Luchtvaart luidt alarmbel: ‘Coronacrisis treft economie in het hart’

In een open brief in de krant De Tijd roepen een groep CEO’s van luchtvaartbedrijven en ondernemingen die er nauw mee verbonden zijn, de hulp van de overheid in om Brussels Airport als economische motor te redden.

In en rond de luchthaven van Zaventem zijn de activiteiten rond de luchthaven zwaar getroffen door de pandemie. De terminals zijn nog open, maar er loopt slechts een handvol passagiers rond. Omdat het nog lang kan duren voor de sector uit het dal kruipt, vrezen onder meer de CEO’s van Brussels Airport en de luchtvaartmaatschappijen Brussels Airlines en TUI dat tal van bedrijven het niet zullen halen.

Een teken aan de wand is het feit dat Brussels Airlines de herstart van de vluchten heeft uitgesteld van 15 mei naar 1 juni. Die beslissing was het gevolg van ‘de wereldwijde aanhoudende reisbeperkingen en de geringe tot geen vraag naar vliegtuigtickets’, liet de luchtvaartmaatschappij weten. Intussen heeft Brussels Airlines al 290 miljoen euro staatssteun gevraagd, met de belofte dat ‘een bijdrage specifiek gebruikt wordt in uw land.

Aantrekkelijk knooppunt

Brussels Airlines staat in voor 40 tot 50 procent van de trafiek op Zaventem, dus het wegvallen daarvan zou zeer nefast zijn. Als een luchtvaatmaatschappij verdwijnt, nemen omliggende landen een deel van de verbindingen over. Problematisch voor het betrokken personeel, maar ook voor gelieerde bedrijven en logistieke ketens van productiebedrijven.

‘Als een grote luchtvaartmaatschappij en zeker een flag carrier wegvalt, heeft dat een enorme impact. Net dankzij een sterke speler op de thuismarkt wordt een luchthaven ook een aantrekkelijk knooppunt voor internationale maatschappijen die verre bestemmingen aanbieden. Ze kunnen hun vliegtuigen vullen met passagiers die aangevlogen worden door de flag carrier’, geeft transporteconoom Eddy Van de Voorde mee.

Meer