Je kleine bedrijf internationaliseren, dat doe je zo!

Geschreven met input van Twenty Four Webvertising

Als de eigenaar van een klein bedrijf ben je naar alle waarschijnlijkheid met name gefocust op de groei in België. De meerderheid van de consumenten ter wereld woont echter buiten de Belgische landsgrenzen. Dat betekent dat de ondernemers die niet op zijn minst overwegen om internationaal uit te breiden grote groeikansen mislopen. Als je erover denkt om je bedrijf in het buitenland te laten groeien dan zijn er een paar belangrijke factoren waar je aan moet denken voordat je de sprong in het diepe waagt. 

Taal

Het lijkt bijna te voor de hand liggend, maar taalbarrières zijn vaak een van de grootste uitdagingen om je bedrijf naar het buitenland te brengen. Op de meeste internationale markten zeggen klanten dat ze eerder geneigd zijn zaken te doen wanneer de producten en diensten beschikbaar zijn in hun eigen taal. Het is dus wel degelijk van belang dat jij hier als ondernemer voor zorgt, waar een vertaalbureau bij kan helpen. Hoewel het leren van taal zelf een belangrijke benadering is, kun je ook een meertalig bedrijf opzetten door callcenters te gebruiken met moedertaalsprekers en vertalers in te huren.

Huiswerk

Voordat je met je onderneming naar het buitenland gaat is het van belang om onderzoek te doen naar de markt. Zo kun je bepalen of er interesse is in je product of dienst, terwijl je ook erachter kunt komen hoe de concurrentie er uitziet. Het zou namelijk maar zo kunnen dat andere bedrijven al actief zijn binnen je niche. Als dat inderdaad het geval is dan zou dit mogelijk een probleem kunnen worden. Het zou zelfs kunnen dat het dan nodig is om je bedrijf ietwat aan te passen. Het is immers niet verstandig om te verhuizen naar een markt die al helemaal verzadigd is. 

Netwerk

Een belangrijk onderdeel van internationaal zakendoen is netwerken. Dat is het geval als je advies en inzicht in wilt winnen bij Belgische ondernemers die eerder al hebben geïnternationaliseerd, maar ook met de mensen in je nieuwe markt. Ook zij kunnen immers een bron van informatie en hulp vormen in het buitenland. Dat kan bijvoorbeeld nuttig zijn als je onderzoek wilt doen naar je nieuwe doelgroep. In de meeste gevallen zul je hiervoor moeten reizen, waarbij het coronavirus op dit moment een groot obstakel vormt. Je kunt gelukkig ook online netwerken, waar LinkedIn natuurlijk echt ideaal voor is. 

Papierwerk

Elk land heeft natuurlijk zijn eigen regels en wetten. Het zal dan ook veel papierwerk vergen om je bedrijf te internationaliseren aangezien je constant moet voldoen aan deze eisen. Je moet dan ook bereid zijn om goed met dit papierwerk om te gaan. Een organisatiesysteem opzetten is hierbij zeker een aanrader. Zo kun je al je formulieren, contracten en andere correspondentie goed bijhouden. Ook zul je toegang tot dit systeem hebben wanneer je maar wilt. Het kan daarnaast ook handig zijn om een advocaat in te huren die gespecialiseerd is in het internationaal zaken doen. Zo zul je mogelijke juridische problemen naar alle waarschijnlijkheid kunnen voorkomen.