In Nederland is de Koninklijke Luchtvaartmaatschappij (KLM) een initiatief gestart dat reizigers wil aanzetten minder vaak het vliegtuig te nemen. Dat maakt deel uit van de bredere campagne Fly Responsibly om het duurzaamheidsbeleid van het bedrijf te benadrukken. Volgens waarnemers wil KLM met het programma vooral inspelen op de bedreiging die de opkomende vliegschaamte bij reizigers voor zijn activiteit zou kunnen betekenen.
In de wereldwijde uitstoot van koolstofdioxide heeft de luchtvaartsector een aandeel tussen 2 procent en 3 procent.
Reiziger
In de nieuwe campagne vraagt de Nederlandse maatschappij aan de reiziger onder meer of persoonlijke ontmoetingen altijd noodzakelijk zijn. Daarbij suggereert de KLM bovendien dat het soms meer opportuun zou zijn om de trein te nemen. Daarnaast vraagt het luchtvaartbedrijf dat de reiziger zijn ecologische voetafdruk zou verkleinen door minder bagage mee te nemen.
Passagiers zouden de impact van hun reis tevens kunnen verminderen door het betalen van een emissietoeslag. Pieter Elbers, chief executive van de Nederlandse maatschappij, wijst er daarbij op dat de sector en het publiek moeten samenwerken om de industrie een duurzame toekomst te kunnen garanderen.
“De campagne van KLM speelt in op het opkomende fenomeen van de vliegschaamte,” zegt het magazine Business Insider. “Die trend spreidt zich vanuit de Scandinavische regio over de rest van Europa uit. Ook luchtvaartmaatschappijen beginnen zich van deze beweging bewust te worden.”
“Milieubewuste reizigers kiezen immers vaker voor verplaatsingen met een lagere ecologische voetafdruk. Die reizen nemen meestal beduidend meer tijd in beslag, maar leggen een minder zware druk op het leefmilieu.”
Kostenbeperking
Ondanks een groter milieubewustzijn zal de ecologische voetafdruk van de luchtvaartsector in de toekomst wellicht nog oplopen. Uit ramingen van de International Air Transport Association (Iata) blijkt immers dat over twee decennia jaarlijks 8,2 miljard reizigers een vliegtuig zullen nemen. Dat is een verdubbeling tegenover de huidige trafieken.
Zelfs met de inzet van duurzame technologie zal de ecologische voetafdruk van de sector daardoor nog sterk oplopen. “Luchtvaartmaatschappijen raken hierdoor in een netelige situatie,” betoogt Business Insider. “Zij dienen voor een verdere groei te zorgen, maar tegelijkertijd moeten zij de nodige aandacht opbrengen voor de legitieme milieubekommernissen die ten aanzien van hun sector worden geformuleerd.”
Business Insider benadrukt echter dat KLM met de actie vooral de aandacht voor zijn duurzaamheidsprogramma Fly Responsibly wil vestigen. De Nederlandse maatschappij doet onder meer beroep op duurzame biobrandstoffen en milieucompensaties.
“Bovendien zullen sommige maatregelen, zoals een beperking van de bagage-massa, het bedrijf toelaten zijn kostenlast te verminderen,” zegt het magazine. “De aandacht die KLM aan het probleem besteedt, laat duidelijk blijken dat de Nederlandse maatschappij beseft dat vliegschaamte een bedreiging voor zijn bedrijfsmodel kan zijn.”
“Het tonen van milieubewustzijn is een intelligente manier om met een potentiële economische bedreiging om te springen.”