Long Beach maakt Queen Mary opnieuw toegankelijk voor het publiek

In Long Beach is het voormalige cruiseschip RMS Queen Mary opnieuw voor het publiek toegankelijk. Het iconische schip, dat in 1936 te water werd gelaten, is door de lockdowns tegen de coronapandemie meer dan tweeënhalf jaar lang gesloten gebleven. Van die periode werd onder meer gebruik gemaakt om een aantal belangrijke onderhoudswerken en restauraties uit te voeren.

Om de heropening van het schip te vieren, werden een aantal speciale rondleidingen, geleid door historici, georganiseerd. Daarbij werd het eerste bezoek aangevoerd door commodore Everette Hoard, die erop wees dat de Queen Mary de voorbije eeuw niet alleen een economische depressie, een wereldoorlog en de slopershamer van de afbraakwerven heeft overleefd, maar in de eenentwintigste eeuw ook aan de uitbraak van de coronapandemie heeft kunnen weerstaan.

De Queen Mary, die op de werven van John Brown & Company in het Schotse Clydebank werd gebouwd, verzorgde decennia transatlantische overtochten voor de Cunard-White Star Line. In 1967 arriveerde het schip in Long Beach. De Queen Mary is eigendom van de stad Long Beach, die voor het schip een reeks exploitanten aantrok. De laatste uitbater in de rij was de Eagle Hospitality Trust, die vorig jaar echter het faillissement diende aan te vragen. Op dat ogenblik nam de stad voor de eerste keer in veertig jaar opnieuw de exploitatie van de Queen Mary over.

Robert Garcia, burgemeester van Long Beach wees er daarbij op dat het schip, dat al vijfenvijftig jaar aan de terminal van de Carnival Cruise Line ligt aangemeerd, een aanzienlijke impact heeft op de lokale economie. De Queen Mary is immers een grote toeristische attractie en genereert in Long Beach meer dan dertienhonderd banen. De stad ontvangt tijdens een normaal werkjaar ook ongeveer 3,3 miljoen dollar fiscale inkomsten van de operaties van het schip.

De Queen Mary werd in maart twee jaar geleden gesloten als onderdeel van maatregelen om de verspreiding van het virus Covid-19 te bestrijden. Tijdens die lockdown werd echter ontdekt dat de fysieke toestand van het schip veel slechter was dan eerder was verondersteld en dat cruciale herstellingen noodzakelijk waren. Onder meer werd beslist om twintig reddingsboten, die in bijzonder slechte toestand verkeerden en een grote druk op de romp van het schip zetten. Daarnaast werden ook een aantal schotten versterkt om de interne structurele stabiliteit van het schip te garanderen. Ook werd het schip uitgerust met een automatisch pompsysteem, dat eventueel binnendringend water zou moeten verwerken.

“Er zijn grote inspanningen gedaan de structurele integriteit van de Queen Mary te versterken en het schip voor de bezoekers veiliger te makenen het veiliger te maken”, beklemtoonde Eric Lopez, directeur van de diensten van openbare werken van Long Beach.

De lockdown werd tevens gebruikt voor de uitvoering van het normale onderhoud. Er werden daarbij schilderwerken uitgevoerd, terwijl ook de verlichting werd verbeterd en de vloerbekleding werd gerenoveerd. Voor volgend jaar zijn aanvullende reparaties gepland, waaronder de installatie van een noodgenerator en nieuwe ketels en warmtewisselaars voor het koken, schoonmaken, ontsmetten en andere horecavoorzieningen die nodig zijn om het schip uiteindelijk als een hotel te kunnen heropenen.

“We kijken ernaar uit om binnenkort het historische Queen Mary Hotel te heropenen en opnieuw gasten te kunnen verwelkomen”, beklemtoonde John Taffin, general manager van het bedrijf Evolution Hospitality, dat volgende vijf jaar de exploitatie van het schip voor zijn rekening zal nemen. Aan boord van het schip zullen ook restaurants, bars en winkels worden voorzien.

Tijdens haar actieve periode als pakketboot in dienst van de Cunard Line heeft de Queen Mary meer dan duizend transatlantische overtochten op haar rekening gezet. Daarbij werden meer dan twee miljoen passagiers aan boord van het schip ontvangen.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20