“In de autofabriek van de toekomst zijn hersenen belangrijker dan fysieke arbeid”

De assemblagefabrieken van de autoconstructeurs zullen in de toekomst veel flexibeler worden. Dat fenomeen zal worden gedragen door de opkomst van big data, de verschuiving naar elektrische mobiliteit en een groter inzicht in de toeleveringsketen. Dat zegt Brian Eggleston, algemeen directeur strategie en planning van de Japanse autobouwer Toyota.

“De transformatie van de autosector geeft de constructeurs een geweldige kans om een nieuwe vorm te geven aan de infrastructuur waarop ze de voorbije decennia zijn gaan vertrouwen”, benadrukt Eggleston.

Efficiëntie

“Assemblagefabrieken beginnen gebruik te maken van de enorme hoeveelheden gegevens die hun machines genereren. Daarbij krijgt de onderneming een groter inzicht in oplossingen die de productielijnen efficiënter kunnen maken. Hierdoor kan ook de rol van de medewerkers in de fabriek mogelijk veranderen.”

“We zullen in staat zijn om het personeelsbestand steeds minder met repetitieve handelingen – die minder denkwerk en besluitvorming vereisen – te belasten”, stipt Eggleston nog aan. “Autobouwers moeten vooral op de hersenen van hun medewerkers beroep kunnen doen. Dat is veel belangrijker dan de fysieke arbeid.”

Eggleston wijst er daarbij op dat de fabrieken van de autobouwers zich op een belangrijk scharnierpunt bevinden. “De constructeurs worden met intensieve nieuwe investeringen geconfronteerd, terwijl de productielijnen moeten worden aangepast om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar elektrische wagens”, merkt hij daarbij op.

“Maar tegelijkertijd moeten de autobouwers afrekenen met ongekende uitdagingen, waaronder de gevolgen van de uitbraak van de coronapandemie, de verstoringen van de toeleveringsketen als gevolg van het tekort aan halfgeleiders en de oorlog in Oekraïne.”

Integratie

“Aangezien de vooruitzichten voor de sector op mogelijk aanhoudende onzekerheden wijzen, zal het van cruciaal zijn dat er grotere integratie tussen de autofabrikanten en hun leveranciers tot stand komt”, beklemtoont Eggleston nog.

“Deze benadering moet het mogelijk maken om in de toekomst realtime data uit te wisselen, onder meer over de omvang van de voorraden onderdelen die de leveranciers ter beschikking hebben. De uitwisseling van data moet de constructeur bovendien tevens toelaten een groter inzicht in de bevoorradingsketen van de leverancier te verwerven.”

“De zichtbaarheid van de leveranciers bij de autofabrikanten zal moeten worden versterkt”, werpt Eggleston op. “Dat geldt ook voor de dealernetwerken. Die moeten de consumenten een beter idee kunnen geven over de beschikbaarheid van de diverse modellen en de wachttijden waarmee eventueel rekening moet worden gehouden.”

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20