Artificiële intelligentie verandert onze manier van werken ingrijpend. Ze sluipt al binnen in de processen van heel wat bedrijven, maar ook overheden maken er gebruik van om efficiënter belastingfraude op te sporen of om bestuurders te identificeren die te snel rijden of niet in orde zijn met de keuring of verzekering. In veel landen worden ANPR-camera’s krachtiger dankzij AI-software. Dankzij deze evolutie zullen ze binnenkort zelfs het gsm-gebruik achter het stuur kunnen detecteren.
Toch bestaan er ook andere verkeerstoepassingen, die deze keer niet bedoeld zijn om te bestraffen. In Spanje bijvoorbeeld, waar de maximumsnelheid op snelwegen net als in België momenteel 120 km/u bedraagt. Dat zou binnenkort veranderen. De Spaanse overheid overweegt om de maximumsnelheid voor automobilisten flexibel te maken en in bepaalde omstandigheden op te trekken tot 150 km/u.
AI als snelheidsrechter
Het principe is eenvoudig: met AI-gestuurde verkeerscamera’s kan in real time bepaald worden of de veiligheid het toelaat om sneller te rijden. Op de AP-7 bij Girona loopt al een proefproject waarbij een AI-systeem parameters zoals het weer, de verkeersdrukte en de zichtbaarheid analyseert. Als alles veilig is, grijpt het systeem in en verhoogt het automatisch de snelheid op de dynamische verkeersborden tot 150 km/u.
Een logische vraag daarbij is of dit wel past in een tijd waarin ook vervuiling sterk in de aandacht staat bij de overheid. 150 km/u rijden verhoogt het verbruik en dus ook de uitstoot. Toch meent de Spaanse overheid dat die hogere snelheid ook positief kan uitpakken: een vlottere doorstroming vermindert files, wat uiteindelijk ook een positieve impact heeft op de uitstoot.
Moeten we blij zijn met deze benadering? Dat is moeilijk te zeggen, zeker als je rekening houdt met de snelle elektrificatie van het wagenpark en de realiteit. Bestuurders van elektrische auto’s rijden doorgaans trager, omdat hoge snelheden de batterijcapaciteit snel verslechteren. Vanuit dat oogpunt hoef je dus niet te verwachten dat veel EV’s aan zulke snelheden zullen rijden.
Zal dit ook in België opduiken? Voorlopig is Spanje het enige land dat met dit systeem experimenteert. En de kans dat België volgt, is klein. De verkeerssituatie bij ons is veel complexer, met een hogere dichtheid aan voertuigen. Bovendien zijn drievaksbanen niet overal aanwezig, en komt daar nog eens de slechte staat van veel wegen bij. Alleen al dat laatste zou voor AI genoeg zijn om alle lichten op rood te zetten. Het zou dan ook niet verwonderen mocht ze bij ons eerder de maximumsnelheid op snelwegen verlagen...