Klimaatconsultant in opmars

De Europese Green Deal leidt tot een bloeiende industrie van ‘klimaatadviseurs’. Almaar meer bedrijven kloppen bij de grote consultancygroepen aan om advies over de CO2-impact van hun activiteiten.

Klimaat staat hoog op de prioriteitenlijst van de Belgische en Europese bedrijfsleiders, zo blijkt uit een bevraging door het adviesbureau BDO. Vooral grote ondernemingen nemen maatregelen en smeden plannen om hun activiteiten en investeringen CO2-neutraal te maken.

Ze dringen hun uitstoot van broeikasgassen op verscheidene manieren terug, zegt Fabrice Grognard, vennoot bij BDO België. ‘Veel bedrijven moedigen thuiswerk aan. Ze maken tegelijk de mobiliteitsbudgetten transparanter om de impact op het milieu te meten. En een zakenreis maken ze alleen wanneer het echt nodig is. Meer en meer bedrijven schakelen ook over naar hernieuwbare energiebronnen.’

Adviesindustrie

Het toegenomen klimaatbewustzijn leidt tot een ontluikende adviesindustrie, want voorafgaand aan elke maatregel dient er doorgaans een doorlichting, rapport of businessplan gemaakt te worden. De grote consultancybedrijven, met de Big Four (Deloitte, EY, PwC en KPMG) op kop, strijden om de meerjarige adviescontracten bij multinationals, overheden en grote instellingen.

‘Om nu al van een ‘boom’ te spreken, is overdreven. Er is wel een duidelijke stijging van de vraag, vooral bij de grote bedrijven. Dat leidt tot bijkomende aanwervingen voor onze teams’, zegt Céline De Waele, senior manager bij Climate Change and Sustainability Services, een afdeling van EY.

De naam van haar divisie maakt duidelijk dat de vraag naar advies over klimaat (beperking van de CO2-uitstoot) vaak hand in hand gaat met advies over duurzame bedrijfsprocessen (met thema’s als de circulaire economie, energie-efficiëntie of biodiversiteit). Duurzaamheid was de voorbije jaren een ‘hot topic’, maar lijkt nu overstemd te worden door klimaat. ‘In grotere landen als Frankrijk heeft EY intussen consultants die zich alleen maar focussen op klimaatverandering’, zegt De Waele.

Green Deal

De Europese Green Deal lijkt voor veel Europese bedrijven een aanleiding om een eigen, intern klimaatplan op te stellen. Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen stelde het groene pact, dat niet door iedereen gesmaakt wordt, eind vorig jaar voor. Vijftig actiepunten moeten tot het ultieme doel leiden: een klimaatneutrale Europese economie tegen 2050. ‘Hoe bedrijven hun inspanningen zullen bijhouden en rapporteren, is nog koffiedik kijken’, zegt De Waele van EY.

Gaan we naar een echte klimaatboekhouding per bedrijf, vergelijkbaar met de sociale balans die bij de jaarrekeningen de arbeidsverhoudingen in kaart brengt? ‘Zo ver zijn we nog niet. Maar er is wel een evolutie op Europees niveau om klimaatrapportering meer te standaardiseren’.

Concurrentie onder adviseurs

Gespecialiseerde studiebureaus die specifiek de ecologische voetafdruk van een bedrijf becijferen, bestaan al langer. Die doen dat doorgaans ook goedkoper dan de Big Four. De grote consultancyjongens proberen zich nu te onderscheiden met een allesomvattend dienstenpakket en een internationaal geharmoniseerde manier van rapporteren. Het ontstaan van de nieuwe, expanderende markt zien ze graag gebeuren, want de traditionele activiteiten als audit en boekhouding zijn al enige jaren geen grote groeimotor meer.

Het is meteen bikkelen om de lekkerste brokken. ‘De markt groeit, maar de concurrentie ook’, klinkt het bij de bedrijfsadviseurs. Naast de nichespelers en de Big Four azen ook energie- en engineeringbedrijven, zoals enkele divisies van energiereus Engie, op een deel van de koek. Het leidt tot een ‘war for talent’. Ingenieurs die iets afweten van CO2-voetafdrukken en klimaatimpact hebben de jobs maar voor het uitkiezen.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20