Mercedes-Benz meest innovatieve autobouwer van de wereld; rangschikking toont ook duidelijke opmars Chinese merken

Het Duitse concern Mercedes-Benz is momenteel de meest innovatieve autogroep van de hele wereld, gevolgd door Volkswagen en Tesla. Dat blijkt uit een onderzoek van het Centre of Automotive Management (CAM) en consulent PwC Deutschland. Mercedes-Benz werd ook drie jaar geleden al tot de meest innovatieve autobouwer van de wereld verkozen.

Mercedes-Benz haalde in het onderzoek een score van 134 punten, gevolgd door Volkswagen met 125 punten. Op de derde plaats laat Tesla nog een cijfer van 87 punten optekenen. De rest van de top vijf werd ingenomen door Chinese autobouwers.

Laagste verbruik

Saic Motor, met 5,46 miljoen verkochte wagens de grootste Chinese autoverkoper, eindigde met een totaal van 71 punten op de vierde plaats. Daarmee lukte Saic Motor er nipt in om landgenoot Geely, die een score van 70 punten liet noteren, achter zich te laten. De Duitse constructeur BMW viel met een totaal van 69 punten van een vierde naar een zesde plaats terug.

De top tien bestond verder uit General Motors (65), Hyundai (65), GreatWall (63) en Ford (61). Bij de volumemerken eiste Volkswagen de eerste plaats op, gevolgd door Ford, Byd, Maxus, Honda, Xpeng, Hyundai, Haval, Toyota en Renault. Bij de premiummerken werd Mercedes gevolgd door Tesla, BMW, Audi, Genesis, Lexus, Wel, Volvo, Cadillac en Arcfox.

“Er is een duidelijke verklaring voor het succes van Mercedes-Benz”, voeren de onderzoekers aan. “Het Duitse concern heeft op de wereldwijde automarkt nagenoeg 50 procent van alle innovaties voor zijn rekening genomen. Onder meer behaalde Mercedes-Benz goede scores met de aandrijving die voor het nieuwe elektrische model EQS werd ontwikkeld.

“De EQS heeft in het luxesegment het laagste verbruik van alle elektrische wagens op batterijen”, verduidelijken de analisten. “Maar ook op het gebied van connectiviteit haalde Mercedes-Benz uitstekende resultaten, met onder meer innovatieve functies voor de verlichting en besturing die vanop afstand kunnen worden aangepast.”

Chinese concurrentie

“Ondanks de duidelijke successen, mogen de Duitse autoconstructeurs zeker niet op hun lauweren rusten,” waarschuwt Felix Kuhnert, autospecialist bij PwC Deutschland. “Mercedes-Benz en Volkswagen voeren de algemene rangschikking aan en staan ook in een groot aantal technologie-categorieën op de eerste plaats, maar tegelijkertijd is er sprake van een groeiende concurrentie.”

“Er moet immers worden vastgesteld dat in de algemene rangschikking ook twee Chinese fabrikanten erin lukken zich in de top vijf te nestelen. Bij de volumemerken wordt de rangschikking op het gebied van aandrijving aangevoerd door de Chinese constructeurs Byd, Maxus en GAC Motor. Het is de eerste keer sinds de studie elf jaar geleden van start is gegaan dat drie Chinese merken een categorie aanvoeren.”

Professor Stefan Bratzel, hoofd van Centre of Automotive Management, wijst er in een commentaar nog op dat de autosector op het gebied momenteel twee grote werkterreinen heeft. “Er is uiteraard de elektromobiliteit, maar daarnaast moet ook worden gekeken naar het ecosysteem van geconnecteerde diensten die snel geüpdatet kunnen worden”, merkt hij op.

“Om in deze categorieën aanzienlijke vooruitgang te boeken, moeten de gevestigde fabrikanten hun competenties terzake sterk uitbreiden en daarvoor met relevante digitale partijen strategische partnerships aangaan.”

De onderzoekers wijzen ook nog op de Amerikaanse autobouwer Tesla, de pionier in de elektrische mobiliteit. “Bij de premiummerken toont Tesla zich op het vlak van autonome technologieën de meest innoverende constructeur van de wereld”, merken ze op. “Bovendien blijkt Tesla ook op het vlak van geconnecteerde services toonaangevend te zijn.”

(fjc)

Meer