerde, reed de Duitser ronde na ronde recordtijden, gewoon om zichzelf bezig te houden. De Ferrari V10-motor type 050 met 820 pk werkte vlekkeloos en Schumacher breidde zijn voorsprong uit tot 18 seconden. De F2001 blonk uit met extra neerwaartse druk, perfect voor Monaco. De wagen was lichter dan zijn voorganger en zat comfortabel onder het minimumgewicht van 600 kg (inclusief piloot), waardoor ballast strategisch geplaatst kon worden voor een optimale afstelling per circuit.
Schumacher reed zijn rondes vlot en zelfverzekerd. In de laatste ronde, met 4,4 seconden voorsprong, kwam hij uit de tunnel en wierp een blik in zijn spiegels. Barrichello zat ver genoeg achter hem, dus nam Schumacher gas terug en reed hij rustig de laatste sector in. De twee Ferrari’s finishten uiteindelijk met slechts 0,431 seconde verschil – een schitterende aankomst, die de dominantie van de Scuderia in de verf zette en in het collectieve geheugen bleef hangen.

Ook in Hongarije
Na Monaco verdween chassis 211 even van het toneel en werd het alleen als reservewagen gebruikt. Pas tijdens de Grote Prijs van Hongarije werd de auto opnieuw ingezet. Daar won Schumacher opnieuw, op een technisch veeleisend circuit. Die zege gaf hem de zekerheid van zijn vierde wereldtitel, terwijl er toen nog een kwart van het seizoen te gaan was.
De wagen werd daarna opnieuw gebruikt tijdens de vrije trainingen van de Grote Prijs van België, waar Schumacher zich kwalificeerde op de derde plaats. Kort daarna werd de bolide met pensioen gestuurd, na een glansrijke loopbaan. Intussen had Schumacher nog twee extra zeges op zijn naam geschreven na Hongarije. Zijn schitterende balans voor 2001: 17 races, 11 polepositions en 9 overwinningen. Op het einde van zijn tiende volledige seizoen in de F1 stond de teller op 53 zeges uit 162 starts, zijn meest indrukwekkende seizoen tot dan toe.
Toen ingenieur Ross Brawn later terugblikte op deze ongelooflijke creatie, zei hij: “De F2001 is volgens mij de beste auto die we ooit gebouwd hebben sinds ik in Maranello werk.”
Miljoenen waard
De Ferrari F2001 met chassisnummer 211 werd in 2017 verkocht aan een verzamelaar voor 7,5 miljoen dollar, hoewel de schatting toen tussen 4,5 en 5,5 miljoen lag. In mei wordt de wagen opnieuw geveild door RM Sotheby’s, tijdens het GP-weekend van Monaco. Volgens sommige bronnen zou dit exemplaar – dat nog altijd rijvaardig is – weleens de kaap van 10 miljoen euro kunnen overschrijden.