De leeftijd van de banden van een voertuig is een essentieel gegeven om de veiligheid ervan te bepalen. De meeste mensen zijn vandaag de dag gelukkig prima in staat om de diepte van het bandenprofiel te controleren, maar dat wil helaas niet zeggen dat ze ook weten hoe ze de leeftijd ervan te controleren. Deze vaardigheid is echter wel noodzakelijk toe te voegen aan je reeks met onderhoudsvaardigheden. Het onder de knie krijgen, zal gelukkig meestal niet meer dan een paar minuten van je tijd in beslag nemen.
Hoe kun je de leeftijd van banden bepalen?
De meeste banden, die gebruikt worden voor auto’s, bussen en motoren, zijn voorzien van een zogenaamd Tire Identification Number (TIN). Dit nummer is terug te vinden in de vorm van een stempel die op de zijwand van elke band is aangebracht. Het nummer begint altijd met de letters DOT die worden gevolgd door een serie van 10, 11 of 12 letters en/of cijfers.
Banden die gemaakt zijn na het jaar 2000
Indien je banden zijn gemaakt na het jaar 2000, dan zullen de laatste vier cijfers van het TIN de week en het jaar aanduiden waarin de betreffende band is geproduceerd (de eerste twee cijfers staan hierbij voor de vermelding van de week en de laatste twee exemplaren duiden het jaar van productie aan). Op het moment dat er in de band dus een nummer staat dat eindigt op de cijfers “2911″, dan zal dit betekenen dat de betreffende band werd gemaakt de eenentwintigste week van het jaar 2011, oftewel ergens tussen 18 juli en 24 juli van het jaar 2011. Het bepalen van de leeftijd van je banden is dus eigenlijk een stuk eenvoudiger dan je waarschijnlijk had gedacht.
Banden die gemaakt zijn voor het jaar 2000
Het bepalen van de leeftijd van banden wordt nog makkelijk als deze werden geproduceerd voor het jaar 2000. Je hoeft immers alleen maar naar de laatste drie cijfers van het TIN te kijken om de leeftijd te kunnen bepalen. De eerste twee nummers zijn namelijk de week waarin de band is gemaakt en het laatste nummer is het jaar waarin dat gebeurde. Dit wil dus zeggen dat als je het getal “329” op een band ziet staan, dat zou betekenen dat dit exemplaar werd gemaakt in augustus van het jaar 1999 (of althans dat is wat je aan zou moeten nemen). De DOT heeft het vierde nummer toegevoegd vanwege het feit dat de vermelde “9” eveneens zou kunnen duiden op de jaren 1989, 1979 of zelfs 1969. Het bepalen van de leeftijd van banden van voor het jaar 2000 is gewoon een stuk minder nauwkeurig dan het eigenlijk zou moeten zijn.
Het TIN nummers is te kort
Het kan gebeuren dat een TIN nummer niet zo lang is als het eigenlijk zou horen te zijn. In dat geval bestaat het TIN nummer alleen maar uit de letters DOT gevolgd door vier letters of cijfers. Je dient dan echter ook de andere zijde van de betreffende band te controleren. Fabrikanten zijn immers wettelijk verplicht om een lijst van de gehele TIN aan de ene kant van de band aan te leggen, maar dat betekent vaak ook dat ze alleen maar het volledige nummer hierop zetten en het eerste deel aan de andere kant van de band dikwijls over het hoofd wordt gezien.
Wat betekenen al die andere cijfers en letters?
De letters “DOT” geven aan dat de band werd getest en dat er vast is komen te staan dat deze ook daadwerkelijk voldoen aan de eisen die gesteld zijn door de Amerikaanse Federal Motor veiligheidsnormen. De volgende twee nummers geven de fabrikant-installatiecode aan. De twee cijfers die hier weer op volgen zijn de code voor de bandenmaat en de vier cijfers die voor de datumcode staan zijn de fabrikantcode. Door de TIN goed te bestuderen, kun je dus een heleboel informatie vergaren met ebtrekking tot een band.
Waarom zijn oude banden een reden tot zorg?
Er zijn verschillende redenen waarom je zou de nodige aandacht zou moeten schenken aan de leeftijd van je banden. Op de eerste plaats zal de leeftijd van een band invloed uitoefenen op de veiligheid. Deskundigen adviseren dan ook om alle banden na 10 jaar te vervangen, zelfs op het ogenblik dat er nog een prima profiel op te zien is. Blootstelling aan UV-stralen en andere milieuomstandigheden zorgen er immers voor dat het rubber, waar de band van is gemaakt, na verloop van tijd breekt. Dergelijke breuken zouden op hun beurt kunnen leiden tot een klapband en zou je dus als gevolg daar weer van een ongeluk kunnen veroorzaken.
Een andere reden waarom je je zorgen moet maken over het rijden met oude banden is dat je als een goed geïnformeerde consument steviger in je schoenen zult staan. Op het moment dat een verkoper van banden probeert om je een oud exemplaar te verkopen, dan zul je immers in staat zijn om direct hierop te reageren. Je dient dan aan te dringen op de verkoop van nieuwe exemplaren in plaats van een verouderde, en dus onveilige band. Je wilt immers geen band, of zelfs een volledig set met banden, die jarenlang heeft liggen bakken in een warme opslagplaats.
Tot slot is er nog een reden waarom je je zorgen moet maken over de leeftijd van je banden, namelijk de garantie die wordt gegeven op het aantal gereden kilometers en leeftijd van de banden. Op het moment dat vast komt te staan dat je banden al zijn versleten voordat deze dat zouden volgens de garantie zou moeten doen, dan dient de verkoper (of fabrikant) je nieuwe exemplaren aan dienen te bieden. Om voor deze garantie in aanmerking te kunnen komen, is het echter wel nodig om je kassabon goed te bewaren zodat je aan kunt tonen wanneer je de banden precies hebt gekocht.
Je banden op tijd vervangen
Nu je weet hoe oud je banden zijn, zal het een stuk eenvoudiger zijn om te bepalen wanneer deze weer vervangen dienen te worden. Hopelijk kun je je voordeel doen met de tips die we je hierboven hebben gegeven en ben je zo zelfs in staat om geld te besparen op je volgende set banden. Banden zijn weliswaar van groot belang om veilig de weg op te gaan met je voertuig, maar dat wil niet zeggen dat een verkoper je zonder blikken of blozen een verouderde band(enset) aan mag smeren.