Mahdi (cd&v) die op senioren mikt? “Ik vond dat eigenlijk heel triestig, da’s bijna niet het lef hebben naar andere doelgroepen te gaan”

‘De Insiders’, de nieuwe talkshow van Linda De Win en Wouter Verschelden op Business AM, trapt meteen af met een pittige uitzending. Twee grote namen uit de communicatiewereld, Barbara Van Gheluwe, CEO van BBDO en Karen Corrigan, CEO van Happiness, fileren de politieke week. Ze hadden het onder meer over de N-VA en de “zuurtegraad van Bart De Wever”, over de “kwetsbaarheid van Groen in het energiedossier”, maar besteden ook veel tijd aan de nieuwjaarsrecepties die dit weekend passeerden.

Opvallend is hoe kritisch beide communicatiespecialisten zijn over de nieuwjaarsboodschap die cd&v-voorzitter Sammy Mahdi zette, voor zijn partij, dit weekend op de cd&v-nieuwjaarsreceptie. Daar vroeg hij meer “respect” voor ouderen, en pakte uit met een ‘Actieplan voor Senioren’. Maar dat werd niet gesmaakt.

Doelgroep wordt boodschap

“Ik vond dat eigenlijk heel triestig. Da’s bijna het lef niet hebben om naar andere doelgroepen te gaan. Want je weet dat die mensen net de mensen zijn die cd&v nog altijd heeft. Da’s zoals VTM zou zeggen van ‘ja, ik ga alleen nog maar voor 65-plussers’. Ja natuurlijk, die heb je al hé”, zegt Karen Corrigan, CEO van Happiness. Haar communicatiebureau werkt onder meer voor Vooruit en Conner Rousseau: ze kent het klappen van de zweep in de Wetstraat. 

“Eigenlijk maakt Mahdi van de doelgroep de boodschap. Maar wat wil je zeggen tegen wie en waarom? Met welk effect wil je dat doen?”, vraagt Barbara Van Gheluwe, CEO van BBDO zich openlijk af. Ook haar bureau heeft een rijk verleden in politici adviseren, al werkte Van Gheluwe zelf nooit voor politici. 

“Een ‘respect’-campagne voor ouderen dus. Het is ergens een hang terug naar het verleden met ook daar weer een heel manke vergelijking. En waar hij zei ‘Je gaat toch ook niet een auto met veel kilometers op de teller op het schroot gooien?”, zegt Van Gheluwe. “Dat kwam bij mij heel fout binnen allemaal”, voegt Corrigan toe. 

Vertrek van sterkste groep

“Je zou kunnen zeggen ‘ik vertrek van mijn sterkste groep’, ik ga van daaruit werken en ik ga die mensen meer aandacht geven”, zegt Van Gheluwe. “Ik ga een beleid, een visie uitwerken om die doelgroep terug te connecteren aan andere doelgroepen en hun kinderen en hun volgende generaties en zo van daaruit beginnen. Van daaruit ga ik winnen, ik ga die gemeenschap weer winnen. Dat zou een slimme strategie zijn. Maar dat was niet zijn boodschap op de nieuwjaarsreceptie”, zo stelt Van Gheluwe. 

Opvallend was overigens dat ook uit academische hoek reactie kwam op Mahdi zijn plan. UGent-onderzoeker Bram Wauters, die onderzoek doet naar partijen en lijstvorming stelde dat 20 procent halen voor 60-plussers voor cd&v in 2024 “niet zo moeilijk kan zijn”. “Onze cijfers tonen aan dat in 2018 al meer dan 20 procent van alle kandidaten van alle partijen ouder was dan 60 jaar (van alle mannelijke kandidaten was zelfs bijna 25 procent 60-plus)”.


De eerste aflevering van ‘De Insiders‘, de nieuwe talkshow van Linda De Win en Wouter Verschelden op Business AM, kan u hieronder integraal beluisteren.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20