Bij Mazda is de MX-5 (ook wel Miata genoemd) al sinds 1989 het paradepaardje. De huidige versie bestaat intussen al bijna tien jaar. Hij oogt nog altijd fris, maar het blijft een lange carrière, en dus is Mazda volop bezig met een opvolger. Zo’n iconisch model laat je natuurlijk niet zomaar verdwijnen, zeker niet met een trouw publiek dat er nog altijd gek op is.
Maar hoe zal die opvolger eruitzien? Tijdens de Japan Mobility Show 2023 stelde Mazda een prototype voor – de MX-5 SeDV – dat de toekomst van de MX-5 voorspelde. En die was elektrisch.
Toch op benzine
Daar komt dus niets van in huis. Het volgende model blijft trouw aan het bestaande recept, een combinatie van een laag gewicht, compacte afmetingen en genoeg vermogen. Masashi Nakayama, hoofd van de designafdeling bij Mazda, bevestigde aan de pers dat de volgende MX-5 onder de grens van 1.000 kg blijft. Een heuse prestatie in tijden waarin auto’s steeds zwaarder worden door extra uitrusting, vooral op het vlak van veiligheid. Er bestaat nu al een MX-5 van 990 kg, de 990S, maar die is voorbehouden aan de Japanse markt.
Nog een belangrijk detail: de volgende MX-5 wordt dus niet elektrisch, en zijn motor wordt zelfs flink krachtiger. Mazda vervangt de huidige 1.5 door een 2.5 uit de Skyactiv-Z-generatie, die in 2027 debuteert. En die is nog altijd atmosferisch. Volgens Mazda is dit het ideale motorconcept: een perfecte balans tussen vermogen, verbruik en dus ook uitstoot. De verbranding wordt geoptimaliseerd via het lambda-systeem (λ = 1). Over het vermogen van de volgende MX-5 doet Mazda nog geen uitspraken. Maar weet dat het huidige model tot 181 pk levert (weliswaar niet meer bij ons) of zelfs 197 pk in sommige speciale edities voor de thuismarkt.

Manuele versnellingsbak
Het authentieke karakter van de MX-5 blijft trouwens behouden dankzij de manuele versnellingsbak, terwijl veel andere merken kiezen voor een automaat, zelfs bij hun sportieve modellen. Vermoedelijk gaat het om een exemplaar met zes versnellingen. Of er ook een automaat wordt aangeboden, is nog niet bekend. Maar net als nu, ligt dat wel voor de hand. De volgende MX-5 behoudt ook compacte proporties, vergelijkbaar met die van het huidige model: zo’n 3,9 meter lang.
Toch ook elektrisch?
Het idee van een volledig elektrische MX-5 wordt niet helemaal uitgesloten, maar Mazda erkent dat daar grenzen aan zijn. Een 100% elektrische versie zou het gewicht van de auto flink doen toenemen – en dat is net wat de lichtvoetige MX-5 altijd wist te vermijden. Een milde hybridisering met een 48V-systeem lijkt dan ook waarschijnlijker, en past beter bij de filosofie die het model al decennialang typeert. Wordt vervolgd…