Hoe kan je een sterk businessplan maken / opstellen?

Nadat je al maanden, of zelfs jaren, op zoek bent geweest naar de perfecte kleine onderneming en je er nu van overtuigd bent dat je het beste plan ooit hebt gevonden, wil je waarschijnlijk niets liever dan je vol overgave in deze te storten. Je wilt eigenlijk niets liever dan direct stoppen met je huidige baan en al je tijd en energie steken in het starten van een eigen bedrijf. Voordat je echter een aantal drastische veranderingen door gaat voeren, die minder makkelijk weer ongedaan gemaakt kunnen worden, doe je er verstandig aan om eerst ruimschoots de tijd te nemen om je bedrijfsplan te evalueren om te zien of het wel de moeite loont om deze grote stap te zetten. Het allereerste wat je moet doen in het proces om een eigen bedrijf op te zetten, is om het nodige onderzoek te verrichten en vervolgens de mogelijkheden van je idee te analyseren. Hieronder hebben we een paar manieren verzameld om mee te beginnen als je een eigen bedrijf wilt beginnen en een goed bedrijfsplan op wilt stellen.

Bepaal je doelgroep

De meest belangrijke stap tijdens het kwalificeren van een bedrijfsplan is het bepalen van de doelgroep die je product of dienst af zal gaan nemen. Je moet dus eigenlijk een duidelijk beeld gaan vormen van je meest ideale klant. Hierbij dien je onder andere rekening te houden met aspecten zoals:

  • de leeftijd,
  • het geslacht,
  • het opleidingsniveau,
  • het inkomen,
  • de locatie waar je doelgroep zich vooral bevindt. 

Hoe meer je het beeld van deze ideale klant kunt beperken, hoe beter je de uiteindelijke doelgroep kunt gaan bepalen. Je kunt er namelijk niet achter komen of er een markt bestaat voor je product of dienst totdat je een zeer duidelijk beeld hebt van de personen aan wie je het gaat verkopen. Vervolgens zul je een marktanalyse uit dienen te voeren. Dit is een onderzoek om vast te stellen hoe groot de eigenlijke markt is, maar ook hoe verzadigd deze is en of er wel ruimte is om voor jou om je product of dienst in dit geheel. Op het internet zijn verschillende bronnen te vinden die je kunnen leren hoe je een gedegen marktonderzoek uit kunt voeren.

Het kan echter ook nuttig zijn om een testsegment van de betreffende doelgroep te maken en een focusgroep of een onderzoek op poten te zetten om op die manier uit te vinden wie er daadwerkelijk tot de doelgroep behoort. Vervolgens kunt je gaan beslissen of het wel zinvol is om je eigen bedrijf te starten en zo een ​​segment van de markt waar je je op richt en de respons te kunnen peilen, nog voordat je je volledig verbindt aan het bedrijfsplan dat je in gedachten hebt.

Wat maakt je product of dienst anders?

In de loop van het onderzoek dat je uitvoert, zul je waarschijnlijk ontdekken dat er andere bedrijven zijn die al dezelfde, of soortgelijke, producten en diensten aan je doelgroep aanbieden. Dit hoeft echter niet te betekenen dat je niet kunt slagen en succesvol kunt zijn als je begint met je eigen bedrijf, maar het laat wel zien dat het nodig zal zijn om vast te stellen op welke punten jouw product of dienst anders is dan die van de concurrentie. Je zou dit kunnen doen door uniek verkoopconcept op te stellen.

Een dergelijk concept zal namelijk bepalen op welke punten je bedrijf anders is, en om welke redenen de klanten uit je doelgroep juist jouw product of dienst moeten kiezen, in plaats van zaken te doen met de concurrentie. Door op deze manier te werk te gaan krijg je dan ook een erg effectief instrument in handen dat je helpt om je merk te onderscheiden elk ander en bovendien je bedrijf uniek maken. Het zal dan ook zeker de moeite lonen als je ruimschoots de tijd neemt om dit unieke concept duidelijk op papier te zetten.

Onderzoek de concurrentie

Evenals je goed moet weten wie je ideale klanten zullen zijn, is het ook cruciaal om te achterhalen van welke partijen je concurrentie kunt verwachten. Deze partijen zullen immers een deel van je doelgroep van producten of diensten voorzien en dus de vraag naar jouw aanbod kunnen verminderen. Dit is dan ook de voornaamste reden waarom het is echt op de hoogte te zijn van de ideeën die je concurrenten ten uitvoer brengen en om te achterhalen wie je concurrenten precies zijn voordat je verder gaat met het uitvoeren van je bedrijfsplan en een eigen bedrijf te beginnen.

Om je concurrentie kunnen onderzoeken zijn twee tools uitermate geschikt, te weten:

  • een analyse die je hebt gemaakt van de concurrentie,
  • het uitvoeren van een zogenaamde SWOT-analyse. Deze term SWOT is een afkorting voor de vier Engelstalige elementen:
    • Strengths (kracht),
    • Weaknesses (zwakheid),
    • Opportunities (kansen)
    • Threats (bedreigingen).

Zoals je ziet zal de term niet de volledige lading kunnen dekken, aangezien het doel bestaat uit het bepalen van een strategie voor de toekomst en dus niet alleen maar de huidige stand van zaken analyseert.

  • een analyse van de financiële haalbaarheid uitvoeren, is een andere essentiële factor die een rol speelt binnen een klein bedrijfsplan. Hiermee kun je immers vaststellen hoeveel geld het opstarten van de onderneming gaat kosten, waar het kapitaal vandaan komt en welke kosten er gerekend moeten worden voor de opstart en eveneens voor lopende zaken. Verder kun je langs deze weg te weten komen wat het winstpotentieel van het bedrijf is op het moment dat je werkelijk van start gaat.

Je zult dus moeten gaan bepalen op welke manier je de financiële kloof, tussen het opstartproces en het moment dat er winst wordt gegenereerd, gaat overbruggen. In de praktijk betekent de analyse van de financiële haalbaarheid dan ook dat je een groot aantal financiële gegevens dient te verzamelen. Je wilt er immers voor zorgen dat je rekening kunt houden met alle mogelijke kapitaalbronnen, terwijl je nadenkt over hoe u kunt je bedrijf een financiële boost kunt geven en de investeringen die nodig zo ver mogelijk kunt indammen.

Dit alles kan wellicht een heleboel werk lijken, maar je zult achteraf blij zijn dat je het hebt gedaan. Op het moment dat je namelijk tot de conclusie komt dat je bedrijfsplan niet gaat werken, dan zul je weliswaar teleurgesteld zijn, maar ook kun je dan voorkomen dat je kostbare tijd en geld gaat verspillen aan een mogelijke mislukking. Indien het, na het verrichten van het nodige onderzoek, erop lijkt dat je bedrijfsplan wel beschikt over enig potentieel als je eenmaal hebt gedaan uw onderzoek, dan zul je in staat zijn om een vliegende start te maken en je dus een volgende stap kunt gaan zetten in het opstartproces. De droom om een eigen bedrijf op te zetten, is nu dus weer een stuk dichterbij gekomen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.