Londense luxewinkels vrezen kopers te verliezen aan Parijs en Milaan

In Londen vrezen vele luxeretailers dat de stad haar aantrekkingskracht als winkelbestemming zal verliezen. Toeristen uit de Verenigde Staten, China en de Golfstaten opteren immers steeds vaker voor bestemmingen zoals Parijs en Milaan, waar zij dankzij belastingvoordelen nog altijd goedkoper kunnen winkelen. De sector vraagt dat Jeremy Hunt, Brits minister van Financiën, het belastingvrije winkelen voor buitenlandse bezoekers weer invoert. Die fiscale gunstmaatregel werd drie jaar geleden, toen het Verenigd Koninkrijk zich uit de Europese Unie terugtrok, afgevoerd.

Waarom is dit belangrijk?

De uitgaven van buitenlandse bezoekers dragen jaarlijks 28,4 miljard pond bij aan het Britse bruto binnenlandse product. Maar omdat het Verenigd Koninkrijk als enige Europees land deze buitenlandse kopers geen fiscale tegemoetkoming biedt, moet worden gevreesd dat velen voor bestemmingen op het continent zullen opteren.

Investeringen: Bekende bedrijven zoals de warenhuizen Harrods en Harvey Nichols, de vastgoedgroep Cadogan en het Lanesborough Hotel hebben zich met honderden winkeliers verenigd om er bij Hunt op aan te dringen de regels te veranderen.

  • “We hebben van sommige ketens gehoord dat ze voor investeringen in winkels prioriteit geven aan Parijs”, benadrukt Steve Medway, topman van de winkelorganisatie Knightsbridge en King’s Road Partnerships. “Ze zien daar meer mogelijkheden om de verkoop op te voeren.”
    • Nu er tekenen zijn dat sommige luxemerken meer in hun Franse winkels op de Champs Elysees investeren dan in hun Londense filialen, zeggen leidinggevenden uit de sector dat de fiscale stimulans opnieuw moet worden ingevoerd om het Verenigd Koninkrijk concurrerend te houden.
    • Zij beweren dat het uitblijven van die fiscale prikkels voor het hele Britse toeristische ecosysteem – met inbegrip van hotels, restaurants, taxi’s, musea en theaters – zware gevolgen zal hebben.
  • De Britse regering zegt echter dat toeristen in het Verenigd Koninkrijk nog steeds belastingvrij kunnen winkelen indien zij hun aankopen rechtstreeks naar een buitenlands adres verzenden.
    • Tevens wordt aangevoerd dat de btw-vrijstelling werd afgeschaft om inkomsten te genereren, nadat uit een evaluatie was gebleken dat geen grote gevolgen voor het toerisme moesten worden gevreesd.
  • Burberry, de grootste Britse luxeretailer, waarschuwde vorig jaar al dat Londen door de btw-regel tegenover andere Europese steden aan populariteit moet inboeten. Ook handtassenfabrikant Mulberry noemde de afschaffing van btw-vrij winkelen een belangrijke reden om vorige maand zijn winkel in de Londense Bond Street te sluiten.

Chinezen: Uit de statistieken van de fiscale specialist Global Blue blijkt dat de bestedingen van vele buitenlandse bezoekers in het Verenigd Koninkrijk zich nog niet hersteld hebben tot het niveau van vier jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie. Op een aantal andere Europese bestemmingen blijkt die heropleving wel te zijn gerealiseerd.

  • Uit de rapporten van Global Blue blijkt dat de bestedingen van Amerikaanse bezoekers aan het Verenigd Koninkrijk het voorbije jaar een niveau van 101 procent lieten optekenen tegenover de uitgaven die vier jaar geleden werden opgetekend.
    • In Frankrijk en Italië zijn de Amerikaanse bestedingen tegelijkertijd echter met respectievelijk 256 procent en 226 procent gestegen.
  • Bij de bezoekers uit de Golfstaten – Bahrein, Koeweit, Oman, Qatar, Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten – hebben de Britse bestedingen zich slechts hersteld tot 65 procent van de niveaus die vier jaar geleden werden opgetekend.
    • Hun uitgaven in Frankrijk, Italië en Spanje lieten echter een respectievelijk niveau van 198 procent, 166 procent en 158 procent registreren.
  • Maar ook bij Chinese bezoekers is de interesse in het Verenigd Koninkrijk sterk teruggelopen. Vier jaar geleden was het Verenigd Koninkrijk bij Chinese bezoekers in Europa na Frankrijk de populairste bestemming.
    • Global Blue stelde echter vast dat slechts 42 procent van deze Chinese reizigers te kennen gaf nu van plan te zijn om bij een bezoek aan Europa ook het Verenigd Koninkrijk als bestemming te kiezen, tegenover 70 procent vier jaar geleden.
    • Bij Chinese bezoekers zijn naast Frankrijk, inmiddels ook Spanje, Italië en Duitsland populairder dan het Verenigd Koninkrijk geworden.
    • “Chinese reizigers zijn een bijzonder belangrijke maatstaf”, voert Medway aan. “Chinese bezoekers hebben zich immers altijd het meest prijsgevoelig getoond. Daarom is belastingvrij winkelen voor hen ook heel belangrijk. Het Verenigd Koninkrijk is het enige land in Europa dat deze fiscale stimulans niet uitspeelt.”
  • “Indien er geen actie wordt ondernomen, zullen de gevolgen tot ver buiten de winkels merkbaar zijn”, werpt ook Michael Ward, directeur van Harrods, op. “Hotels en restaurants in Londen merken nu al de afwezigheid van het internationale winkelpubliek.”
  • Om het probleem nog groter te maken, beginnen ook Britse shoppers zelf meer uit te geven in de Europese Unie, waar ze immers eveneens de btw-heffing op hun aankopen kunnen terugvorderen.

(evb)

Meer