ITA Airways kent eind volgende maand zijn nieuwe eigenaar

Tegen eind juni moet de Italiaanse luchtvaartmaatschappij ITA Airways een nieuwe eigenaar hebben. Tegen die deadline zal de Italiaanse regering een overnemer voor de luchtvaartmaatschappij, de opvolger van Alitalia, hebben aangeduid. Dat heeft Daniele Franco, Italiaans minister van Economie, gezegd.

Kandidaat-overnemers dienen hun voorstellen voor de laatste week van de maand mei in te dienen. Franco benadrukte dat tot nu toe drie potentiële kandidaten de boeken van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij hebben bestudeerd.

Minderheidsbelang

De Italiaanse rederij Mediterranean Shipping Company (MSC) is een van de partijen die ITA Airways zou willen overnemen. Daarbij zou samengewerkt worden met de Duitse luchtvaartgroep Lufthansa.

Ook de Amerikaanse investeerder Certares heeft zich, in collaboratie met de luchtvaartmaatschappijen Delta en Air France, als een mogelijk toekomstig eigenaar van de Italiaanse maatschappij gepresenteerd. Investeerder Indigo Partners is de derde partij die momenteel als een mogelijke overnemer van ITA Airways wordt genoemd.

Het Italiaanse staatsbedrijf ITA Airways ging de voorbije herfst van start. Daarbij was echter al bepaald dat de maatschappij door een directe verkoop zou worden geprivatiseerd. Wel werd aangegeven dat de Italiaanse regering in eerste instantie een minderheidsbelang in het luchtvaartbedrijf zou aanhouden.

Rederij MSC had in januari een ​​exclusiviteitsperiode van negentig dagen gevraagd om een mogelijke overname verder te kunnen bestuderen. Die vraag was echter afgewezen. De Italiaanse regering maakte daarbij duidelijk ook voor andere potentiële kandidaten de deur te willen openhouden.

“Er zijn ook nu nog altijd geen definitieve keuzes gemaakt”, heeft Franco ook nu benadrukt. “De Italiaanse regering zal de drie aanbiedingen op een transparante manier onderzoeken.”

Lufthansa is geïnteresseerd om een minderheidsbelang in ITA Airways te nemen, waarbij de meerderheid aan rederij MSC zou worden gelaten. De Duitse maatschappij voegde er echter aan toe dat een evaluatie van de financiële situatie van ITA Airways van cruciaal belang zou zijn om tot een concreet bod over te gaan.

Indien Lufthansa in het kapitaal van zijn Italiaanse sectorgenoot treedt, zal de Duitse maatschappij naar eigen zeggen wel naar een nauwe commerciële samenwerking streven. Er zou op een aantal synergieën worden gerekend om de investering op lange termijn winstgevend te maken.

Cashflow

De Italiaanse regering heeft van de Europese regulator de toestemming gekregen om tot volgend jaar een bedrag van 1,35 miljard euro in ITA Airways te injecteren. Een gedeeltelijke overname van de maatschappij door privépartners zou mogelijk het financiële engagement van de Italiaanse staat kunnen verminderen, waardoor ook de lasten voor de Italiaanse belastingbetaler worden beperkt.

Vorig jaar betaalde de Italiaanse overheid aan ITA Airways al een eerste schijf van 700 miljoen euro. Dit jaar volgt nog eens 400 miljoen euro. Het saldo van 25 miljoen euro zal volgend jaar worden overgemaakt.

Franco merkt daarbij op dat het bedrag van 400 miljoen euro zou worden overgemaakt wanneer een nood aan bijkomende middelen duidelijk zou worden. “Momenteel heeft ITA Airways echter geen cashflowprobleem”, gaf de minister aan.

(am)

Meer