Kunnen de benzine- en dieselprijzen nog verder stijgen?

De maximumprijzen voor benzine en diesel zitten op een recordhoogte. Wie niet dringend brandstof nodig heeft, wacht dan ook even om zijn wagen vol te tanken. Vraag blijft of de prijzen binnenkort opnieuw zullen dalen. Of kunnen de prijzen nog verder stijgen?

Waarom is dit belangrijk?

Door de stijgende olieprijzen moeten we meer betalen aan de pomp. De stijgingen zijn zodanig fors dat de maximumprijzen voor diesel en benzine een recordhoogte hebben bereikt. Het oliekartel OPEC+ heeft een enorme impact op de olieprijzen. De verdere evolutie van de prijzen is dan ook grotendeels afhankelijk van de beslissingen die de olieproducerende landen nemen.

Wie vandaag zijn wagen heeft volgetankt, zal het ongetwijfeld gemerkt hebben: de benzine- en dieselprijzen zijn gevoelig gestegen. De maximumprijs voor benzine 95 (E10) bedraagt momenteel 1,7640 euro per liter. Benzine 98 (E5) kost maximaal 1,8500 euro per liter en voor een liter diesel betaal je 1,7680 euro per liter.

Besparen door tankstations te vergelijken

Volgens de FOD Economie is de prijsstijging het gevolg van de omschakeling van de zomer- naar de winterkwaliteit voor de biocomponent FAME in diesel en de schommelingen van de noteringen van de olieproducten.

Wie tankstations vergelijkt, kan enkele euro’s besparen op zijn tankbeurt. De prijsstijgingen hebben namelijk betrekking op de maximumprijzen. De tankstations zijn vrij om onder die prijs te duiken. Daardoor betaal je bij de ene tankstation minder aan de pomp dan bij de andere.

Desalniettemin vragen veel mensen zich af wanneer de prijzen opnieuw zullen dalen. Om een antwoord op die vraag te kunnen geven moeten we in de richting kijken van de olieproducerende landen. Die komen regelmatig samen in het oliekartel OPEC+ om de olieprijzen te bespreken. Dat was bijvoorbeeld donderdag het geval.

Geen productieverhoging

De olieproducerende landen hebben donderdag beslist om een geleidelijke verhoging van de olieproductie voort te zetten. Dat betekent dat de olieproductie in december zal opgetrokken worden met 400.000 vaten per dag. Dat lijkt goed nieuws, maar dat is simpelweg een bevestiging van een eerder genomen beslissing. Dat betekent dus dat de OPEC+-landen van oordeel zijn dat het nog te vroeg is om de productie verder te verhogen om zo de prijzen opnieuw te laten zakken.

Daarbij negeren ze de vraag van onder meer de Verenigde Staten, India en Japan om meer te produceren. “De OPEC+-landen houden de markt in evenwicht en blijven op de hoede voor mogelijke veranderingen aan de vraagzijde”, zei Alexander Novak, de Russische minister van Energie, donderdag. Het oliekartel verwacht dat de oliemarkt zal evolueren van de huidige krapte naar een aanbodoverschot begin volgend jaar.

Voorts hebben de Verenigde Staten (VS) en Iran opnieuw de gesprekken opgestart om tot een nucleair akkoord te komen. Zo’n akkoord zou ertoe kunnen leiden dat er meer olie op de markt komt. Dat is voor OPEC+ nog een reden om momenteel de voet van het gaspedaal te houden.

Conclusie: Als we rekening houden met al deze factoren ziet het er dus naar uit dat de kans klein is dat de olieprijs op korte termijn zal dalen. Dat betekent dus ook dat we niet meteen een verlaging van de benzine- en dieselprijzen mogen verwachten.

Meer
Mijn Volglijst

Weinig drukke agenda voor komende beursweek

05/12/2021 15:16

(ABM FN) Komende week is de beleggersagenda karig gevuld, al wil dit niet absoluut zeggen dat beleggers een rustige week tegemoet gaan, met alle onzekerheid over corona en het toekomstige monetaire beleid van de centrale banken.  

De nieuwe omikron-variant van het virus is in opmars, terwijl tal van landen weer met hoge besmettings- en opnamecurves zitten in deze aanhoudende pandemie. 

Lees meer...
Markten
Lees meer...
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20