Het Amerikaanse bedrijf Johnson & Johnson (J&J) is één van de belangrijkste producenten van geneesmiddelen en verzorgingsproducten wereldwijd. Wat in 1886 begon als een fabriek met nog geen 20 medewerkers, is vandaag uitgegroeid tot een immense omvang. Het bedrijf behoort tot de top 15 van grootste beursgenoteerde bedrijven. De groei is ook mede te danken aan enkele strategische overnames. In 1961 kocht de firma bijvoorbeeld het Belgische ‘Janssen Pharmaceutica’. Iets recenter, in 2006, kwam de divisie ‘Consumer Healthcare’ van concurrent ‘Pfizer’ in het bezit van de onderneming.
In haar huidige vorm bestaat Johnson & Johnson uit drie divisies:
De eerste en belangrijkste divisie heet ‘Pharmaceutical’. Je vindt er een groot aanbod van geneesmiddelen op voorschrift. Zelf deelt het bedrijf haar medicatie op in zes categorieën. Zo heb je immunologie, oncologie, infectieziektes, neurologie, pulmonale hypertensie en geneesmiddelen tegen cardiologische en metabole aandoeningen. Velen kennen ook het Covid-vaccin van Johnson & Johnson, dat ook in de farmaceutische divisie zit.
Een tweede bedrijfstak bestaat uit de medische apparatuur of ‘MedTech’. Naast medicijnen is er in de medische wereld ook een grote nood aan apparatuur en materialen. De afdeling produceert allerlei producten: gaande van instrumenten en apparatuur voor operaties tot knie- en heupprothesen. Daarnaast is er ook ‘J&J Vision’, gespecialiseerd in wegwerplenzen, oogheelkundige middelen en zelfs apparatuur voor laserbehandelingen.
Als derde en kleinste divisie op vlak van omzet is er ‘Consumer Health’. De producten in het aanbod van de afdeling bestaan uit verzorgingsproducten en medicatie zonder voorschrift. Denk daarbij aan mondzorgproducten, pijnstillers, huidverzorgingsproducten, allergiemedicatie, dameshygiëneproducten… Ook babyverzorging vind je in het gamma terug.
Het hoeft niet te verbazen dat klanten van de enorme onderneming verspreid zijn over de hele wereld. Via verschillende kanalen bereikt de firma zowat elke eindklant. Enerzijds zijn er de bedrijven en overheden (denk aan het covid-vaccin), maar anderzijds verkoopt J&J ook direct aan consumenten via e-commerce.
Op vlak van onderzoek naar nieuwe producten staat de farmareus niet stil. Er is een immense hoeveelheid onderzoeksprogramma’s in verschillende stadia, zo’n 100 in totaal. Voor de klinische tests werkt J&J vaak samen met andere bedrijven. Wanneer een klein bedrijf veelbelovende producten ontwikkelt, zou het ook kunnen dat Johnson & Johnson via zijn ‘venture capital’ fonds investeert in dat bedrijf. Met het gespecialiseerde investeringsvehikel kan de onderneming meesurfen op nieuwe innovatiegolven binnen de sector. Een voorbeeld daarvan is ‘Insilico Medicine’, actief in de medische Artificiële Intelligentie.
Verdienmodellen
- Ontwikkelen, produceren en verkopen van geneesmiddelen
- Ontwikkelen, produceren en verkopen van medische apparatuur
- Ontwikkelen, produceren en verkopen van verzorgingsproducten