De uiterst-rechtse Alternative für Deutschland zet de strijd in tegen de klimaatbeweging. Politiek is dit een belangrijk verhaal, want vele Duitsers tonen zich zeer defensief in het ganse klimaatdebat.
De AfD is vooral een anti-euro en anti-immigratiepartij, maar gaat nu achter een nieuwe politieke prooi aan: de klimaatbeweging. De voorbije dagen zijn op de website van de partij een vijftal video’s verschenen waarin de draak wordt gestoken met o.a. de wind- en zonne-ënergie. In een ander filmpje – dat als naam ‘De moord op de dieselwagen’ kreeg – steken gewone Duitsers de loftrompet van de diesel.
De AfD heeft een woelig verleden
De AfD heeft een woelig verleden. De partij pleitte ooit voor een Duitse exit uit de eurozone en een terugkeer naar de D-mark. In haar oprichtingsverklaring stelde de AfD dat ‘het huidige EU-beleid Europa in armoede en ellende stort en dat de euro een mislukt monetair experiment is waarvan zo snel mogelijk afscheid genomen moet worden.’ Maar de gematigde kern van de partij werd al snel buitenspel gezet door meer extreme elementen. In 2015 verlieten de twee oprichter – Hans-Olaf Henkel en Bernd Lucke – de partij, uit onvrede met ‘de islamofobe, xenofobe, anti-westerse en pro-Russische denkpatronen’ die er de norm waren geworden.
Inmiddels groeide de AfD uit tot de grootste oppositiegroep in de Bundestag. De partij heeft in het Duitse parlement eenennegentig leden. Maar ze heeft ook al zware kritiek gekregen vanwege de racistische, antisemitische, homofobe en seksistische opmerkingen van haar leden. Alternative für Deutschland heeft al geregeld het idee gepropageerd van een etnisch-biologisch homogeen volk dat door immigratie in gevaar wordt gebracht.
Politiek is dit een belangrijk verhaal
Naast de euro en immigratie heeft de AfD nu een nieuw politiek stokpaard gevonden: de klimaatbeweging. Politiek is dit een belangrijk verhaal. De Duitse autosector genereert 14% van het Duitse bbp en stelt rechtstreeks 800.000 mensen tewerk. Nog eens vele honderdduizenden zijn indirect actief in de autosector. Maar die industrie staat al een tijd onder extreme druk. Er is het dieselschandaal, het dieselverbod in een aantal steden en de strenge klimaateisen. Ook de Duitse verkoopexplosie op de Chinese automarkt lijkt verleden tijd. Tenslotte vertoont de sector op vlak van elektrische wagens een onrustwekkende achterstand. Sommigen denken dat de elektrische wagen voor Duitsland is wat de brexit voor Engeland zal betekenen.
Meest waardevolle bezit van de Duitser is meestal zijn wagen
Het meest waardevolle bezit van een Duits gezin is meestal zijn wagen, want nergens in Europa investeren mensen minder in vastgoed dan in Duitsland. Diesel, een techniek die op Duitse grond werd uitgevonden, blijft dan ook bijzonder belangrijk voor de economie van het land. Wie aan de diesel raakt, doet de Duitse Jan Modaal pijn.
Verder zijn onze oosterburen onvoldoende voorbereid op de veranderingen die nodig zijn om de klimaatdoelstellingen te halen. Vele Duitsers hebben er totaal geen boodschap aan en tonen zich zeer defensief in het ganse klimaatdebat. Al maandenlang circuleert in Duitsland een verhaal als zouden elektrische wagens een grotere CO2-afdruk hebben dan dieselwagens.
De AfD gaat nu trachten garen te spinnen uit de klimaatwijziging. Niet door ze te ontkennen, wel door de oorzaak ervan te ontkennen en met name daarin de rol van de CO2-uitstoot. Niemand anders dan de AfD kan zich vandaag veroorloven een agressieve pro-dieselstrategie te gaan voeren. De kans dat de partij hier politieke winst uit puurt is dan ook niet gering.