Fisker

Fisker is een Amerikaans bedrijf in de sector van elektrische wagens. De naam van het bedrijf is afkomstig van de oprichter en CEO ‘Henrik Fisker’. De man was in het verleden zeer actief betrokken bij het ontwerpen van wagens voor grote autofabrikanten zoals ‘BMW’ en ‘Aston Martin’.

Verwar het bedrijf niet met ‘Fisker Automotive’. Hoewel dat bedrijf in 2007 ook werd opgericht door Henrik Fisker, ging het enkele jaren later failliet. Fisker Automotive was één van de eerste bedrijven die een luxe plug-in hybridewagen op de markt bracht: de Fisker ‘Karma’. Na het faillissement kocht een Chinees bedrijf de installaties over. ‘Karma Automotive’ produceert nog steeds een auto gebaseerd op het model Karma.

Pas in 2016 volgde een tweede poging tot het succesvol commercialiseren van een automodel met het merk ‘Fisker’. Henrik Fisker behield namelijk de bedrijfsnaam en het logo tijdens de neergang van ‘Fisker Automotive’. De firma kwam in 2020 naar de beurs via een speciale techniek: een ‘SPAC’ of ‘Special Purpose Acquisition Company’. In essentie is een SPAC een beursgenoteerd bedrijf dat zichzelf lanceert via een IPO, om vervolgens een privaat bedrijf over te nemen met het opgehaalde kapitaal.

Het productgamma van Fisker is niet echt uitgebreid in vergelijking met andere grote spelers in de sector, zoals Tesla of NIO. Er is momenteel één automodel ontwikkeld dat in de fase van voorverkopen zit: de Fisker ‘Ocean’. Er zijn al meer dan 30.000 reservaties voor de wagen in Europa en de VS samen. De uiteindelijke productie is gepland in november 2022, in het Oostenrijkse Graz

De Ocean is een elektrische SUV voor vijf personen met enkele leuke snufjes. Zo zullen sommige versies zonnecellen op het dak hebben, voor extra bereik. Het interieur bevat ook milieuvriendelijke elementen zoals veganistisch ‘leer’ en gerecycleerde plastics uit de oceaan. Zoals vele andere elektrische wagens zal de Ocean ook hoogtechnologisch afgewerkt zijn en in verbinding staan met de Cloud. Voor het onderhoud zou de wagen proactief tewerk gaan: klanten kunnen zelf inplannen wanneer een medewerker van Fisker de wagen komt oppikken. Het bedrijf wil je op die manier een trip naar de garage uitsparen.

Belangrijk te vermelden is dat Fisker niet zelf zal instaan voor de productie van de Ocean. Daarvoor doet het bedrijf beroep op een derde partij. De gekozen partner ‘Magna Industries’ produceert onderdelen en assembleert ook volledige wagens voor automerken. Fisker is zeker niet de enige die de diensten van Magna inschakelt: ook andere bekende merken als Mercedes en Jaguar hebben relaties met de wagenbouwer. De reden voor het uitbesteden van de productie volgens Fisker is de jarenlange expertise die Magna bezit. Het zou een enorme investering vereisen om als jong autobedrijf zelf alle kennis in huis te halen voor een efficiënte productie.

Tenslotte is er ook al een concept voor een tweede wagen in de maak: de Fisker PEAR. Het model zou een betaalbaar alternatief moeten zijn van een elektrische cross-over.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20