Als je aan Jeep denkt, zie je meteen de voertuigen voor je waarmee Amerikaanse soldaten Europa bevrijdden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Jeep roept ook beelden op van uitgestrekte landschappen, vrijheid en uitzonderlijke offroadcapaciteiten. Toch is het merk sterk geëvolueerd, en in het huidige gamma zitten twee modellen die avontuurlijker lijken dan ze in werkelijkheid zijn. De Avenger is daar een goed voorbeeld van. Deze stadsgerichte cross-over kwam in 2022 op de markt en staat op het CMP-platform van de Stellantis-groep. Bij zijn lancering was hij zelfs niet beschikbaar met vierwielaandrijving – een primeur voor Jeep. Pas enkele maanden geleden werd de komst van een 4xe-versie aangekondigd om dat gebrek recht te zetten.
Je herkent deze nieuwe Avenger 4xe aan specifieke details zoals de bumpers die beter bestand zijn tegen krassen, de verstevigde bodembescherming, de matzwarte sticker op de motorkap om reflecties te vermijden, de hertekende mistlichten, de Goodyear-vierseizoensbanden en de dakrails. Details die hem een echte avonturierslook geven.

Drie motoren, waarvan twee elektrisch
Deze Avenger deelt zijn aandrijflijn met de Alfa Romeo Junior Q4 en beschikt over een 1.2 driecilinder benzinemotor (vroeger bekend als PureTech, maar die naam is geschrapt door de ernstige betrouwbaarheidsproblemen) met een mild-hybridesysteem van 48V. De distributieriem – vaak de oorzaak van problemen – werd vervangen door een distributieketting. De verbrandingsmotor wordt gecombineerd met een elektromotor van 28 pk geïntegreerd in de e-DCS6-automaat met dubbele koppeling, en met een tweede elektromotor van eveneens 28 pk op de achteras. Zo wordt de Avenger 4xe een echte 4x4.
Het systeem ontwikkelt een gecombineerd vermogen van 145 pk en een koppel van 230 Nm. Een kleine batterij van 0,43 kWh (netto) onder de bestuurderszetel levert stroom. Daarmee kan de auto korte tijd volledig elektrisch rijden of zich bijvoorbeeld verplaatsen bij parkeermanoeuvres. Om de batterij sneller bij te laden is er regeneratief remmen, al is dat helaas niet instelbaar.

Meerdere transmissiemodi
Op de weg voelt de Avenger 4xe niet echt zwaarder aan dan de versie met twee aangedreven wielen, hoewel hij wel 145 kg meer weegt. De prestaties zijn meer dan behoorlijk en wie het gaspedaal wat spaart, kan een correct gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km halen. De ophanging is wel aan de stevige kant en de stuurinrichting van de Avenger 4xe is vaag en weinig communicatief. In de Sport-modus verbetert dat enigszins, al blijft het stuurgevoel aan de lichte kant.
De vierwielaandrijving werkt in verschillende modi, afhankelijk van de rijsnelheid. Tot 30 km/u verdeelt het systeem het koppel in een verhouding van 50:50 over de vier wielen. Tussen 30 en 90 km/u komt de elektromotor op de achteras pas tussen als de grip afneemt. Boven de 90 km/u wordt de motor achterin uitgeschakeld om het verbruik te beperken. De Avenger 4xe beschikt over het Select-Terrain-systeem, waarmee de bestuurder kan kiezen tussen de rijmodi Auto, Snow, Sand & Mud en Sport.

Aangename verrassing
Jeep kondigt voor deze versie een aanrijhoek aan die met 2° is toegenomen (nu 22°), overklim- en afloophoeken die elk 1° groter zijn (21° en 35°) en een bodemvrijheid die met een kleine centimeter gestegen is tot 21 cm. We kregen de kans om de capaciteiten van de Avenger 4xe te testen op een offroadparcours dat – laat ons eerlijk zijn – met de nodige zorg was uitgetekend om grote moeilijkheden te vermijden.
Op modderig terrein presteert hij beter dan de versie met voorwielaandrijving dankzij zijn slimme vierwielaandrijving, die ongecontroleerd doordraaien van de wielen helpt voorkomen. De multilink-achterophanging verhoogt bovendien het comfort op een hobbelige ondergrond. Na een tocht door het Toscaanse platteland waren we aangenaam verrast door de capaciteiten van deze Avenger, die er duidelijk niet voor terugdeinst om zijn wielen vuil te maken. Toch verhindert zijn eerder beperkte bodemvrijheid hem om echt grote obstakels te overwinnen.

Correct geprijsd
Goed nieuws: de Jeep Avenger 4xe is betaalbaar. In Upland-uitvoering begint hij bij 32.450 euro. Voor de Overland betaal je 34.450 euro, en wie kiest voor The North Face Edition, een speciale reeks ontwikkeld in samenwerking met het bekende sportkledingmerk, is 38.450 euro kwijt. Die versie is gelimiteerd tot 4.806 exemplaren, een knipoog naar de hoogte van de Mont Blanc in meter.
Conclusie
Veel veelzijdiger dan de versie met voorwielaandrijving en tegelijk een stuk aantrekkelijker: de Jeep Avenger 4xe komt in deze uitvoering helemaal tot zijn recht. In tegenstelling tot wat we eerst dachten, zijn de terreincapaciteiten allesbehalve lachwekkend dankzij de geslaagde aandrijflijn.

- Esthétique réussie
- Capacités tout-terrain
- Mécanique hybride réussie
- Trop de plastiques durs
- Direction floue
- Suspensions fermes
- Coffre « limite »
Jeep Avenger 4xe : spécifications
Moteur : essence, 3 cylindres, 1.119 cm3 ; moteur électrique avant et arrière. Puissance totale combinée : 145 ch et 230 Nm, batterie lithium-ion
Transmission : roues avant
Boîte de vitesses : automatique à double embrayage 6 rapports
L/l/H (mm) : 4.088/ 1.776 / 1.541
Poids à vide (kg) : 1.400
Volume du compartiment à bagages (l) : 325
De 0 à 100 km/h (sec) : 9,5
Vitesse maximale (km/h) : 195 km/h
Consommation mixte WLTP (l/100 km) : 5,4
CO2 : 123 g/km
Prix : 32.450 euros
Taxe de mise en circulation : Flandre : 229,11 euros ; Wallonie et Bruxelles : 323,27 euros
Taxe de circulation : Flandre : 59,05 euros ; Wallonie et Bruxelles : 123 euros
Écomalus Wallonie : 0 euros