“Niet iedereen heeft baat bij een elektrische auto”

De logistieke operaties achter de leveringen en onderhoud van bedrijfswagens passen zich aan aan de elektrificatie van het wagenpark. Kaat Van Severen, Fleet Manager bij Astara geeft uitleg op The Morning Drive van Business AM.


Beluister hier het volledig interview

Waarom is dit belangrijk?

De groei in het gebruik van elektrische wagens, batterijen inclusief, brengt uitdagingen, maar ook opportuniteiten met zich mee.

Kaat Van Severen is Fleet Manager of the Year bij Astara. Onder fleet verstaan we de (bedrijfs)wagens die voor werknemers worden aangeboden binnen de bedrijfssector.

  • “Wij hebben een heel aanbod van zowel wagens als bestelwagens. Wij gaan eigenlijk de bedrijfsleiders en fleet managers helpen met het opzetten van hun autobeleid”, zegt Van Severen. “We worden allemaal gepusht naar het elektrische verhaal, maar niet iedereen heeft daar vandaag al baat bij. Wij gaan eigenlijk op zoek naar de beste oplossing.”
  • “De fiscaliteit speelt daar een grote rol in”, gaat ze verder. “Bedrijven worden sowieso in die richting gepusht, dus velen schakelen ook gewoon vandaag al over naar het volledig elektrische verhaal”.
  • “Maar niet iedereen kan honderd procent elektrisch rijden. Je moet kijken hoeveel kilometer je per dag doet, waar je rijdt, of je op de autostrade rijdt… Er komen toch wel wat uitdagingen de kop opsteken.”

Batterijmanagement

  • Voor bedrijven waarvan het personeel volledig elektrisch rijdt, kan het batterijbeheer in de toekomst ook uitdagingen, of opportuniteiten vormen. Al denkt Van Severen dat dit nu nog in zijn de beginfase zit.
  • “De meeste van onze voertuigen hebben acht jaar garantie op de batterij, meestal rijden we geen acht jaar met een wagen. Leasecontracten zitten meestal rond de vier, vijf jaar.”
  • Maar batterijmanagement heeft twee betekenissen. “Als je het efficiënt gebruiken van uw batterij bedoelt, denk ik dat we daar vandaag meer naar moeten kijken. Tegenwoordig heb je bijvoorbeeld al veel laadpalen die load balancing voorstellen.” Dat is een systeem die de beschikbare laadkracht gelijk verdeelt over de actieve laadpalen om zo overbelasting tegen te gaan.
  •  “Je kan ook rekening houden met wie wanneer van A naar B moet gaan, en zo efficiënt gaan laden. Een batterij moet ook niet altijd voor honderd procent opgeladen zijn.”
  • “Vandaag zitten we met batterijen van wagens rond de 75, 80 kilowatt. Je kan die perfect gaan recycleren en gebruiken als thuisbatterijen.”

(fjc)

Meer