Online een lening aanvragen is niet altijd eenvoudig als je geen klant bent bij de bank

Wanneer je op zoek bent naar een lening kan je bij heel wat banken online een simulatie maken om na te gaan hoeveel zo’n krediet je ongeveer zal kosten. Zeer handig, maar wanneer je de lening wilt aanvragen, bots je bij heel wat banken op een obstakel als je geen klant bent.

Waarom is dit belangrijk?

Dankzij een online simulatie kan je perfect inschatten hoeveel een lening je zal kosten zonder dat je daarvoor een bank moet bezoeken. Bij sommige spelers is het zelfs mogelijk om na het maken van een simulatie meteen je krediet online af te sluiten. Maar dat is niet altijd zo voor niet-klanten.

De digitalisering raast met een rotvaart door ons land. Heel wat bedrijven moeten dan ook hun bedrijfsmodel aanpassen om de digitale trein niet te missen, inclusief de banken. De financiële instellingen zijn volop bezig om zo veel mogelijk producten online aan te bieden. Zo is het inmiddels bij heel wat banken mogelijk om online een spaar- of zichtrekening te openen.

Online lening simuleren

De jongste jaren zijn de banken volop bezig om ook online consumentenkredieten aan te bieden. Bij de marktleider BNP Paribas Fortis verloopt de aanvraagprocedure voor een consumentenkrediet, zoals een autolening of een renovatielening, volledig online. We zien hetzelfde bij de twee andere grootbanken KBC en Belfius. KBC is wel de enige grootbank waar niet-klanten online een procedure kunnen doorlopen om een lening aan te vragen.

Bij Belfius en BNP Paribas Fortis stopt de aanvraag bij de simulatie voor niet-klanten. Enkel klanten kunnen bij die twee grootbanken een lening aanvragen. Wie dat wenst, kan online wel een zichtrekening aanmaken om vervolgens alsnog een krediet aan te vragen. Eenmaal je een zichtrekening hebt, ben je immers klant bij de bank.

Simulatie enkel voor klanten

ING is een grootbank die er tussenuit springt. Bij die bank is het niet mogelijk om een simulatie te maken voor je krediet als je geen klant bent. “ING België werkt meer en meer met prijzen op maat, wat vaak technisch enkel kan binnen de klant-omgeving”, laat Julie Kerremans, woordvoerster voor ING, weten aan onze redactie. “In de open omgeving, die wel beschikbaar is voor niet-klanten, geven we dus enkel nog een prijsindicatie voor de meest voorkomende krediettypes, maar niet langer een definitieve prijs. Dit past ook binnen een bredere beweging binnen de sector zowel in binnen- als buitenland waarbij we zien dat ook andere financiële dienstverleners steeds meer werken met indicatieve prijzen.”

“Niet-klanten of niet-digitale klanten helpen we ook nog steeds onderweg met een consumentenkrediet, maar voor de definitieve en persoonlijke prijs vragen we hen om een afspraak te maken in een ING kantoor”, vervolgt Kerremans.
“We blijven dus zowel niet-klanten als niet-digitale klanten bedienen voor consumentenkredieten.”

Bij de kleinere banken zien we een gemengd beeld. Bpost bank en Beobank bieden zowel klanten als niet-klanten de optie aan om online een simulatie te doen en een lening aan te vragen. Crelan en Argenta laten klanten en niet-klanten dan weer een simulatie doen, maar vragen alsnog om een bezoekje te brengen aan een kantoor.

En hypothecaire leningen?

Voor een hypothecaire lening is een bezoekje aan een kantoor bij heel wat banken wel nog een vereiste. Bij sommige banken is het wel mogelijk om je woonlening online te simuleren. BNP Paribas Fortis, ING en KBC bieden bijvoorbeeld een optie aan voor klanten en niet-klanten. Die laatste groep krijgt wel geen gepersonaliseerd tarief, maar eerder een voorzichtige indicatie. Belfius werkt met een simulatietool die je een indicatie geeft.

De internetbanken hebben hier wel een streepje voor op de traditionele banken. Bij Keytrade Bank kan je bijvoorbeeld heel de aanvraagprocedure online doorlopen. Hello Bank, de dochteronderneming van BNP Paribas Fortis, biedt eveneens de optie aan om online een woonkrediet af te sluiten. Ook MeDirect zal binnenkort de hypotheekmarkt betreden. Die bank is enkel actief online.

(jvdh)

Meer