Moedermaatschappij Brussels Airlines weigert reddingsdeal van 390 miljoen euro

Lufthansa, de Duitse eigenaar van de luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines, gaat niet in op een voorstel van de Belgische federale regering om Brussels Airlines een lening van 390 miljoen euro te verschaffen als ze een kwart van de aandelen krijgt.

Brussels Airlines zit al langer in moeilijke papieren. De coronacrisis heeft het vliegverkeer helemaal lamgelegd door alle reisrestricties wereldwijd. Dinsdag kondigde de maatschappij nog aan dat ze 1.000 man, of een kwart van haar personeel, op straat zet.

Inspraak

De Belgische regering voert al enkele weken onderhandelingen met Lufthansa over een redding van Brussels Airlines. Het voorstel dat op tafel lag was dat de FPIM, de financiële arm van de regering, Brussels Airlines 390 miljoen euro zou lenen in ruil voor 25 procent en één extra aandeel. Zo zou de regering een blokkeringsminderheid in het bedrijf verkrijgen. De regering vroeg ook inspraak in het meerjarenplan om de vliegtuigmaatschappij er weer bovenop te brengen.

Dat schrijft de Franstalige krant La Libre en wordt bevestigd aan Business AM.

‘Geen politici’

Lufthansa heeft er nooit een geheim van gemaakt dat het niet moest weten van politici in zijn raden van bestuur en voegt nu de daad bij het woord. Het ketst de deal af.

Hoe het nu verder moet, is niet duidelijk. Door de plotse herstructurering verloopt alles wat moeilijker, maar volgens La Libre heeft de regering nog een ‘plan B’ in haar mouw zitten. Ze wacht nu vooral af wat er in Duitsland gebeurt, klinkt het in regeringskringen. Lufthansa voert daar exact dezelfde onderhandelingen.

Lufthansa is sinds 2016 volledig eigenaar van Brussels Airlines. Het schafte zich in 2008 een eerste pakket van 45 procent van de aandelen aan voor 65 miljoen euro. In 2016 kocht het de andere 55 procent, maar die kostte toen nog maar 2,6 miljoen euro.

Meer