K-popfans in verzet tegen dynamic pricing van concerttickets

De dynamic pricing van Ticketmaster heeft al vaker voor ophef gezorgd. Zo klaagden fans van Taylor Swift en Harry Styles al over de bijna onbetaalbare prijzen voor concerttickets en nu komt er ook kritiek van de fans van K-pop. HYBE, het label van onder andere BTS, TXT, SEVENTEEN, NewJeans en LE SSERAFIM, heeft bekendgemaakt dat het gebruik wil blijven maken van dit systeem en dat tot zwaar ongenoegen van de fans.

In het nieuws: Eerder deze week hield HYBE een conference call voor zijn investeerders. Daar werden de inkomsten van het eerste kwartaal van 2023 besproken en gaf het label ook al een kijkje op de plannen voor de toekomst. Daarbij maakte het duidelijk dat het in de toekomst gebruik zal blijven maken van dynamic pricing, zoals al het geval was bij de concerten van SUGA (BTS) en TXT.

Dynamic pricing

Hoe het werkt: Dynamic pricing is een systeem dat Ticketmaster gebruikt om de prijs van een concertticket te bepalen.

  • In plaats van standaardprijzen, die op voorhand meegedeeld worden en hetzelfde blijven, gaat het om variërende prijzen. De prijs wordt zo bepaald op basis van de vraag naar tickets.
  • Als er minder vraag is naar tickets gaat de prijs omlaag, is er meer vraag, gaat de prijs omhoog.

Pervers prijseffect: Volgens Ticketmaster moet dit de kansen verhogen voor fans om hun artiest live aan het werk te zien. Maar voor heel populaire artiesten, zoals Taylor Swift, Harry Styles of BTS, is de vraag voor tickets zo hoog, dat de prijzen naar hallucinante hoogtes geduwd worden, terwijl de kans op een verlaging van de prijzen vrijwel onbestaand is.

#NoDynamicPricing

Het protest: Fans van de groepen van HYBE reageerden dan ook ontevreden op het nieuws dat het label dynamic pricing zal blijven gebruiken in de toekomst. Met de hashtag #NoDynamicPricing delen ze hun ongenoegen op Twitter.

  • Veel fans verwijzen daarbij naar het feit dat HYBE tien jaar geleden een klein agentschap was, dat dankzij de steun van de fans van hun groepen (vooral BTS) wist uit te groeien tot een van de grootste bedrijven van Zuid-Korea. Het voelt voor de fans dan ook als een slag in het gezicht dat het agentschap hun loyaliteit nu wil misbruiken door hen hoge bedragen te laten neertellen voor concerttickets.
  • Het bleef ook niet bij de hashtags. Veel fans besloten om hun bestellingen van merchandise te cancellen en als reden te geven dat ze ontevreden zijn over de dynamic pricing. Voorlopig is er nog geen reactie van HYBE.
Meer