Langst regerende patriarch van de autosector kondigt vertrek aan

Osamu Suzuki, nog even voorzitter van autobouwer Suzuki. – Shizuo Kambayashi/AP

Bij de Japanse autoconstructeur Suzuki heeft voorzitter Osamu Suzuki (91) aangekondigd zijn functie neer te leggen. Daarmee komt bij de Japanse autobouwer een einde aan een tijdperk, want onder leiding van Osamu Suzuki kende het bedrijf de voorbije veertig jaar een sterke groei. Ook in de bredere autowereld is er sprake van een gedenkwaardige gebeurtenis. Osamu Suzuki was immers de langst regerende patriarch van de wereldwijde autosector.

De vertrekkende voorzitter heeft echter wel te kennen gegeven om nog altijd in een adviserende rol bij het bedrijf betrokken te zullen blijven.

Kleine wagens

Osamu Suzuki, toen nog Osamu Matsuda, ging op het einde van de jaren vijftig van de voorbije eeuw bij het bedrijf aan de slag. De volgende twintig jaar zou hij geleidelijk in de hiërarchie van de onderneming opgroeien. Hij huwde met de kleindochter van Michio Suzuki, de oprichter van het merk. Matsuda nam vervolgens de naam Suzuki aan. De familie had geen mannelijke opvolgers.

Op het einde van de jaren zeventig werd Osamu Suzuki tot chief executive benoemd. Die functie bekleedde de man tot enkele jaren geleden, toen zijn zoon Toshihiro Suzuki tot chief executive werd benoemd. Osamu Suzuki heeft nu aangekondigd in juni ook als voorzitter met pensioen te zullen gaan.

Suzuki toonde vooral interesse voor de verkoop van kleine goedkope wagens in opkomende markten. Dat heeft de Japanse constructeur uiteindelijk een sterke internationale groei opgeleverd. Dat was in sterke mate ook te danken aan de introductie van het merk in de eerste helft van de jaren tachtig in India, waar Suzuki een samenwerkingsakkoord sloot met de lokale autoconstructeur Maruti.

Die beslissing maakte van Suzuki één van de belangrijkste partijen op de wereldwijde markt voor compacte wagens. Onder Osamu Suzuki sloot het Japanse bedrijf ook collaboraties met Volkswagen en General Motors, twee van de grootste constructeurs van de wereld. Die samenwerkingsverbanden werden later echter wel opnieuw ontbonden.

Eeuwfeest

Momenteel verkoopt Suzuki, dat vorig jaar zijn eeuwfeest vierde, ongeveer drie miljoen wagens per jaar. Daarmee valt het bedrijf in de wereldwijde rangschikking van autobouwers net buiten de top tien.

Suzuki maakte het voorbije boekjaar een winst van ongeveer 1,25 miljard euro. Dat betekende een daling met ongeveer een kwart tegenover het jaar voordien. Het bedrijf heeft aanzienlijke investeringen in de uitbouw van een elektrische vloot aangekondigd.

Het vertrek van Suzuki is de tweede machtswissel op korte tijd in de Japanse autosector. Eerder deze maand kondigde immers ook bij Honda Motor het vertrek van chief executive Takahiro Hachigo aangekondigd. Ook hij legt in juni zijn functie neer.