Meta Platforms

Het was in 2004 dat enkele studenten het sociale medium ‘Facebook’ op de kaart zetten. Wat bedoeld was als kleinschalig platform, is in nog geen twee decennia uitgegroeid tot de top 10 van grootste bedrijven qua marktkapitalisatie. Door de jaren heen werden naast Facebook ook andere platformen gecreëerd en overgenomen. Het nieuwste hoofdstuk van het bedrijf legt de nadruk op de ‘metaverse’: een virtuele manier om samen te komen. Daarom kreeg het bedrijf ‘Facebook’ in 2021 de nieuwe naam ‘Meta’.

Meta heeft zo’n tiental merken en producten. Alle producten zijn gericht op de virtuele beleving. Hieronder vind je een overzichtje:

  • Facebook, Instagram: Sociale mediaplatformen
  • Messenger en WhatsApp: Digitale communicatiekanalen
  • Meta Quest (Oculus): hardware voor Virtual Reality en gaming
  • Novi: Een betaal-app
  • Workplace: een applicatie voor digitale bedrijfscommunicatie
  • Meta Portal: hardware voor video-communicatie
  • Meta Spark: Augmented Reality software: digitale toevoegingen aan een fysiek voorwerp. Denk daarbij aan filters die je kan toevoegen aan een foto of filmpje.
  • Meta Horizon: software voor het maken van virtuele werelden.
  • Meta Business Suite: software voor bedrijfsactiviteiten.

Het is voor velen moeilijk om de producten van Meta weg te denken uit de huidige samenleving. Veel advertentie gebeurt ook via de platformen van de firma, met als troef: toegang tot specifieke profielen.

De fysieke kantoren van Meta zijn verspreid over 80 landen, wat absoluut niet verbaast: bijna de helft van de hele wereldpopulatie gebruikt de platformen van de onderneming.

Verdienmodellen

  • Advertentie-inkomsten
  • Verkoop software
  • Verkoop hardware
Meer