Italië wil nog voor aanvang zomer overnemer voor ITA Airways hebben

In Italië wil de regering tegen midden juni een akkoord sluiten over de verkoop van vliegtuigmaatschappij ITA Airways. Dat hebben een aantal bronnen rond de Italiaanse regering gezegd. ITA Airways is momenteel voor 100 procent in handen van de Italiaanse overheid.

Het bedrijf werd in oktober vorig jaar de opvolger van luchtvaartmaatschappij Alitalia, die na driekwart eeuw door aanslepende financiële problemen en mislukte reddingspogingen moest worden opgedoekt.

Exclusiviteit

De Zwitserse rederij Mediterranean Shipping Company (MSC) en de Duitse luchtvaartgroep Lufthansa tonen al langer belangstelling om een meerderheidsbelang te nemen in ITA Airways. Zij verzochten een exclusiviteitsperiode van negentig dagen om de details van het overnamedossier verder te kunnen bestuderen.

Die vraag werd door de Italiaanse regering, die de deur ook voor andere potentiële kandidaten wil openhouden, echter afgewezen. Ook de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta en diens Frans-Nederlandse sectorgenoot Air France-KLM werden als mogelijk geïnteresseerde partijen naar voor geschoven.

De Italiaanse regering, geleid door Mario Draghi, zou volgens de bronnen nog voor de start van de zomer een akkoord over een privatisering van ITA Airways willen sluiten. Daarbij zou gemikt worden op een directe verkoop of een openbaar bod. De Italiaanse overheid zou in eerste instantie een minderheidsbelang in de nationale luchtvaartmaatschappij willen behouden.

Belastingbetaler

Het Italiaanse ministerie van Financiën heeft inmiddels de bureaus Equita en Gianni & Origoni als financiële en juridische adviseurs voor de privatisering van ITA Airways aangesteld. Die partners hebben een mandaat gekregen om een verdere selectie te maken van kandidaten die toegang tot een boekenonderzoek zouden krijgen.

Volgens een overeenkomst met de Europese Unie mag de Italiaanse regering volgend jaar tot 1,35 miljard euro in ITA Airways investeren. Een privatisering zou de financiële steun van de Italiaanse staat verminderen. Hierdoor zouden de lasten voor de Italiaanse belastingbetaler worden beperkt.

De gesprekken over de privatisering hebben wel een aantal bestuurders aangezet om hun functie neer te leggen. Volgens Italiaanse media zouden zes bestuursleden hun vertrek hebben aangekondigd. Alleen voorzitter Alfredo Altavilla, managing director Fabio Lazzerini en bestuurder Frances Ouseley zouden op post zijn gebleven.

Het vertrek van zes bestuursleden zou ingegeven zijn door onenigheid over de kosten die bij de privatisering voor de consulenten zouden moeten worden betaald.

(am)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20