Tellerfraude is niet geheel verdwenen, maar wordt dankzij controlemechanismen zoals het Belgische Car-Pass-systeem, toch al veel minder gedaan dan vroeger, zeker in België. Het stiekem terugdraaien van de kilometerstand is puur bedrog, want op de tweedehandsmarkt is een auto meer waard naargelang de gereden afstand en dus de slijtage kleiner is. Wie een auto koopt die meer heeft gereden dan de teller aangeeft, wordt dus in het ootje genomen.
Bizar genoeg duiken in de Verenigde Staten verhalen op van Tesla-rijders die vaststellen dat bij hun auto het omgekeerde gebeurt: de kilometerstand stijgt sneller dan zou kunnen volgens het aantal werkelijk gereden kilometers.
Wat kan hier de bedoeling van zijn? Heeft Tesla er belang bij de kilometerstanden van haar verkochte auto’s te manipuleren?

Een geval van garantie ontduiken
In februari al diende een Tesla-rijder bij een Californische rechtbank een klacht in tegen de fabrikant, nadat hij vaststelde dat de kilometerstand vooral onrealistisch snel omhoog ging wanneer de auto bij de garage was voor herstellingen aan de ophanging.
Met zijn Model Y reed hij typisch een traject van 20 mijl per dag (zo’n 32 kilometer), maar in die periode zag hij de kilometerstand stijgen met 72 mijl per dag, omgerekend ongeveer 115 kilometer. Het resultaat was dat de auto de kaap van de 50.000 mijl passeerde en dat daardoor de herstellingen aan de ophanging buiten de afgesproken garantie vielen. Kort daarna zag hij de dagelijkse toename in de totale kilometerstand weer vertragen.
Het is niet de eerste keer dat er vragen rijzen over onjuiste kilometerstanden bij Tesla. Op forums en op het socialemediaplatform Reddit klaagden meerdere consumenten al over hoe de kilometerteller van hun wagen meer afstand aangeeft dan ze in werkelijkheid gereden hadden.
Of hier systematisch fraude wordt gepleegd, is daarmee nog niet aangetoond. Het kan ook te maken hebben met klanten die hun gebruik verkeerd inschatten, verkeerd geprogrammeerde boordcomputers (bijvoorbeeld de wielomtrek) of een andere incidentele misser. Dat Tesla, in het geval van de rechtszaak, evenwel voordeel zou ondervinden van deze praktijk, gezien het snellere verloop van de garantie, maakt het weliswaar verdacht. Maar het is in de VS ook veel meer dan in Europa gebruikelijk om rechtszaken aan te spannen tegen bedrijven, al dan niet terecht, in de hoop een schadevergoeding op te strijken.

Moeilijke tijden voor Tesla
De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s schreef jarenlang een wonderbaarlijk groeiverhaal, maar krijgt tegenwoordig forse klappen.
Wereldwijd ziet het zijn verkoop bijvoorbeeld flink achteruit gaan, wat mogelijk deels te verklaren is door de controversiële politieke betrokkenheid en stellingname van topman en hoofdaandeelhouder Elon Musk. In het eerste kwartaal van dit jaar daalde de wereldwijde verkoop van het merk met 13%. Al is het ook niet allemaal slecht nieuws, want in China doet de vernieuwde Model Y het bijvoorbeeld wel goed. Het is af te wachten hoe dit nieuwigheid het nu in Europa gaat doen.
Zijn recentste nieuwe model, de Cybertruck, is in elk geval een commerciële flop, en kampt bovendien met spectaculaire kwaliteitsproblemen. Momenteel is de elektrische pick-up voorwerp van een terugroepactie om stalen raamlijsten weer vast te maken. Er zijn gevallen bekend waarin die componenten simpelweg wegwaaiden tijdens het rijden, en zo levensgevaarlijke projectielen werden.
Daar komt nu bij dat Tesla zich opmaakt om in liefst 4 miljoen auto’s de centrale stuureenheid te vervangen, of klanten financieel te compenseren. De computers blijken niet geschikt om Elon Musks belofte waar te maken dat deze in de toekomst klaar zijn om autonoom rijden toe te laten. Het zou gaan om een operatie van naar schatting een half miljard dollar.