Bed Bath & Beyond

Het Amerikaanse bedrijf ‘Bed Bath & Beyond’ (BB&B) is een grote retailer in Noord-Amerika, met enkele verschillende dochtermerken. In de laatste jaren kreeg de onderneming te kampen met een dalende trend in omzetcijfers en draait ze verlies. De Covid-pandemie was op dat vlak zeker een zure kers op de magere taart. Het bedrijf blijft echter niet bij de pakken zitten. Er kwamen al herstructureringen binnen het management en de niet-kernactiviteiten worden geliquideerd.

Door de uitdagende financiële situatie zijn er heel wat partijen die het aandeel ‘shorten’. Het doel van die strategie is om winst te maken door geleende aandelen te verkopen en later aan een lagere prijs in te kopen. Stel je voor dat je een aandeel leent om het te verkopen aan 5 euro. Iets later koop je het aandeel terug voor 3 euro. Je geeft daarop het aandeel terug aan de uitlener. Het eindresultaat is een winst van 2 euro per aandeel door een koersdaling.

Hoewel het zeker kan werken, is shorten een risicovolle zet. Verliezen zijn theoretisch onbeperkt, aangezien er geen limiet staat op de koers van een aandeel. Wanneer de koers plots stijgt van 5 euro naar 50 euro, dan zal je een enorm verlies boeken als ‘shorter’. Opwaartse prijsbewegingen zijn dus de nachtmerrie van elke ‘short-seller’. Het kan zelfs een sneeuwbaleffect veroorzaken. Om een short positie af te sluiten moet je namelijk de aandelen terug aankopen. Aankoopdruk leidt tot koersstijgingen en koersstijgingen leiden dan weer tot verliezen bij de short-sellers, die hun positie willen afsluiten. Een vicieuze cirkel ontstaat waarbij de aandelenkoers de lucht kan inschieten. Denk maar aan het aandeel ‘Gamestop’: een mooi voorbeeld van zo’n ‘short-squeeze’.

Aandelen met heel veel actieve short-sellers zijn door het fenomeen van de ‘short-squeeze’ enorm aantrekkelijk geworden bij particuliere beleggers. Ze krijgen de naam ‘Meme Stocks’. Ook Bed Bath & Beyond is in die categorie beland.

Los van de hype rond de aandelen bevat Bed Bath & Beyond vier actieve merken.

  1. Bed Bath & Beyond is het hoofdmerk. De producten bestaan voornamelijk uit interieur- en huishoudartikelen.
  2. Buybuy Baby is speciaal gericht op alle mogelijke producten voor een pasgeboren kindje.
  3. Harmon richt zich dan weer op de markt van persoonlijke verzorging en cosmetica.
  4. Decorist is een onlineplatform waarop klanten in contact kunnen komen met interieurvormgevers. Het hele proces verloopt digitaal.

Als deel van de herstructureringen focust BB&B momenteel op een ‘omnichannel-strategie’. Klanten kunnen zowel in echte winkels terecht voor hun aankopen als online. De prioriteit ligt echter bij het ontwikkelen van die onlinewinkels. Desalniettemin zijn er nog heel wat fysieke locaties. In totaal zijn er zo’n kleine duizend winkels, voornamelijk van het merk Bed Bath & Beyond, gelegen in de VS. Naast de VS zijn er ook locaties in Canada, Colombia en Puerto Rico. In Mexico vind je enkele winkels van het merk Bed Bath & Beyond, uitgebaat door een joint-venture met een ander bedrijf.

Verdienmodellen

  • Verkopen van interieurartikelen
  • Verkopen van babyproducten
  • Verkopen van verzorgingsartikelen en cosmetica
  • Interieurvormgevingsdiensten
Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20