Loopbaangeschiedenis en de juiste antwoorden daarop

Tijdens een sollicitatiegesprek wordt er van je verwacht dat belangrijke details van je arbeidsgeschiedenis kunt geven. Je moet je komst naar dit belangrijke gesprek dan ook absoluut goed voorbereiden. Hierbij dien je je volledige CV te voorzien van details van elke functie die je hebt bekleed. Hierbij is het zaak dat je zowel de begin- als de einddatum van een indiensttreding kunt noemen, salarisgegevens bij de hand hebt, de juiste functietitels voor handen hebt en de namen en adressen van bedrijven waar je hebt gewerkt kunt noemen evenals de namen van leidinggevende en andere relevante informatie correct aan kunt leveren. Een werkgever kan je bovendien vragen stellen ten aanzien van de redenen voor een eventuele onderbreking van je carrière of de aanwezigheid op de arbeidsmarkt.

Behalve de harde feiten en cijfers, moet je na gaan denken over antwoorden die je zou kunnen gaan geven op veelgestelde vragen ten aanzien van je arbeidsgeschiedenis tijdens een sollicitatiegesprek. Wat tijd reserveren om na te denken door elk van dit soort vragen en op welke manier deze betrekking hebben op de functies die in je arbeidsgeschiedenis voorkomen is dan ook absoluut aan te bevelen. Het formuleren van een correct antwoord op een vraag kan er namelijk voor zorgen dat je een groot verschil kunt maken ten opzichte van de andere kandidaten die voor dezelfde functie solliciteren. Het zal de vaardigheden die je ontwikkeld hebt tijdens je vorige baan en de manier waarop je om bent gegaan met collega’s en klanten laten zien, maar eveneens laten zien op welke manier je met uitdagingen om gaat.

Hoe kun je een correct antwoord voorbereiden?

Je zult je verbazen over het geklungel van aantal sollicitanten op het moment dat hen vragen worden gesteld over eerdere tewerkstellingen. Tot deze groep sollicitanten kun je echter beter niet beheren. Omdat te voorkomen is het zaak om van tevoren je geheugen eens goed op te frissen door je CV goed door te nemen. Je kunt dan met een gerust hart en vol zelfvertrouwen spreken over je eerdere functies en zelfs in detail treden op belangrijke punten. Als je geen CV hebt, dan dien je ervoor te zorgen dat de dingen die je vertelt tijdens een sollicitatiegesprek ook volkomen overeenkomen met wat je hebt vermeld in je sollicitatiebrief.

De beste manier om je voor te bereiden is door, ruimschoots voor je sollicitatie, een voorbeeld van een sollicitatiebrief en CV te downloaden. Door het voorbeeld aan te vullen met je persoonlijke gegevens, de informatie die betrekking heeft de vacante functie en het bedrijf waar je gaat solliciteren, heb je een prima houvast op het moment dat je het sollicitatiegesprek gaat voeren. Op deze manier zul je namelijk in staat zijn om de informatie op een juiste manier te reproduceren, in plaats van alle belangrijke data en andere relevante informatie over de functie te onthouden. In dat laatste geval loop je namelijk het risico dat je niet accuraat bent of zelfs dat je onjuist e gegevens verstrekt.

Vragen over je arbeidsgeschiedenis

In een correct antwoord op vragen over je arbeidsgeschiedenis is het van belang dat je alle gegevens correct naar voren weet te brengen, maar in het bijzonder:

  • de naam van het bedrijf,
  • de functietitel,
  • de functiebeschrijving,
  • de data van tewerkstelling en ontslag.

In sommige gevallen zal echter ook van je gevraagd worden om adressen, namen van werkgevers of leidinggevenden en nog meer aanvullende informatie te verstrekken. Het is dan ook erg belangrijk dat je deze informatie eveneens bij de hand hebt als je een sollicitatiegesprek gaat voeren.

Je moet verder bovendien rekening houden met een aantal (vervolg)vragen, zoals:

  • Wat was de hoogte van je begin- en eindsalaris?
  • Welke ervaring heb je precies op dit werkgebied?
  • Welke belangrijke uitdagingen en problemen hebben je loopbaan gekruist en hoe ben je daarmee omgegaan?
  • Wat vond je wel, of juist niet, leuk aan je vorige baan?
  • Wat was je grootste prestatie, of mislukking, in deze functie?
  • Wat hoop je te vinden in je volgende baan? 
  • Wat is belangrijk voor jou?

Al deze vragen die je eveneens op een zorgvuldige manier voor te bereiden zodat je je antwoord op een correcte manier kunt formuleren. In de praktijk betekent dat doorgaans dat je informatie over de functie en het bedrijf (waar je gaat solliciteren) moet verzamelen en je eigen arbeidsgeschiedenis duidelijk moet kunnen weergeven.

Verder is het uiteraard van cruciaal belang dat je eerlijk bent, je positief blijft, je niet gaat overdrijven of kwaad gaat spreken als je je voormalige baan of werkgever gaat bespreken tijdens een sollicitatiegesprek. Je wilt immers een uitstekende indruk achterlaten op je potentiële nieuwe werkgever en hem, of haar, geen verkeerd beeld van je laten vormen. Het doel van het voeren van dit belangrijke gesprek is immers om de functie van je dromen te bemachtigen en dus aan je gesprekspartner te laten zien dat juist jij de meest geschikte kandidaat bent voor deze baan.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20