Negatief reisadvies? Sunweb betaalt uw vakantie integraal terug

Wie vanaf donderdag een vakantie boekt bij Sunweb en tussen 15 december 2020 en 15 mei 2021 vertrekt, krijgt van de reisorganisatie het bedrag teruggestort wanneer de vakantiebestemming binnen twee weken voor vertrek een negatief reisadvies krijgt door Covid-19.

Dat meldt de reisorganisatie, die in België actief is met de merken Sunweb, Eliza was here en Totally. De reisorganisatie wil op die manier een antwoord bieden op een vraag die veel klanten hebben. Sunweb beweert de eerste touroperator te zijn die klanten een geldteruggarantie aanbiedt, met terugbetaling binnen twee weken.

Die garantie is geldig voor alle boekingen naar alle wintersport- en zonbestemmingen. De maatregel is ook van toepassing voor lastminuteboekingen vanaf zes weken voor vertrek, als er nog geen negatief reisadvies werd uitgesproken op het moment van boeken.

De bestaande flexibele omboekgarantie van Sunweb blijft ook bestaan. Die houdt in dat reizigers tot zes weken voor vertrek hun reis kosteloos kunnen omboeken naar een bestemming en periode naar keuze, op basis van het beschikbare aanbod. Een negatief reisadvies is daarbij niet noodzakelijk.

Voucher

Na de lockdown, in mei, liet de reisorganisatie nog weten dat ze reizen die door de coronacrisis geannuleerd werden, niet zou terugbetalen omdat het financieel onhaalbaar was. Een voucher om later een nieuwe reis te boeken, kon dan weer wel. Nochtans hamerde de Europese Commissie erop dat iedereen recht heeft op een terugbetaling.

‘Als branche zijn wij dankbaar dat reizigers de coronavoucher hebben omarmd, maar zowel uit klantcontact als onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de reizigers bij toekomstige boekingen graag hun geld terug wil’, stelt topman Mattijs ten Brink. Sunweb hoopt zo ‘de twijfels weg te nemen die reizigers ervaren en hen de keuze te bieden om op reis te gaan wanneer zij er klaar voor zijn’.

Meer