Luchtvaartmaatschappij Finnair vindt zichzelf opnieuw uit en gaat maaltijden verkopen in supermarkten

De Finse luchtvaartmaatschappij Finnair gaat haar businessclassmaaltijden verkopen in supermarkten. Het noodlijdende bedrijf wil op die manier zijn cateringmedewerkers in dienst houden. Potentiële reizigers krijgen zo een voorproefje van wat ze aan boord kunnen verwachten eens de pandemie geschiedenis zal zijn.

Finnair gaat de maaltijden verkopen voor om en bij de 10 euro. Op het menu staan trekzalm, rendiergehaktballen en ook Japanse specialiteiten. ‘Nu zo’n 60% van de Finnen door de pandemie van thuis uit werkt, willen we de luxueuze Finnair-ervaring ook daar aanbieden’, zegt Finnair Kitchen Vice President Marika Nieminen, in de Deutsche Welle.

Nieminen zegt dat het experiment toelaat chef-koks in dienst te houden. Vele andere medewerkers van Finnair Kitchen werden al ontslagen.

De luchtvaartmaatschappij zal de maaltijden te koop aanbieden in een supermarkt in de buurt van de luchthaven van Helsinki. In een tweede tijd volgen dan hopelijk ook andere detailhandelaars. 

De gerechten zijn enigszins verschillend van de in-flight versies en bevatten minder zout en kruiden. Het is algemeen bekend dat smaakpapillen tijdens het vliegen op 10.000 meter hoogte anders gaan functioneren. Dat is een gevolg van de lage vochtigheidsgraad aan boord. Die zorgt voor een uitdroging van de neus en de mond, waardoor het smaakvermogen wordt aangetast.

Finnair verliest 2 miljoen euro per dag

Finnair verliest zo’n 2 miljoen euro per dag. Ondanks dat het ingrijpende maatregelen heeft doorgevoerd om de overleving van het bedrijf niet in gevaar te brengen. Zo zit 80% van het personeel tijdelijk thuis. Verder zijn er plannen om definitief afscheid te nemen van 1 op elke 6 medewerkers. Finnair zal de komende jaren naar eigen zeggen gewoon opnieuw ‘een kleine luchtvaartmaatschappij zijn’.

Meer