Illegale online handel in gestolen gegevens bloeit: onderzoekers zien een professionele en volwassen markt, waar een gestolen Belgisch paspoort 3.363 dollar kost

De hoeveelheid persoonlijke gegevens die op het Dark web wordt aangeboden en verkocht is het afgelopen jaar flink toegenomen. Het grotere aanbod betekent ook dat de gemiddelde prijzen voor gestolen data zijn gedaald, zo blijkt uit onderzoek van Privacy Affairs

Volgens het onderzoeksplatform is het aantal verkochte items op het Dark web in de periode van februari 2021 tot juni 2022 gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook is het totale volume van de te koop aangeboden gegevens flink gegroeid.

Scherpe prijzen

In het onderzoek staat te lezen dat gestolen creditcardinformatie online al vanaf 15 dollar wordt aangeboden, waarbij de Australische kaarten, die 30 euro kosten, het meest waardevol zijn. Een Netflix-account kost 25 dollar en om de trotse nieuwe eigenaar van een geverifieerd Binance-account te worden betaal je een slordige 250 dollar.

Screenshot door privacyaffairs.com

Naast financiële gegevens kan je ook socialmedia-accounts kopen op het Dark web. Een Gmail-account brengt het meeste op, namelijk 65 dollar, gevolgd door Facebook (45 dollar), Instagram (40 dollar) en Twitter (25 dollar).

Opvallend is dat er ook gestolen fysieke documenten worden aangeboden. Zo kan je voor 3.363 dollar een Belgisch paspoort krijgen en kost een vervalste Amerikaanse Green Card 160 dollar.

Screenshot door privacyaffairs.com

Prijzen zakken

Onderzoekers van Privacy Affairs wijzen in hun onderzoek naar de groeiende en springlevende economie van het Dark web, die de prijs van gestolen producten op het platform steeds meer drukt.

Zo is een creditcard met een saldo van 5000 dollar de helft goedkoper dan een jaar geleden. En een PayPal-rekening met een saldo van minstens 1.000 dollar kost tegenwoordig nog maar 20 dollar, waar het vroeger voor 120 dollar werd verkocht. Deze sterke prijsdaling is te wijten aan het ruime aanbod van gestolen informatie en de toegenomen concurrentie tussen verkopers onderling.

Er is daarnaast te zien dat aanbieders een volwassen en professionele online markt vormen. Zo gebruiken verkopers traditionele marketingtrucs zoals kortingen, promoties, coupons en productbeoordelingen, om de concurrentie te slim af te zijn.

Hoofdonderzoeker Patricia Ruffio zegt dat het daarom voor iedereen belangrijk is om zorgvuldig om te gaan met persoonlijke informatie, zoals e-mailadressen en wachtwoorden. Zo wordt het afgeraden om hetzelfde wachtwoord te gebruiken voor meerdere accounts en moeten gebruikers die verwijderen als ze die niet meer gebruiken.

En ook fysieke bescherming is belangrijk. Zo zegt Ruffio dat je altijd een bankautomaat moet controleren op mogelijke skim-apparaten en moet je nooit persoonlijke informatie delen via WhatsApp of e-mail.

Meer