Juridisch geschil over design Porsche 911 gaat verder

Het juridische geschil over het ontwerp van de Porsche 911 gaat verder. De erfgenamen van Erwin Komenda, de voormalig hoofdontwerper van Porsche, hebben voor het Bundesgerichtshof in Karlsruhe immers een klein succes behaald. De rechter vernietigde een eerdere uitspraak van het Oberlandesgericht in Stuttgart. Dit betekent echter niet dat de erfgenamen van Komenda uiteindelijk ook aan het langste eind zullen trekken.

Door de uitspraak van het Bundesgerichtshof moet de claim van de erfgenamen opnieuw door het Oberlandesgericht in Stuttgart worden behandeld.

Getuigenis

Ingrid Steineck, dochter van Erwin Komenda, had aan de rechtbank in Stuttgart een schadevergoeding van maximaal 5 miljoen euro gevraagd. Die eis was afgewezen, maar het Bundesgerichtshof wees er nu op dat de lagere rechtbank onvoldoende aandacht had besteed aan de getuigenis van de echtgenoot van Steineck.

De man zou uit gesprekken van de hoofdontwerper met toplui van Porsche hebben horen bevestigen dat het ontwerp van het koetswerk van de iconische sportwagen wel degelijk van de hand van Komenda zou zijn geweest. Deze getuigenis zou volgens het Oberlandesgericht echter te laat aan het dossier zijn toegevoegd.

Het Bundesgerichtshof oordeelt nu echter dat de rechtbank in Stuttgart alsnog de eventuele ontvankelijkheid van dat document moet onderzoeken. Over de inhoud van de klacht werden echter wel alle essentiële elementen door het Bundesgerichtshof bevestigd. Dit betekent dat Steineck dan ook geen deel van het financiële succes van de Porsche 911 zou kunnen opeisen.

Er moeten bovendien nog heel wat voorwaarden worden voldaan om de klacht van Steinbeck uiteindelijk staande te kunnen houden. In eerste instantie moet de rechtbank de verklaring van haar echtgenoot als geloofwaardig en zwaarwegend erkennen.

Bovendien heeft de klacht van Steinbeck betrekking op een model dat decennia na de dood van Komenda in 1966 op de markt in gekomen. Er zou dan ook nog moeten worden bewezen dat dit jongere model nog steeds sporen van het oorspronkelijke ontwerp van Komenda draagt.

Volkswagen Kever

Volgens de erfgenamen van Komenda gaan alle latere edities van de Porsche 911 tot het oorspronkelijke ontwerp uit 1948 terug. De Duitse autofabrikant voert daarentegen aan dat het model is ontworpen door Ferdinand Alexander Porsche. Wel wordt door woordvoerders van de constructeur opgemerkt zal Porsche het werk van Komenda voor het bedrijf altijd zal blijven waarderen.

Het ontwerp van het koetswerk van de Porsche 356 staat wel officieel op naam van Erwin Komenda. – Foto: Porsche

Het dispuut tussen Porsche en de erfgenamen van Komenda is de voorbije jaren harder geworden. Acht jaar geleden maakte de kleindochter van Komenda al duidelijk dat haar grootvader verantwoordelijk was voor de genetische code van de Porsche-concepten. Porsche weigerde de familie daarop de toegang tot zijn archief.

De familie heeft eerder al gelijkaardige klachten ingediend tegen Volkswagen, het zustermerk van Porsche. Volgens die klacht zou ook het ontwerp van de Kever en de New Beetle duidelijk van de hand van Komenda zijn geweest. Die eis werd recent door het Oberlandesgericht Braunschweig afgewezen.

Het ontwerp van het koetswerk van de Porsche 356 staat wel officieel op naam van Komenda, die op het einde van zijn carrière bij de Duitse autobouwer een maandloon van 5.420 Duitse mark zou hebben ontvangen. Dat model wordt algemeen als de voorloper van de Porsche 911 bestempeld.

Het Oberlandesgericht in Stuttgart heeft echter aangegeven dat in het ontwerp van de 911 geen specifieke elementen van de 356 zijn terug te vinden. Die uitspraak werd door het Bundesgerichtshof in Karlsruhe niet weerlegd.

Meer