De Amerikaanse streamingdienst Netflix slorpt 15% van het globale internetverkeer op. In de Verenigde Staten gaat het in prime time zelfs om 40%. Google’s videodienst YouTube is dan weer goed voor 35% van alle mobiel internetverkeer.
De cijfers voor het jaar 2018 komen uit een rapport van consultant Sandvine. De studie wordt tweejaarlijks uitgevoerd en houdt rekening met vast en mobiel internet, al geven de auteurs toe dat dit laatste nog veel minder verbruikt dan het eerste.
In de VS valt vooral de opkomst van Amazone Prime video op. Met 7,7% van het totale verbruik ver van de 19% van concurrent Netflix (die in prime time tot 40% stijgt), maar voor YouTube, met 7,5%.
Ook globaal is Netflix de afgetekende winnaar met 15% van alle internetverkeer, gevolgd door YouTube, het video-filiaal van Google, met 11,4%.
Het mobiele internet wordt overal ter wereld door YouTube gedomineerd, Europa inbegrepen, met 35% van alle trafiek. Dan volgen Facebook en Instagram, twee applicaties die erg populair zijn op smartphone.
De dominantie van Netflix is indrukwekkend
De dominantie van Netflix is indrukwekkend, omdat het bedrijf gebruik maakt van de meest geavanceerde technologieën. Volgens Cam Cullen, de auteur van het rapport, is die technologie vier keer efficiënter dan iTunes. Ze is dubbel zo efficiënt als Amazon en Hulu en 25 tot 40% efficiënter dan YouTube. De technologie is volgens Cullen de voorbije 2 tot 3 jaar nog verder geoptimaliseerd.
Steeds meer stemmen gaan op om de netneutraliteit op te heffen. Grootverbruikers kunnen dan extra worden betalen voor hun verbruik. De CEO van de Franse cinemagroep UGC laat in dat verband opmerken dat de techreuzen zwaar wegen op de mediastructuren. Ondanks dat ze daar van profiteren betalen ze niet mee voor de investeringen die de telecomoperators zich getroosten.
Andere opgemerkte resultaten uit het rapport:
- 58% van alle dataverkeer gaat naar videodiensten
- Gaming is over alle platformen heen goed voor 8% van alle dataverbruik.
- Alle social media bij elkaar komen net over de 5%.
- Verder halen audiodiensten als Spotify, Apple Music en anderen samen amper 1% van alle dataverkeer.