Meer bewegen met een zittend beroep? Volg de volgende 4 tips

Geschreven met input van e-carnavalskleding.nl.

Heb jij een zittend beroep? Ofwel; zit jij heel de dag achter je laptop? Dan weet je hoe vermoeid je benen soms kunnen voelen en herken je vast het gevoel van vermoeide benen. Dat komt omdat de circulatie van je bloed een stuk minder goed is als je de hele dag zit. Wil je dit voorkomen? Lees dan dit artikel. Wij geven je vier tips om meer te bewegen en rusteloze benen te vermijden.

1.   Plan je beweging

Het klinkt misschien gek, maar het zetten van een wekker kan je helpen om meer te bewegen. Je kent het vast wel: wanneer je in een flow zit met je werk, vergeet je de tijd helemaal. Dit maakt dat je soms tot wel vier uur niet van je stoel afkomt. Het is erg belangrijk om af en toe even op te staan. Het is namelijk niet goed voor je spieren en je bloedsomloop om uren achter elkaar te zitten. Zet daarom om het half uur een wekker om even op te staan en een klein rondje te lopen. 

 Heb jij sneller last van dikke voeten? Dan kunnen steunkousen je helpen. Dit zijn speciale kousen die druk zetten op je onderbenen en hierdoor bloedcirculatie stimuleren. 

2. Loop een rondje in je pauze

Veel mensen gaan tijdens de lunch ook weer zitten. Terwijl dit juist het moment is om een beetje te wandelen. Maak een rondje met een collega of ga lekker alleen een blokje om. Boterhammetje mee en gaan. 

Je kunt je pauze ook gebruiken om even te stretchen. Door het lange zitten kun je een pijnlijke rug of stijve nek hebben. Leg tijdens het stretchen de focus op je rug, nek en schouders. Even stretchen hoeft helemaal niet veel tijd te kosten, je kunt het bijvoorbeeld doen terwijl je wacht op je pruttelende koffiezetapparaat of je broodje uit de toaster. 

3. Tel je stappen

Wanneer je 6.000 tot 10.000 stappen per dag zet, ben je goed bezig. Wanneer je lang achter je computer zit, blijft er weinig tijd over om voldoende rond te stappen. Gelukkig zijn er manieren om dit leuker te maken, zoals een kleine competitie! Zo kun je via je iPhone je stappen bijhouden en deze delen met je collega’s. Hiermee motiveer je jezelf en je collega’s om wat vaker te bewegen. 

4. Beweeg in je vrije tijd

Natuurlijk is het lekker om na je werk op de bank te hangen. Dat moet je ook zeker af en toe eens doen. Maar als je een zittend beroep hebt, is het ook zeker goed om vaker te bewegen wanneer je niet werkt. Paar tips:

  • Loop een rondje na werk
  • Stap op de fiets
  • Speel met je kinderen 

Het klinkt misschien gek, maar onze laatste tip is: feest een beetje meer. Tijdens carnaval drink je misschien veel, maar dat dansen in je prinsessenjurk of met je bandana zorgt er wel voor dat je veel beweegt. Dus zet die muziek maar aan! 

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20