Maleisisch bedrijf lanceert online verkoopplatform voor duurzame palmolie

Het Maleisische technologiebedrijf DiBiz heeft de eerste online marktplaats voor duurzame palmolie ter wereld gelanceerd. De initiatiefnemers willen daarmee naar eigen zeggen de verkoop aanmoedigen van producten met een milieuvriendelijke certificatie. Daarbij merken ze op dat voor deze duurzame producten een hogere prijs wordt gevraagd, waardoor echter vaak potentiële klanten afhaken.

Het nieuwe handelsplatform, Trustparent Marketplace genaamd, wil kopers en verkopers van palmolie in de hele toeleveringsketen met elkaar in contact brengen. Er worden daarbij ook een aantal instrumenten aangeboden om de traceerbaarheid van duurzame palmolie na te gaan.

Duurzaam

“Het platform moet dan ook de inzet van de industrie tegen ontbossing, turf en exploitatie weerspiegelen”, betoogt Unnikrishnan Unnithan, chief executive van DiBiz. “Trustparent Marketplace kan vergeleken worden met het platform van Amazon. De online markt geeft elke belanghebbende de opportuniteiten palmolie te verkopen of kopen.”

De productie van palmolie krijgt heel wat kritiek. De snelle uitbreiding van de plantages wordt immers gelinkt aan de ontbossing van de tropische regenwouden, terwijl tevens gewag wordt gemaakt van schendingen van de mensenrechten.

Dat heeft de sector zelfs met boycots door klanten opgezadeld. Vertegenwoordigers van de palmolie-industrie merken echter op dat dergelijke campagnes in werkelijkheid de uitbouw van een efficiënte certificering voor duurzame palmolie in de weg staan.

De Roundtable of Sustainable Palm Oil (RSPO) heeft vorig jaar een voorraad van 14,6 miljoen ton als duurzame palmolie gecertificeerd. Dat volume vertegenwoordigt 19,3 procent van de wereldwijde palmolie-productie.

Planters in Indonesië en Maleisië, de twee grootste producenten van palmolie ter wereld, klagen echter dat er – ondanks de miljoenen dollars die werden geïnvesteerd om aan de vereisten van de duurzame markt te voldoen – een gebrekkige vraag is naar de duurdere producten die aan deze certificering zijn gelinkt. Het nieuwe platform zou hiervoor een oplossing moeten helpen aanbrengen.

Indonesië

Indonesië heeft trouwens zopas beslist om de export van palmolie te beperken. Die ingreep moet de binnenlandse voorraden versterken en vormt een onderdeel van de inspanningen die de Indonesische overheid wil doen om de stijging van de prijzen van palmolie binnen de perken te houden.

Indonesië – de grootste producent en exporteur van palmolie in de wereld – eist nu dat producenten 30 procent van hun geplande export op de binnenlandse markt aanbieden. Tot nu toe moest 20 procent van die volumes in eigen land blijven. Muhammad Lufti, Indonesisch minister van Handel, benadrukte dat de nieuwe maatregel minstens voor een periode van zes maanden wordt ingevoerd.

De grotere exportbeperking zal echter meer plantaardige olie weghalen van een wereldmarkt die na de Russische invasie in Oekraïne al met een krappe bevoorrading moet afrekenen. Oekraïne is immers wereldwijd een belangrijk leverancier van zonnebloemolie. Gevreesd wordt dan ook voor hogere prijzen.

(lp)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20