Nederlandse toezichthouder legt Apple voor de vijfde week op rij een boete op van 5 miljoen euro

Het betaalbeleid van Apple voldoet niet aan de regels van de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM). Daarom heeft de toezichthouder een boete opgelegd van 5 miljoen euro per week dat Apple dat beleid niet aanpast. We zijn intussen vijf weken ver en de boete is dus al opgelopen tot 25 miljoen euro.

Apple-gebruikers in Nederland kunnen geen gebruikmaken van alternatieve betaalmethodes als ze een abonnement voor een dating-app willen afsluiten. De ACM vraagt nu al een tijdje aan Apple om daar iets aan te doen.

25 miljoen euro

De toezichthouder zegt dat de iPhone-producent misbruik maakt van zijn dominante marktpositie door makers van software-applicaties in Nederland te verbieden andere betaalmethoden te gebruiken voor dating-apps die via de App Store beschikbaar zijn.

“We hebben afgelopen week nog geen nieuwe voorstellen van Apple gekregen waarmee ze aan de eisen van de ACM voldoen”, laat de woordvoerder van de Nederlandse toezichthouder weten aan de Nederlandse nieuwssite AG Connect.

Apple had in principe tot 15 januari de tijd om dat alles in orde te brengen, maar het bedrijf heeft die deadline dus gemist. Daarom heeft de ACM voor de vijfde week op rij een boete van 5 miljoen euro opgelegd aan Apple. Het totale bedrag is daarmee al opgelopen tot 25 miljoen euro.

30 procent commissie

Het betaalbeleid van Apple ligt ook in andere landen onder vuur. Apple eist namelijk van de software-ontwikkelaars dat ze het betaalsysteem van het bedrijf gebruiken. Apple rekent daarbij een commissie aan van 30 procent. In de Verenigde Staten ligt er zelfs een wetsvoorstel op tafel dat moet voorkomen dat techgiganten nog dergelijke eisen kunnen opleggen aan ontwikkelaars die hun product via de digitale winkels willen aanbieden.

In blogberichten heeft Apple aangegeven zich aan de Nederlandse uitspraak te houden door makers van dating-apps te vragen om hun interesse voor een alternatieve betaalmethode te uiten. Dat neemt niet weg dat Apple alsnog een stevige commissie zou pakken op elke transactie, namelijk 27 procent. “De ‘oplossingen’ van Apple blijven te veel drempels opwerpen voor datingapp-aanbieders die een eigen betaalsysteem willen gebruiken”, aldus de ACM.

(evb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20