Online autoverkoper Cazoo verlaat het Europese continent

De online autodealer Cazoo, gespecialiseerd in de verkoop van occasiewagens, zet zijn activiteiten op het Europese vasteland stop. Daarbij zullen 750 banen worden geschrapt. Dat heeft het bedrijf aangekondigd. Alleen de activiteiten in het Verenigd Koninkrijk worden behouden.

Door de beslissing van Cazoo verliezen alle medewerkers van het bedrijf in Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje hun tewerkstelling. Het is de tweede keer dit jaar dat Cazoo 750 banen schrapt. In juni had het bedrijf al aangekondigd zijn Brits werknemersbestand af te slanken. Cazoo wijst voor de ingreep naar de intense druk op de consumentenbestedingen en de wereldwijd oplopende inflatie.

Rechtstreekse verkoop

Cazoo werd vier jaar geleden opgericht door de internetondernemer Alex Chesterman. “Het bedrijf was een van de online start-ups die door een rechtstreekse verkoop aan consumenten de markt van de occasiewagens hoopte te herschikken”, merkt de Britse krant The Guardian op.

Cazoo is gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, maar staat genoteerd aan de beurs in New York door een fusie met een beursvehikel van hedgefondsbeheerder Dan Och. De onderneming bereikte een maximale beurswaarde – in februari vorig jaar – van ongeveer 9,6 miljard pond.

Het bedrijf kende een snelle groei. Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar werd een omzet van 333 miljoen pond gemeld. Dat betekende ruimschoots een verdubbeling tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Tegelijkertijd moest echter een verlies van 243 miljoen pond worden gemeld. Analisten hadden al gewaarschuwd dat een dergelijke situatie uiteindelijk onhoudbaar zou zijn. De marktwaarde van Cazoo was de voorbije maanden tot minder dan 1 miljard pond gedaald.

Agressieve groeistrategie

Cazoo heeft zich de voorbije periode ook bijzonder actief getoond in de sportsponsoringen. Enkele maanden geleden kondigde het bedrijf op dat vlak nog een samenwerking met Olympique de Marseille aan.

Cazoo is ook sponsor van de voetbalclubs Real Sociedad en Valencia in Spanje, Lille Olympique in Frankrijk, FC Bologna in Italië en SC Freiburg in Duitsland. Die sponsoring vormde een belangrijke pijler van de agressieve groeistrategie die het bedrijf hanteerde.

Chesterman merkte op met al deze teams een akkoord te hebben gesloten over de afbouw van de samenwerking. In het Verenigd Koninkrijk behoudt Cazoo wel de sponsoring van voetbalclub Aston Villa, de Hundred (cricket), de Derby (paardenraces) en FishOMania (sportvisserij).

Terugplooien op thuismarkt

Chesterman beklemtoonde nog dat het verlaten van Europa de balans van het bedrijf zou beschermen en ervoor zou zorgen dat de onderneming niet voor bijkomende financiering op investeerders beroep zou dienen te doen.

De topman wees er daarbij op dat Cazoo te maken had met een uitdagende macro-economische achtergrond, maar betoogde dat er in het Verenigde Koninkrijk nog steeds een sterke vraag naar occasiewagens blijft.

Cazoo wil eind volgend jaar winstgevend zijn. “Om dat doel te kunnen handhaven, hebben we de moeilijke beslissing genomen om ons uitsluitend op de enorme Britse markt voor gebruikte auto’s, die een waarde van meer dan 100 miljard pond per jaar heeft, te richten”, merkte Chesterman nog op.

(evb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20