Markten:
Markten inladen...

MAANDAG 25 MEI

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Google verdient 4,1 miljard per jaar aan nieuws, de uitgevers krijgen daarvan zero

Logo Business AM
Tech

10/06/2019 | Dominique Dewitte | 3 min leestijd

De Amerikaanse zoekmachine Google heeft vorig jaar 4,7 miljard dollar (4,1 miljard euro) verdiend aan advertenties die het naast nieuws plaatst op Google Search. Dat blijkt uit een studie van de News Media Alliance (NMA), een vakvereniging die 2.000 Amerikaanse kranten vertegenwoordigt. De studie maakt deel uit van een onderzoek van het Amerikaanse Congres naar de relatie tussen Big Tech en de media.

“De media die deze nieuwsberichten maken krijgen daarvan niets van en dat moet veranderen,” zegt David Chavern, de voorzitter en CEO van de NMA. Ter vergelijking: de Amerikaanse media genereerden vorig jaar 5,1 miljard dollar (4,5 miljard euro) uit online reclame. Verder laat de NMA verstaan dat de inkomsten van Google nog een pak hoger liggen dan voormeld bedrag. Zo wordt de waarde van de gebruikersgegevens die Google verzamelt telkens iemand op een advertentie klikt niet in de berekening opgenomen.

Google houdt de meeste details over de inkomsten die het uit ‘search’ haalt geheim. De News Media Alliance baseert haar berekeningen dan ook op een studie die in 2008 werd verricht door Keystone Strategy

Nieuws steeds belangrijker voor Google en co

Nieuws wordt een steeds belangrijker inkomstengenerator voor Google. Zo is de consumptie van nieuwsberichten op Google Search tot zes keer groter dan die op Google Nieuws. Maar het wordt hoog tijd dat ook de media worden betaald voor de content die ze produceren, zegt Chavern. Google en Facebook zijn samen verantwoordelijk voor 80% van de trafiek die media op hun websites ontvangen. Maar dat doen ze niet uit een vorm van altruïsme. Integendeel, hun rol van tussenpersoon laat hen toe een groot gedeelte van de inkomsten voor zichzelf te claimen.

Als gevolg daarvan zijn de inkomsten van uitgevers de voorbije twee decennia enkel gedaald. De meeste media hebben besparingsrondes doorgevoerd of zijn gewoon verdwenen. Maar ‘Big Tech’ is gek op nieuws, besluit Chavern. 40% van de kliks op hun platformen zijn gerelateerd aan nieuws. Nieuws waarvoor Google niet betaalt. “Het is een lucratief zakenmodel, waarbij wij voor hen schrijven.”


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Logo Business AM

Business AM | Stocks