‘Moederbedrijf TikTok wil advertentie-inkomsten fors opkrikken’

Het Chinese technologieconcern ByteDance, vooral bekend van de populaire videoapp TikTok, wil de advertentie-inkomsten uit zijn belangrijkste apps in China dit jaar fors verhogen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van interne documenten. ByteDance zou werken aan een beursgang van verschillende bedrijfsonderdelen, waaronder de Chinese TikTok-versie Douyin en nieuwsapp Toutiao.

Naar verluidt mikt ByteDance op een groei van de advertentie-inkomsten bij de Chinese apps met ruim 40 procent tot 260 miljard yuan, omgerekend meer dan 33 miljard euro. In 2020 bedroegen die inkomsten 183 miljard yuan. In die doelstelling wordt TikTok niet meegerekend. Daarnaast wil ByteDance ook veel meer transacties rond e-commerce via zijn apps. Hier wordt voor dit jaar op een bedrag van wel 600 miljard yuan gemikt, van 170 miljard yuan vorig jaar.

Het aantal dagelijks actieve gebruikers van Douyin in China zou moeten groeien naar 680 miljoen. Dat waren er tussen de 610 miljoen tot 620 miljoen in maart. Bloomberg meldde donderdag dat het in 2012 opgerichte ByteDance adviseurs heeft ingehuurd om te helpen bij de beursgang van onderdelen als Douyin en Toutiao. Er zou worden gekeken naar Hongkong of New York voor de beursgang, die miljarden moet opleveren voor ByteDance.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20