Hongaars gevecht tegen tanktoerisme creëert nieuwe vorm van criminaliteit

De beslissing van de Hongaarse regering om in de benzinestations aan buitenlandse chauffeurs hogere prijzen aan te rekenen, heeft een nieuwe vorm van criminaliteit in het leven geroepen. Dat heeft Péter Ratatics, vice-president klantenservices bij het Hongaarse energieconcern MOL Group, gezegd. Verscheidene Hongaarse autobestuurders zouden immers een diefstal van hun nummerplaten hebben gemeld.

De buit zou vervolgens op een aantal Slowaakse websites zijn aangeboden. Daarvan zouden Slowaakse chauffeurs willen gebruik maken om zich in Hongarije met goedkopere benzine te kunnen blijven bevoorraden.

Inflatie

Hongarije hanteerde al langer een maximumprijs voor brandstoffen. Om de inflatie, die de volgende maanden in het land mogelijk tot meer dan 10 procent zal oplopen, binnen de perken te houden, had de Hongaarse premier Viktor Orbán eerder dit jaar beslist om die maximumprijs alvast tot midden juli in stand te houden.

Met een tarief van 480 forint – 1,23 euro – per liter heeft Hongarije de goedkoopste benzine van heel Europa. Dat voordeel trok echter lokte echter ook heel wat interesse van chauffeurs uit het buitenland. Slowaakse autobestuurders konden met een tankbeurt in Hongarije immers per liter tot 0,52 euro voordeel doen.

Dat zorgde echter voor een golf van tanktoeristen, die onder meer de verkeersdrukte in de buurt van de landsgrenzen tussen Hongarije en Slowakije sterk deed oplopen. In sommige Hongaarse gemeenten zouden de verkeerstrafieken met 15 procent zijn opgelopen. Zelfs voor Slowaakse autobestuurders die tussen tien en vijftien kilometer van de Hongaarse grens woonden, zou een tankbeurt in het buurland nog altijd een positief saldo opleveren.

Om aan dat tanktoerisme een einde te maken, werd echter beslist dat voortaan alleen nog wagens met een Hongaars kentekenplaat van de goedkope benzineprijzen gebruik zouden mogen maken. Buitenlanders zouden de normale marktprijzen moeten betalen. Die beslissing leidde in eerste instantie tot een lange karavaan van Slowaakse chauffeurs die zich nog in Hongarije hoopten te kunnen bevoorraden vooraleer de nieuwe regelgeving zou worden ingevoerd.

Discriminatie

Maar uit de getuigenissen van Péter Ratatics blijkt dat de maatregel ook tot andere excessen heeft geleid. Hij benadrukte dat sinds de invoering van de nieuwe wet in het gebied van Mosonmagyaróvár, vlakbij de grens met Slowakije, al een dertigtal Hongaarse autobestuurders klacht hadden neergelegd omdat de kentekenplaten van hun auto’s waren gestolen.

Nadien bleek dat het gestolen materiaal op Slowaakse websites te koop werd aangeboden. Er zouden volgens de MOL Group bij de Hongaarse tankstations bovendien ook al auto’s met valse nummerplaten zijn opgemerkt.

De maatregel van de Hongaarse overheid roept in eigen land echter ook vragen op. Gábor Egri, voorzitter van de Hongaarse Vereniging van Onafhankelijke Tankstations, stelde dat de maatregel onrealistisch is en onmogelijk kan worden uitgevoerd.

Hij stelde eveneens een reeks juridische procedures te verwachten. “De maatregel is immers in strijd met de regels voor de interne markt van de Europese Unie”, voerde hij aan. “Die verbiedt discriminatie op grond van nationaliteit of woonplaats.”

Antal Rogán, kabinetschef van de Hongaarse premier Viktor Orbán, gaf daarbij aan te verwachten dat er over de nieuwe regelgeving een gesprek met de Europese Unie zal komen.

(lb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20