Markten:
Markten inladen...

ZONDAG 05 JUL

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Noorwegen wil van H&M horen wat er nu zo duurzaam is aan hun duurzame kledij

Logo Business AM
Economie

21/06/2019 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

De Zweedse modeketen Hennes & Mauritz (H&M) moet meer duidelijkheid scheppen over de duurzame aspecten van zijn jongste collectie Conscious, die door het bedrijf als een milieuvriendelijk initiatief naar voor is geschoven. Dat heeft Forbrukertilsynet, de Noorse consumenten-autoriteit, gezegd. Er zijn volgens Forbrukertilsynet immers aanwijzingen dat het Zweedse concern bij de promotie van Conscious gebruik heeft gemaakt van duurzame symbolen, uitspraken en kleuren om het publiek te misleiden.

Hennes & Mauritz houdt vast aan zijn duurzame claims, maar erkent wel dat zijn communicatie mogelijk beter had gekund.

Citroen, ananas en algen

H&M lanceerde zijn collectie Conscious in april van dit jaar. Het bedrijf beschreef de ontwerpen als een collectie die door de wonderen van de planeet waren geïnspireerd. Bij de productie van de kleding werd beroep gedaan op een aantal nieuwe duurzame componenten. Een aantal componenten zouden immers zijn vervaardigd op basis van citroenschillen, ananasbladeren en biomassa van algen.

Volgens Forbrukertilsynet wil H&M echter het initiatief duurzamer voorstellen dan in realiteit het geval is. “Wij vinden dat het bedrijf de duurzame claims van Conscious niet specifiek heeft verduidelijkt,” benadrukt Bente Overli, vice-directeur van Forbrukertilsynet.

“Bedrijven zijn zich meer bewust geworden van hun ecologische impact,” zegt Overli. “Bovendien weten ze heel goed dat de consument aan duurzaamheid een groot belang hecht. Producten met duurzame labels of claims kennen een snellere omzetgroei dan concurrenten die niet door een ecologische marketing zijn gesteund.”

“De bedrijfswereld dreigt dan ook in de verleiding te komen om ecologische claims te overdrijven of zelfs uit te vinden. Wij benadrukken wel geenszins te willen beweren dat H&M zich daadwerkelijk aan dergelijk gedrag schuldig heeft gemaakt. Evenmin beweren wij dat men de onderneming terzake als een van de grootste zondaars zou moet bestempelen.”

Bedrijfsmodel

De twee partijen zijn inmiddels gesprekken opgestart. “Dat overleg zou mogelijk moeten kunnen leiden tot een betere communicatie over de ecologische initiatieven die H&M onderneemt,” aldus een woordvoerder van de Zweedse onderneming. “H&M is transparant en heeft niets te verbergen. Wel kan het bedrijf zijn boodschap mogelijk op een efficiëntere manier naar voor brengen.”

De onderneming wijst er wel op dat de Forbrukertilsynet niet de achtergrond of de competentie heeft om de modecollectie te evalueren. Het bedrijf laat daarbij verstaan te betreuren dat de consumenten-autoriteit ervoor gekozen heeft om formulering van de boodschap te bekritiseren.

“Het valt niet te twijfelen dat vele modebedrijven inspanningen doen om hun productie minder milieubelastend te maken,” zeggen experts. “Maar de eventuele baten worden in belangrijke mate ondermijnd door het zakelijk model van de ondernemingen.”

“Velen werken immers met goedkope prijzen en hoge volumes. Onder meer de Franse luxegroep Kering, eigenaar van labels zoals Gucci en Saint Laurent, zegt weliswaar inspanningen te hebben gedaan om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen, maar erkent dat zijn snelle groei van de voorbije periode de gerealiseerde baten teniet heeft gedaan.”


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks