Luchtvrachtverkeer moet heel wat nieuwe capaciteit uitbouwen

Het wereldwijde luchvrachtverkeer zal de volgende twintig jaar meer dan een verdubbeling kennen. De vloot vliegtuigen die daarvoor zal worden ingezet, zal tijdens diezelfde periode met meer dan 60 procent worden uitgebreid. Dat is de conclusie van een rapport van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Airbus.

Opgemerkt wordt dat de toename van het aantal vrachtvluchten grotendeels zal worden aangedreven door de groeiende activiteiten op het vlak van e-commerce, waarbij volgens de studie van Boeing de regio Asia-Pacific de volgende twintig jaar bijna 40 procent van alle leveringen voor zijn rekening zal nemen.

Succesvolle jaren

“Ondanks de wereldwijde corona-pandemie, die een daling van de vraag naar passagiersvluchten veroorzaakte, heeft de luchtvrachtsector een aantal succesvolle jaren – met stijgende inkomsten en groeiende vrachtvloten, achter de rug”, wordt in het rapport aangevoerd.

“De wereldwijde inkomsten in de luchtvrachtsector zijn met 70 procent gestegen in vergelijking met de niveaus die voor de uitbraak van de pandemie werden opgetekend. Er zijn nu ongeveer 300 vrachtvliegtuigen meer in gebruik dan drie jaar geleden.”

“De inkomsten uit luchtvracht blijven voor de commerciële luchtvaart een belangrijk lichtpunt”, stipt Darren Hulst, vice-president commerciële marketing bij Boeing, aan. “De cijfers vormen tevens een bewijs van de waarde die luchtvracht over de hele wereld creëert.”

De conclusies van de studie schetsen volgens Hulst een duidelijk beeld van de betrouwbaarheid en snelheid van luchtvracht als pijler van de wereldwijde handel, het transport van goederen en het in beweging houden van de toeleveringsketens.

Zuinige toestellen

“Tijdens de pandemie en gedurende het voorbije decennium heeft de luchtvracht zijn veelzijdigheid bewezen”, zegt Hulst nog. “Dat werd onder meer duidelijk bij het vervoer van temperatuurgecontroleerde en uiterst gevoelige goederen zoals farmaceutische producten en vaccins, maar ook bij de just-in-time leveringen en onderdelen van de wereldwijde toeleveringsketen.”

Volgens het rapport van Boeing zal de wereld de volgende twintig jaar bijna 2.800 extra vrachtvliegtuigen nodig hebben om de groeiende vraag naar luchtvrachtvervoer bij te houden. Daarbij zouden 940 gloednieuwe vliegtuigen moeten worden geleverd, terwijl tevens bijna 1.900 toestellen voor het vervoer van passagiers voor cargotransporten zullen moeten worden omgebouwd.

Hulst merkt wel op dat de exploitanten zullen moeten overschakelen op het gebruik van meer brandstofefficiënte en duurzame vliegtuigen. “Meer dan de helft van de huidige vloot is minstens twintig jaar oud”, verduidelijkt hij. “Er zijn wel een aantal jonge toestellen in dienst, maar toch zullen bijna 400 vliegtuigen moeten worden vervangen.”

Meer