OPINIE – “Hoe gaat zonne-energie de uitdagingen aan van duurzame mobiliteit in de toekomst?”

De autosector werkt volop aan de introductie van technologieën voor de toekomst. Daarbij wordt in eerste instantie vaak gedacht aan elektrische wagens, maar die aandrijving moet ook met een aantal knelpunten afrekenen. Er zijn echter alternatieven, die hierop mogelijk een antwoord kunnen bieden. Daarbij hebben wagens op zonne-energie, een concept waarover steeds meer ondernemers en ingenieurs zich buigen, veel potentieel. Dat zegt Lex Hoefsloot, chief executive van het bedrijf Lightyear, fabrikant van zonnewagens.

“Als we het over duurzame mobiliteit hebben, hebben we het vaak over elektrische voertuigen”, merkt Lex Hoefsloot op. “De sector boomt, dankzij een groeiend publiek bewustzijn. Maar ook het gunstig juridisch klimaat speelt hierbij een rol, met het verbod op de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor in Europa tegen 2035. In Brussel worden dieselvoertuigen zelfs verboden vanaf 2030, en benzineauto’s volgen ook in 2035. Toch staat de sector ook voor grote uitdagingen.”

“De huidige energiecrisis heeft de markt voor elektrische auto’s nog niet getemperd: de verkoop blijft ook in 2022 stijgen. Voor Belgen zijn de lagere verbruikskosten en het duurzamere alternatief doorslaggevend in hun overstap.”

“Hoewel elektrische voertuigen een belangrijk aspect vormen in de strijd tegen de opwarming van
de aarde, staat de sector nog voor veel uitdagingen op het gebied van infrastructuur. Volgens het laatste ChargeUp-rapport staat België, met 129 elektrische stations per 100.000 inwoners, op de 4 de plaats wat betreft de beschikbaarheid van elektrische infrastructuur. “

“Ter vergelijking: Nederland telt 699 stations per 100.000 inwoners. De Belgische overheid ervaart nog te veel belemmeringen om haar doelstellingen op het gebied van elektrische laadinfrastructuur te bereiken. De laadstations zijn zeer duur, dat vraagt grote budgetten. Het elektriciteitsnet moet al deze laadstations kunnen dragen. Bovendien duurt het minstens een jaar van administratieve procedures voordat een particulier een laadpaal kan installeren. Maar ook de energiecrisis zorgt ervoor dat opladen meer zal kosten dan tanken. Dit vergroot de bezorgdheid van consumenten, van wie sommigen al aarzelen om op elektrische auto’s over te stappen. Vooral de actieradius en het tekort aan laadinfrastructuur zijn daarbij doorslaggevend, waardoor lange reizen in afgelegen gebieden moeilijk worden.”

Duurzame mobiliteit is pas duurzaam als die beantwoordt aan de werkelijke behoeften van de burgers én deze overstijgt. Als het gaat om duurzame mobiliteit, is er één vraag belangrijk: hoe kunnen we onze planeet beschermen en tegelijkertijd mensen de vrijheid bieden om zich te verplaatsen naar waar ze willen, wanneer ze maar willen? Om op grote schaal consumenten aan te trekken en het gebruik van schone wagens te stimuleren, moeten we verder kijken dan hun huidige verwachtingen bij conventioneel rijden. Daarbij hebben wagens op zonne-energie, een concept waarover steeds meer ondernemers en ingenieurs zich buigen, veel potentieel.”

“Het idee achter zo’n zonneauto lijkt eenvoudig, maar de uitvoering is dat allesbehalve. Ontwikkelaars moeten immers met veel parameters rekening houden. Ingenieurs willen een wagen die zo energie-efficiënt en aerodynamisch mogelijk is, om het maximum te halen uit de zonne-energie van de zonnepanelen op het dak. Het resultaat is een voertuig waarvan de batterij continu oplaadt met zonlicht, maar bijkomend ook aangesloten kan worden op een elektrisch laadstation.”

“Die ontwikkeling staat niet stil: de eerste auto’s met geïntegreerde zonnepanelen staan op punt om op onze wegen te rijden. Maar de technologie ervan staat nog in kinderschoenen: de wagens zijn duur, door de onderzoeks-, ontwikkelings- en materiaalkosten, waardoor ze nog verre van de norm zijn voor het grote publiek. Ook op vlak van gebruiksmogelijkheden is er nog werk aan de winkel: ambitieuze samenwerkingen en wagenparken voor autodelen zullen een deel van de oplossing zijn om deze nieuwe vorm van mobiliteit versneld in te voeren.”

“Toch kunnen zonneauto’s niet alleen onze verwachtingen voor duurzame mobiliteit invullen: ze
kunnen deze zelfs overstijgen. Ze hebben het potentieel om onderdeel te zijn van een oplossing voor bredere actuele problemen, zoals de huidige energiecrisis. De zonnepanelen waarmee weggebruikers rondrijden, wekken veel energie op. Die energie zouden zij niet alleen kunnen gebruiken om zich te verplaatsen, maar ook om te leveren aan het net, of om persoonlijk te gebruiken voor hun woning of apparaten. Zo heeft de zonneauto het potentieel om een bijkomende energiebron te worden, een ‘batterij op wielen’ als het ware, die ons mee kan helpen naar een groenere planeet.”

“Een centraal gegeven blijft echter dat de realisatie van elektrische wagens op zonne-energie geen
eenmansuitdaging is; geen enkel bedrijf kan deze maatschappelijke en ecologische verandering
alleen leiden. Cruciaal voor fabrikanten van zonneauto’s is de steun van een visionaire
gemeenschap, die ook gedreven wordt door vooruitgang en de belofte van duurzame mobiliteit in de toekomst. Dat is de absolute voorwaarde voor verandering.”

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20