Wat als het écht zo ver komt? China heeft net een opvallende knoop doorgehakt: vanaf juli 2026 geldt er een nieuwe veiligheidsnorm voor batterijen in elektrische auto’s. Fabrikanten mogen dan geen batterijcellen meer gebruiken die kunnen ontploffen of in brand vliegen – zelfs niet bij een ongeval. Een radicale beslissing, om het zacht uit te drukken.
Volgens CarNewsChina stelt de nieuwe norm GB38031-2025 dat “batterijen niet mogen ontploffen of in brand vliegen, zelfs niet bij thermal runaway.” De bedoeling van de Chinese overheid is duidelijk: het risico op brand en explosie bij elektrische auto’s terugdringen. Want hoewel EV-branden minder vaak voorkomen dan bij auto’s met verbrandingsmotoren, zijn ze wél hardnekkiger. Lithium dat in contact komt met zuurstof blijft branden en maakt het blussen een langdurige en complexe klus.
Nieuwe wereldstandaard?
Deze beslissing is een kantelpunt voor elektrische auto’s en zou wel eens de nieuwe wereldwijde standaard kunnen worden. Want als geëxporteerde Chinese elektrische auto’s niet meer in brand kunnen vliegen, wordt het lastig voor andere fabrikanten om daar níét in mee te gaan.

Maar hoe gaan accufabrikanten dit aanpakken? Goede vraag. Thermal runaway, of thermische ontsporing, is lastig te voorspellen en ontstaat vaak door een defect in het koelsysteem of een impact bij een ongeval. In theorie bijna niet volledig te vermijden. Toch heeft China z’n antwoord klaar: vanaf 2026 moeten batterijen veel strengere tests doorstaan dan nu. Het plan ligt al op tafel.
Zo moeten batterijen onder meer een systeem hebben dat thermische verspreiding beperkt, schokbestendiger zijn en kortsluiting van buitenaf kunnen weerstaan na 300 keer snelladen. Voldoen ze niet aan die eisen, dan mogen ze simpelweg niet op de markt komen.
China als leider?
China grijpt in nadat het, als grootste markt voor elektrische auto’s, de afgelopen tijd meerdere ernstige batterijbranden zag. Denk aan de Xiaomi SU7, die volledig uitbrandde na een crash aan hoge snelheid.
China wil het tempo bepalen – en laat alle merken, ook de eigen, weten: wie op de Chinese markt wil blijven, moet zich aan de nieuwe regels houden. Voor autofabrikanten betekent dit waarschijnlijk een technologische ommezwaai. De wet zou de doorbraak van LFP-batterijen (lithiumijzerfosfaat) kunnen versnellen. Die zijn veel minder gevoelig voor hitte en thermische ontsporing dan NMC- en NCA-batterijen, die kobalt bevatten. Dat lijkt goed nieuws voor Chinese spelers zoals BYD, die sterk inzet op LFP. Voor CATL, dat vooral NMC- en NCA-pakketten produceert, ligt dat iets minder gunstig. Al liet het bedrijf al weten klaar te zijn: het beschikt naar eigen zeggen over de technologie om aan de nieuwe norm te voldoen.

Oplossingen die nu al bestaan
Europa, kampioen in het opleggen van regels aan fabrikanten, zal waarschijnlijk snel reageren op deze Chinese norm. De kans is groot dat ze ook hier wordt overgenomen. Goed nieuws voor automobilisten, die zo minder risico lopen, en geen onoverkomelijke hindernis voor fabrikanten—die zijn er al op voorbereid. Denk aan Renault en de Hyundai/Kia-groep. Bij die laatste treedt bijvoorbeeld een brandbeveiligingssysteem automatisch in actie binnen de eerste vijf minuten na het ontstaan van een brand.
De Koreaanse aanpak gebruikt een netwerk van leidingen dat in de batterij zit geïntegreerd. Dit systeem wordt aangestuurd door slimme software en werkt samen met temperatuursensoren. Bij een thermische afwijking wordt automatisch een speciaal blusmiddel vrijgegeven dat koelt, isoleert en diep doordringt. Het is vijf keer effectiever dan klassieke middelen, en dat met een gewicht van slechts 3,3 kilo.
Renault pakt het anders aan met het Fireman Access-systeem. Daarmee kunnen brandweerlui sneller en efficiënter ingrijpen bij een batterijbrand. Via een opening, afgedekt met een zelfklevende schijf, kan water direct tussen de cellen worden gespoten zodra de schijf loskomt onder druk. Zo wordt thermische ontsporing gestopt en is er tien keer minder water nodig om het vuur te blussen.