Robot vult doos bestellingen met 50 artikelen in 5 minuten, een mens in 2 uur

De Britse online handelaar Ocado heeft bij de verwerking van orders een belangrijke mijlpaal gepasseerd. Robots van het bedrijf zijn er immers in geslaagd om een bestelling van vijftig producten – met groenten, vlees en zuivel – in vijf minuten af te werken.

Op de klassieke installaties van de onderneming nam eenzelfde operatie gemiddeld twee uur in beslag. Ocado beschikt inmiddels over een vloot van duizend robots die in de magazijnen van het bedrijf bestellingen verzamelen en bij menselijke operatoren afleveren. Waarnemers merken op dat de verwezenlijking van Ocado belangrijke consequenties kan hebben voor de toekomst van de retailsector. Ocado biedt zijn robots en de betrokken software ook aan andere bedrijven te koop aan. “Het online aankoopproces van voeding is geen eenvoudige materie,” benadrukt persbureau Bloomberg. “De sector hoopt dat de voedingssector online even soepel kan werken als de aankoop van textiel of elektronica. De snelle, betrouwbare en rendabele verwerking van verse voedingsproducten kan echter bijzonder complex zijn.” “Zelfs een ervaren partij zoals Amazon heeft dat moeten ervaren. In verschillende Amerikaanse staten is de service Amazon Fresh zelfs stopgezet. Volgens Ocado is automatisering echter de enige manier waarop grote hoeveelheden geïndividualiseerde huishoudelijke bestellingen kunnen worden verwerkt.” [youtube https://www.youtube.com/watch?v=4wjVmWlPjS0] Ocado wijst erop dat de meeste kruideniers online bestellingen manueel verwerken. Dat is echter bijzonder arbeidsintensief. Automatisering kan ervoor zorgen dat grotere orders met zwaardere gewichten gevoelig sneller kunnen worden afgewerkt.

Personeel

Dankzij de volautomatische aanpak zullen in de magazijnen van Ocado dan ook drie keer minder mensen moeten worden ingezet dan voorheen. De robots bewegen zich met een snelheid van ongeveer vier meter per seconde door het magazijn. Ze worden gestuurd door software die elk gewenst ogenblik kan aangeven op welke locatie een bepaald product moet worden opgehaald. [youtube https://www.youtube.com/watch?v=wkE9pSWNwCg] Dankzij de automatisering kan Ocado naar eigen zeggen aan de klant ook een grotere variëteit producten aanbieden. Bovendien bleek ook een duidelijke besparing op afval mogelijk. Het voorbije jaar moest het bedrijf minder dan 1 procent van zijn inventaris afschrijven. Gemiddeld moet de sector rekening houden met een verlies van bijna 5 procent. Verder wordt opgemerkt dat de software ook de verwachte vraag kan inschatten, zodat naar eigen zeggen verse producten ook sneller kunnen worden verwerkt. Voorlopig zijn de robots nog niet inzetbaar in een omgeving met vriestemperaturen, maar het bedrijf werkt ook daarvoor aan een oplossing. De online handelaar telt nog altijd duizenden werknemers voor de verpakking van de goederen en het laden van de vrachtwagens die de pakketten naar de klanten moeten brengen. Het bedrijf onderzoekt echter of ook andere aspecten van het proces in de toekomst zouden kunnen worden geautomatiseerd. (mah)