In een razendsnel veranderende sector van Web3 biedt de Amerikaanse onderneming ‘Coinbase’ heel wat producten aan voor verschillende klanten. Om maar een voorbeeld te geven van hoe disruptief het bedrijf is: er is geen officiële hoofdzetel van Coinbase, om het gedecentraliseerde aspect van de Blockchain te benadrukken.
De meest bekende activiteit van de onderneming bestaat uit het aanbieden van een platform om cryptomunten te verhandelen. Alhoewel dat zeker een belangrijk aspect is van Coinbase, zijn er nog heel wat andere producten. De onderverdeling maak je best per type klant.
- Particuliere klanten kunnen via de platformen van Coinbase crypto’s en NFT’s verhandelen en aanhouden. Je kan ook een Visa-betaalkaart aanvragen die gelinkt wordt aan je digitale cryptoportefeuille. Zo betaal je dan effectief met je crypto’s in de winkel, na een automatische omzetting. Met sommige cryptomunten kan je ook een soort rente verdienen door het ‘staken’ (Engelse term voor het ‘aanhouden’) van je munten voor een bepaalde tijd. Je kan tenslotte ook geld lenen bij Coinbase, met cryptomunten als onderpand. Zo hoeven klanten geen crypto’s te liquideren voor bepaalde uitgaven. Je kan zo tot 40% van de waarde van je cryptomunten uitlenen en afbetalen.
- Bedrijven en institutionele investeerders kunnen ook terecht bij de firma voor het verhandelen en aanhouden van cryptomunten, net zoals particulieren. Daarboven levert Coinbase hen ook diensten als ‘offline-bewaarnemer’ van hun activa in de cryptowereld (‘custodian services’). Wil je als handelaar digitale munten accepteren als betaalmiddel, dan kan dat via software van Coinbase: ‘Coinbase Prime’.
- Sommige bedrijven doen ook beroep op de diensten en software voor hun ‘compliance’-verplichtingen. Zo kunnen ze verdachte transacties opsporen en rapporteren met behulp van ‘Coinbase Analytics’, om zo de financiële compliance-wetgevingen na te leven.
- Ontwikkelaars van toepassingen binnen ‘Web3’; het internet gebaseerd op blockchaintechnologie, krijgen ook een groot aanbod aan mogelijkheden. Het voornaamste product daarvoor is ‘Coinbase Cloud’.
Door organische groei en verschillende overnames telt Coinbase ongeveer 98 miljoen klanten, samen goed voor een waarde van meer dan 250 miljard dollar aan activa in beheer. Dat is ongeveer 11,5% van de totale cryptomarkt.
Op transacties en rentes neemt de onderneming een commissie. Door dat verdienmodel bouwde Coinbase een aardig bedrag op, waarmee het zelf ook investeert. Er is namelijk een bedrijfstak binnen Coinbase die zich bezighoudt met ‘Venture Capital’: durfkapitaal om te investeren in jonge ondernemingen binnen het thema van Web3.
Verdienmodellen
- Commissie op transacties
- Verkoop van software
- Investeringen in jonge bedrijven (venture capital)